Jak zmieniać pracę?

Nowa praca najczęściej wiąże się z ciekawymi wyzwaniami, wyższym wynagrodzeniem i bardziej prestiżowym stanowiskiem. Zanim jednak zdecydujemy się na odejście z obecnego miejsca pracy warto zadbać o bezpieczeństwo zmiany pracy. Oto kilka kluczowych wskazówek na podstawie obserwacji Antal.

Myśląc o zmianie pracy w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad swoją motywacją do tego kroku. Zły dzień w pracy nie powinien się stać powodem do pochopnych działań. Brak możliwości rozwoju jest najczęstszym motywatorem wskazywanym przez kandydatów aktywnych na rynku pracy, choć nie zawsze są oni w stanie zdefiniować kierunek, w którym chcieliby się rozwijać. Jeśli rozmowa z przełożonymi utwierdzi nas w przekonaniu, że na realizację naszej wizji poprzez awans czy nowe obowiązki nie mamy, co liczyć, na pewno warto podjąć zdecydowane działania. Błędem jest natomiast poszukiwanie pracy ze względu na tymczasowe natężenie pracy w czasie procesu reorganizacji lub bez żadnej próby podjęcia rozmów z obecnym pracodawcą.

Poszukuj z głową

Poszukując pracy, zadbaj o dyskrecję. Afiszowanie się z poszukiwaniami pracy przed obecnym przełożonym może kosztować nas utratę jego zaufania i dobrych relacji. Dlatego dopóki nie podejmiemy ostatecznej decyzji o zmianie lepiej nie ujawniać szefowi i kolegom, że nie chcemy już zostać w obecnej organizacji.

Poznaj przyszłego pracodawcę

Jeśli proces rekrutacji, w którym uczestniczysz zakończy się sukcesem, nie daj się zwieść emocjom i nie zaniedbuj środków bezpieczeństwa. Zanim przyjmiesz konkurencyjną ofertę raz jeszcze dokładnie przeanalizuj opis stanowiska, zbierz więcej informacji na temat firmy, w której potencjalnie rozpoczniesz pracę. Źródłem wiedzy może być internet, opinie znajomych, rankingi pracodawców, np. Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów przygotowywany corocznie przez Antal. Inne niezbędne informacje powinieneś uzyskać podczas rozmów kwalifikacyjnych, profesjonalny rekruter powinien opowiedzieć o kulturze organizacyjnej, stylu zarządzania i atmosferze panującej w firmie.

Zadbaj o formalności

Zanim złożysz wypowiedzenie i zakomunikujesz wszystkim swoje odejście, uzyskaj od przyszłego pracodawcy podpisany list intencyjny, a najlepiej umowę o pracę. Upewnij się, że w dokumencie potwierdzającym zatrudnienie zawarte są wszystkie ustalone kwestie: data rozpoczęcia zatrudnienia realna z perspektywy obowiązującego ciebie okresu wypowiedzenia, wysokość wynagrodzenia i zasady przyznawania premii, ewentualna podwyżka po okresie próbnym czy istotne elementy pozapłacowe wynagrodzenia jak na przykład wysokość budżetu szkoleniowego. W miarę możliwości warto zdobyć wzory dodatkowych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o pracę – czasem konieczne jest podpisanie restrykcyjnych umów o poufności czy zakazie konkurencji. Lepiej przeanalizować je wcześniej niż zafundować sobie niemiłą niespodziankę w pierwszym dniu pracy.

Nie pal za sobą mostów

Nowa praca w większości przypadków wiąże się z ciekawymi wyzwaniami, bardziej atrakcyjnym wynagrodzeniem, a co się z tym wiąże – z większą satysfakcją. Nigdy jednak nie wiadomo, jak ułoży się dalsza ścieżka kariery, – dlatego zadbaj o dobre relacje z dotychczasowym przełożonym. Przedstaw powody swojego odejścia, ale staraj się być obiektywnym, unikać nadmiernego podkreślania czynników negatywnych i emocjonalnej oceny. Podziękuj za czas współpracy, możliwość zdobycia cennych umiejętności i doświadczeń.

 

Jak przygotować profesjonalne cv?

Osoba aplikująca na ogłoszenie umieszczone przez agencje rekrutacyjną musi liczyć się z tym, że zanim jego aplikacja trafi do pracodawcy, przejdzie najpierw selekcję zewnętrznego rekrutera. Dlatego stworzenie odpowiedniego CV jest kluczem przy staraniu się o nowe stanowisko. Przy źle skonstruowanym życiorysie zawodowym możemy nigdy nie uzyskać szansy na przejście do drugiego etapu rekrutacji, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna. Na pierwszym etapie selekcji ważne jest, aby CV od razu wzbudzało zainteresowanie, stąd też wrócić uwagę na formę, układ, przejrzystość i czytelność dokumentu. Najważniejsze wytyczne to:

  1. CV powinno zawierać wszystkie kluczowe informacje z punktu widzenia stanowiska i organizacji, do której aplikujemy. CV powinno liczyć od 2-3 stron, ale kandydat nie musi trzymać się sztywno tych ram i może zbudować dłuższy życiorys (ale zawierający kluczowe twarde informacje, a nie lanie wody).
  2. CV powinno zbudowane być z prostych i krótkich zdań – najlepiej stosować jest równoważniki zdań.
  3. Należy unikać stosowania w nadmiarze kursywy i wytłuszczeń czcionki. Jeśli już chcemy je stosować, powinny one być stosowane w celu podkreślenia najważniejszych informacji w CV. Pamiętajmy, że CV powinno być czytelne!
  4. CV powinien cechować profesjonalizm. Należy unikać stosowania kolorowych i krzykliwych czcionek lub logotypów.
  5. Zdjęcie może, ale nie musi być elementem zawartym w CV. Jeśli kandydat chce zamieścić swoje zdjęcie (element ten nie jest wymagany) powinien zadbać, aby miało ono charakter formalny. Jest to bardzo istotny element w CV, gdyż przy nawet bardzo adekwatnym i dużym doświadczeniu, mało profesjonalne zdjęcie może popsuć ogóle wrażenie o kandydacie.

Na jakich częściach cv kandydata skupiają się rekruterzy?

  • Zakres pełnionych obowiązków i sukcesy zawodowe, odniesione podczas pełnienia tych obowiązków. Ważne: nie możesz poprzestać tylko na wymienieniu obowiązków, bo to niewiele powie rekruterowi o jakości Twojej pracy i Twojej wartości. Jeśli miałeś dobre rezultaty w jakiejś pracy opisuj zawsze: obowiązki + sukcesy.
  • Informacje o: kursach, szkoleniach, językach – pokaż, że jesteś w stanie wciąż się rozwijać i że zależy ci na ciągłym podnoszeniu swoich kompetencji. Z punktu widzenia organizacji będzie to oznaka, że warto w Ciebie zainwestować.
  • Informacje o: programach i systemach komputerowych, na których pracujesz – informacje te warto umieścić w CV z uwagi na fakt, iż każda firma ma swoje wewnętrzne systemy informatyczne. W związku z tym, aplikując na stanowisko do firmy gdzie praca odbywa się np.: w systemie SAP, wskazanie na znajomość tego programu stawia Cię z góry na lepszej pozycji.

Swoje CV możesz zbudować w następującej formie:

Kandydat na stanowisko XXX
Imię i nazwisko: xxx
Miejsce zamieszkania: xxx
Okres wypowiedzenia: xxx
Oczekiwania finansowe: xxx
Znajomość języków obcych: xxx

Doświadczenie zawodowe:
Data – nadal Firma 1
 

Stanowisko

Zakres obowiązków:
Obowiązek 1
Obowiązek 2
Etc.

Osiągnięcia:

Data – data Firma 2


Stanowisko

Zakres obowiązków:
Obowiązek 1
Obowiązek 2
Etc.

Osiągnięcia:

Wykształcenie:
Data – data Uczelnia, miasto
  Kierunek studiów:
Tytuł pracy: “…”
Szkolenia i kursy:
Data Nazwa szkolenia
Data Nazwa szkolenia
Dodatkowe umiejętności:
  • MS Office etc….
  • etc.

Jak kandydat powinien opisywać zakres swoich obowiązków w cv?

Często popełnianym błędem kandydatów w przypadku opisywania swoich doświadczeń zawodowych polega na wymienieniu jedynie okresu zatrudnienia, nazwy firmy i pełnionego w niej stanowiska. Informacje te nie wiele mówią osobie przeglądającej CV, czy kandydat posiada kompetencje na rekrutowane przez nich stanowisko. Tak zbudowany życiorys niewiele powie rekruterowi i w efekcie może nie dojść do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

Opis obszaru odpowiedzialności przy konkretnym stanowisku powinien uwzględniać:

  1. 5-8 kluczowych obowiązków, które uszeregowane są od najważniejszych do mniej ważnych w skali biznesu firmy.
  2. Klienci, partnerzy biznesowi z jakimi współpracowała
  3. Wielkość zespołu, jakim osoba zarządzała

Jak opisywać osiągnięcia, aby być wiarygodnym, ale nie zostać posądzonym o zdradzanie informacji poufnych poprzedniego pracodawcy?

Skup się na liczbach i faktach. Pod opisem pełnionych obowiązków warto:

  1. Wskazać nazwy klientów, których pozyskałeś, odzyskałeś lub polepszyłeś z nimi współpracę
  2. Podać ilość kontraktów i projektów, które udało Ci się wdrożyć i jak one się przełożyły na pozycję firmy na rynku itp.
  3. Opisać jak najwięcej informacji, jako wartości procentowe, np.: „20% wzrostu sprzedaży w kwartale, 5% procentowe zmniejszenie rotacji w organizacji”.
  4. Wymieniać te sukcesy, z których jesteś naprawdę dumny i które miału największe znaczenie dla organizacji. Należy przy tym pamiętać, że przy rozmowie rekrutacyjnej wymienione sukcesy będą weryfikowane. Warto, więc się do tego dobrze przygotować.

Jak przygotować CV w przypadku dużego doświadczenia zawodowego?

Czytaj, do jakiej firmy i na jakie stanowisko aplikujesz.

  1. Zbuduj swoje CV na podstawie tego, co wyczytałeś w ogłoszeniu. Jeśli aplikujesz na pozycję dyrektora sprzedaży, w swoim życiorysie zamieść wszystkie kluczowe przy tego rodzaju stanowisku obowiązki (wielkość zespołu, wysokość budżetów, jakimi zarządzałeś itp.) oraz kompetencje (szkolenia z zakresu motywacji zespołu, itp.)
  2. Umieszczaj w CV wszystkie swoje doświadczenia zawodowe (nawet te, które nie są spójne z całą twoją ścieżką kariery). W innym przypadku, możesz zostać odebrany, jako osoba, która miała dużo przerw w karierze zawodowej – wtedy mało, który rekruter zainteresuje się takim kandydatem. Pamiętaj jednak o tym, że nie musisz opisywać tych doświadczeń, które nie mają przełożenia wobec pozycji, o którą się ubiegasz. Skup się i opisz bardzo dokładnie swoje obowiązki i idące za nimi sukcesy zawodowe na stanowiskach, które powiązane są z interesującym cię stanowiskiem w nowej organizacji.
  3. Przy stanowiskach wysokiego szczebla pamiętaj, że na którymś poziomie rekrutacji pojawi się zapytanie o poświadczenie twoich mocnych kompetencji przez osoby, z którymi współpracowałeś. Dlatego przygotuj sobie listę osób, które mogą udzielić Ci referencji. Powinna ona składać się z osób, z którymi współpracowałeś w ostatnich 2-3 organizacjach. Powinni to być:
    - osoby, do których raportowałeś, ( co najmniej 2)
    - osoby, którymi zarządzałeś (co najmniej 2)
    - klienci, z którymi współpracowałeś (co najmniej 2)


Lista kontaktów może być umieszczona na końcu twojego CV jak również może być to osobny dokument. Więcej o referencjach

 

Referencje

Coraz częściej referencje okazują się czynnikiem decydującym w procesie rekrutacyjnym. Brane pod uwagę są te od przełożonych, ale i od współpracowników i podwładnych. Jak rekruterzy je sprawdzają? Jak przygotować się, kiedy grożą nam nie najlepsze opinie?  

Profesjonalna firma rekrutacyjna zawsze przed zakwalifikowaniem specjalisty bądź menedżera do procesu rekrutacyjnego sprawdza jego referencje, aby mieć pewność, że poleca osobę godną zaufania. Referencje mogą potwierdzić miękkie umiejętności personalne kandydata, na przykład umiejętność pracy zespołowej czy umiejętności przywódcze. Stanowią również ważną informację weryfikującą ścieżkę zawodową pracownika i jego sukcesy.

Jak referencje są pozyskiwane przez rekruterów?

Referencje w formie papierowej przechodzą do lamusa. Często są zbyt ogólne, nie poruszają wszystkich istotnych aspektów pracy. Zdarza się, że pisane są w sposób schematyczny, niewyróżniający indywidualnych cech pracownika. W związku z tym, aby rzetelnie zweryfikować kandydata rekruterzy zawsze rozmawiają z byłymi współpracownikami. Jednak nigdy nie skontaktują się z osobami z poprzedniej pracy kandydata bez jego zgody. Dlatego warto od razu w CV poinformować, z kim rekruter powinien kontaktować się w celu uzyskania referencji. Świadczy to od razu o przejrzystości relacji zawodowych osoby ubiegającej się o dane stanowisko.

Konsultanci profesjonalnej firmy rekrutacyjnej również nigdy też nie będą się kontaktować z nikim w obecnym miejscu pracy kandydata. Jeśli właśnie to ostatnia funkcja jest najbardziej znacząca w karierze warto udostępnić kontakt, np. do przełożonego czy współpracownika, który zmienił pracę wcześniej. Zdarza się, że kandydat sugeruje kontakt w sprawie referencji ze swoim obecnym przełożonym.

Kto nam może udzielić referencji?

W Antal konsultanci rozmawiają z przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami, aby w pełni poznać styl pracy danej osoby, przed zaprezentowaniem jej potencjalnemu pracodawcy. Coraz ważniejsze w przypadku stanowisk menedżerskich stają się referencje udzielane przez podwładnych.

Najczęściej firmy rekrutacyjne pozyskują referencje w systemie 360 stopni. Jednak w zależności od stanowiska, na jakie aplikuje kandydat referencje mogą mieć różne znaczenie. Ważnym kryterium doboru osób, które mogą udzielić referencji jest również to, jak blisko kandydat współpracował z daną osobą.

Negatywne referencje

Jak uniknąć negatywnego wpływu referencji na proces rekrutacyjny? Przede wszystkim być szczerym z rekruterem. Jeśli współpraca kandydata z wcześniejszym przełożonym nie układała się, warto o tym od razu powiedzieć i wyjaśnić używając obiektywnych i merytorycznych argumentów, dlaczego tak było.

 

Jak zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna bywa stresującym doświadczeniem, zarówno dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, jak i tych bardziej doświadczonych, którzy poszukają nowych wyzwań i rozglądają się na rynku pracy. W jej trakcie pracodawca ma możliwość zweryfikowania swoich oczekiwań względem przyszłego pracownika. Dla kandydata jest to natomiast szansa na przedstawienie własnej osoby oraz sprawdzenie, czy dane miejsce pracy jest rzeczywiście tym odpowiednim. To czy potrafimy skutecznie się zaprezentować może, więc zadecydować o naszej przyszłej karierze zawodowej.

Grunt to przygotowanie!

O tym, że przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej jest bardzo ważne, chyba nie muszę nikogo przekonywać. Nie tyczy się to tylko znalezienia informacji o stanowisku i firmie, do której aplikujemy, ale także przemyślenia odpowiedzi na pytania rekrutacyjne dotyczące ścieżki kariery, motywacji i aspiracji. Istotne jest także usystematyzowanie swojego dotychczasowego doświadczenia. Dobre przygotowanie pozwoli zmniejszyć stres podczas samej rozmowy, nasza wypowiedź będzie bardziej przejrzysta dla odbiorcy, a my będziemy pewni, że zawarliśmy wszystkie ważne informacje na dany temat.

Patrzeć, czy nie patrzeć…

Większość poradników dotyczących przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej radzi kandydatom by utrzymywali stały kontakt wzrokowy z rekruterem. Odwracanie spojrzenia może być oceniane, jako oznaka nieszczerości, zdenerwowania, czy też braku pewności siebie, dyskwalifikując tym samym osobę, jako przyszłego pracownika. Takie zachowanie oczywiście znajduje swoje wytłumaczenie, ponieważ, odwracanie wzroku pozwala na rozładowanie napięcia, zebranie myśli, szczególnie w sytuacji, kiedy nasz wysiłek intelektualny jest wzmożony. Niestety i tutaj możemy natrafić na swego rodzaju pułapkę, bowiem zarówno częste odwracanie wzroku, jaki i nadmierne wpatrywanie się w naszego rozmówcę może wpłynąć negatywnie na odbiór naszej wypowiedzi. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinniśmy utrzymywać kontakt wzrokowy z rekruterem, jednak nie przez cały czas. Nikt nie oczekuje, że będziemy wpatrywali się w niego przez 100% czasu trwania rozmowy, dlatego też dajmy sobie czas na zebranie myśli i złapanie oddechu przed kolejnym pytaniem.

Mowa ciała

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej staramy się zaprezentować z jak najlepszej strony, jako osoby kompetentne i budzące zaufanie u przyszłego pracodawcy. Według badaczy zagadnienia kłamstwa, okazuje się, że zwiększoną nerwowość, ruchliwość oraz auto gestykulację kojarzymy z nieszczerością. Dlatego też, w sytuacji stresującej, jaką niewątpliwie jest rozmowa rekrutacyjna, staramy się stłumić naszą ekspresję ciała do absolutnego minimum. Czy jest to jednak słuszne założenie? Zdecydowanie nie, mowa ciała często determinuje postrzeganie naszej osoby, wpływając na ocenę osobowości i motywacji. Kontrolując nasze gesty i ruchy wydajemy się być nadmiernie spięci, introwertyczni, a tym samym nieszczerzy, co dyskredytuje nas w oczach potencjalnego pracodawcy. Dlatego też, ważne jest aby rozluźnić ramiona i plecy oraz przyjąć wygodną pozycję. Osoby, o zbyt ekspresywnej gestykulacji powinny ją zminimalizować, nie rezygnując z niej jednak całkowicie.

Autoodniesienia

Rozmowa rekrutacyjna jest okazją do tego by lepiej poznać kandydata, weryfikując jednocześnie jego kompetencje miękkie jak i twarde potrzebne do pełnienia obowiązków na danym stanowisku. Aby skutecznie się zaprezentować należy używać jak najwięcej autoodniesień i przykładów rzeczywistych sytuacji z jakimi się zetknęliśmy w dotychczasowej pracy. Używanie takich słów jak „ja, mnie, moje”, a także popieranie naszej wypowiedzi przykładami z naszego doświadczenia zwiększa naszą wiarygodność w oczach rozmówcy.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej czasem ciężko opanować nam stres, jednak najważniejsze to by być przygotowanym i wierzyć we własne kompetencje. Pamiętajmy, że wszystko zależy tylko od Nas!

Strój na rozmowę kwalifikacyjną

„Jak Cię widzą tak Cię piszą” – przysłowie to doskonale obrazuje rolę, jaką ubiór spełnia na rozmowie kwalifikacyjnej – pozwala wywrzeć pierwsze wrażenie oraz zbudować wizerunek profesjonalisty, ubranego odpowiednio do stanowiska, o które się ubiega. Jak wynika z obserwacji Antal nawet najbardziej doświadczeni kandydaci mają problem z dopasowaniem stroju na rozmowę w sprawie pracy.

Podstawowa zasada: nie można się przebrać

Jak wynika z badań oraz obserwacji pierwszym kryterium oceny podczas spotkania z naszym przyszłym pracodawcą jest nasz wygląd zewnętrzny, gestykulacja, mimika twarzy, mowa ciała. W dalszej kolejności znajdują się: barwa i tonacja głosu oraz treść wyrażanych słów. Wystąpienie w ubraniu przeznaczonym tylko na czas spotkania rekrutacyjnego może sprawić, że będziemy się czuć nienaturalnie i mało swobodnie. Przed wybraniem konkretnego stroju warto zapoznać się z dress-codem, obowiązującym w firmie, do której aplikujemy, aby dopasować się do tego miejsca i wiedzieć, jaki strój będzie nas obowiązywał podczas wykonywania codziennych obowiązków.

Wybierając strój na rozmowę kwalifikacyjną należy mieć na uwadze zwłaszcza sektor, w którym planuje się podjąć pracę. Przygotowując odpowiednie ubranie na spotkanie rekrutacyjne myśleć powinno się przede wszystkim o branży, w której działa interesująca nas firma. Na rozmowę w banku założyć należy stonowane kolory, ale już w agencji PR nikogo nie zdziwi marynarka w czerwonym kolorze. Tym bardziej, że osoby wykonujące tzw. wolny zawód mogą się czuć nieswojo w tradycyjnej garsonce.

Pozostałe kryteria, którymi warto się kierować przy wyborze stroju to stanowisko, na które aplikujemy, pozycja osoby, z którą będziemy rozmawiać oraz wielkość firmy. Istotna jest zwłaszcza wielkość firmy, ponieważ w dużych korporacjach z reguły obowiązuje sztywny dress – code, natomiast w mniejszych, rodzinnych przedsiębiorstwach zbyt eleganckie ubranie również nie musi się podobać.

Klasyczna elegancja to dobra baza

Elegancki – to epitet najczęściej określający charakter stroju na rozmowę kwalifikacyjną, który tak naprawdę powinien być po prostu schludny i zadbany. Kandydat na rozmowę rekrutacyjną powinien przyjść ubrany schludnie, czysto i elegancko. U panów – garnitur z dobrze wyprasowaną koszulą. U pań preferowane są garsonki bądź sukienki z zakrytymi ramionami raczej w stonowanych kolorach, aczkolwiek sztywno w ramach czerni i szarości bym się nie zamykała. Oczywiście wszystko zależy od stanowiska.

Aby na rozmowie kwalifikacyjnej prezentować się profesjonalnie, ubiór nie może kojarzyć się ze szkolnym egzaminem. Kobiety powinny unikać czarnej spódnicy i białej bluzki: wygląda to bardzo szkolnie i odbiera powagę. Najlepszym połączeniem są spodnie bądź żakiet plus koszula lub top. Dla panów zawsze długie spodnie i koszula z długim rękawem, niekoniecznie biała, ale lepiej unikać zestawów w intensywnych barwach, tak samo jak garniturów z połyskiem.

Nie tylko ubiór jest istotny

Poza samym strojem istotne jest również ogólne wrażenie, na które składają się takie elementy kobiecego wyglądu jak makijaż czy biżuteria. Najlepiej unikać krzykliwego lakieru na paznokciach i w makijażu, zalecam też ostrożność w stosowaniu czerwieni. Poza tym panie muszą pamiętać o zostawieniu nadmiaru biżuterii w domu. Warto też pamiętać, aby nie użyć w nadmiarze perfum. Jeśli chodzi o elementy wyglądu poza samym ubraniem, ważnym detalem u panów są czyste, ładnie wypastowane buty, natomiast u kobiet – zadbane paznokcie.

 

Negocjacje

Czy negocjować warunki zatrudnienia z potencjalnym pracodawcą? Jak uzyskać satysfakcjonujące warunki zatrudnienia?

Specjaliści i menedżerowie zmieniając pracę nie powinni obawiać się jasnego przedstawienia pożądanych warunków zatrudnienia. Pracodawcy wiedzą, że w wartościowego kandydata warto zainwestować w każdych czasach. Należy jednak pamiętać, że nasze oczekiwania nie powinny znacząco odbiegać od warunków przeciętnie oferowanych na danym stanowisku. Kandydaci muszą się również liczyć z wysokimi wymaganiami pracodawców i bardzo wnikliwym procesem rekrutacyjnym. Nie wystarczy świetne przygotowanie specjalistyczne – trzeba się również wykazać miękkimi umiejętnościami.

Co można wynegocjować?

Większość kandydatów słysząc „negocjacje z pracodawcą” automatycznie myśli o wynagrodzeniu. Warto jednak pamiętać, że obecnie oferty warunków zatrudnienia firm są bardzo zróżnicowane i szerokie. Dzięki temu specjaliści i menedżerowie mogą wynegocjować ofertę skrojoną na miarę ich potrzeb. Przykładowo firmy są coraz bardziej otwarte na możliwości pracy w systemie home office czy zadaniowy czas pracy.

Elementy podlegające negocjacjom z pracodawcą:

  • Wynagrodzenie pieniężne
  • Systemy bonusowe i premiowe
  • Czas pracy
  • Możliwość pracy w systemie home office
  • Pakiet medyczny od wersji podstawowej do rozbudowanej dla całej rodziny
  • Samochód służbowy i zakres jego wykorzystywania w celach prywatnych
  • Dopłaty do szkoleń, studiów
  • Forma umowy (umowa o pracę na czas określony/nieokreślony, współpraca kontraktowa)

Trzy kroki do osiągnięcia sukcesu w negocjacjach z pracodawcą

Aby odnieść sukces w negocjacjach warunków zatrudnienia z potencjalnym pracodawcą trzeba się do nich dobrze przygotować.

Przede wszystkim określmy swoje mocne strony pod kątem korzyści, jakie one mogą przynieść organizacji. Przykład? Jeśli zwiększyliśmy sprzedaż w poprzedniej organizacji o 20% pokażmy, jakie nasze umiejętności to umożliwiły i jak je będzie można wykorzystać w firmie, do której aplikujemy, aby osiągnąć podobny rezultat..

W drugiej kolejności dowiedzmy się jak najwięcej o firmie i stanowisku, na które aplikujemy. Jaka jest kultura organizacyjna? Jaki będzie dokładny zakres obowiązków? Jakie firma oferuje benefity? Zgromadzona wiedza pozwoli łatwiej doprowadzić do sytuacji idealnej w negocjacjach, czyli win-win. Obie strony zyskują to, na czym najbardziej im zależy.

Przed rozmową z pracodawcą sprawdźmy również jak kształtują się wynagrodzenia w danej branży i na danych stanowiskach. Pomóc mogą różnorodne raporty płacowe m.in Badanie Wynagrodzeń Antal. Również profesjonalny rekruter będzie mógł udzielić wielu informacji na ten temat. Należy pamiętać, że podobne stanowiska mogą być zupełnie inaczej wynagradzane w różnych branżach.

Rekruter – mediatorem udanych negocjacji

Rekruter podczas procesu rekrutacyjnego pośredniczy pomiędzy pracodawcą i kandydatem. To sprawia, że często przejmuje na siebie rolę mediatora. Jest bezstronny i dba o dobrą atmosferę podczas negocjacji, sprzyjającą merytorycznej dyskusji. Zobowiązuje się poufności. Zna jednak oczekiwania jednej i drugiej strony, dzięki temu niejednokrotnie zaproponuje najbardziej satysfakcjonujące dla obu stron rozwiązanie. Rekruter jest również ważnym źródłem wiedzy o realiach rynkowych, wynagrodzeniach, możliwych benefitach.

Podstawą udanych negocjacji jest przede wszystkim prezentacja samego kandydata. Od tego jak będzie przygotowany do rozmowy, jakimi wykaże się umiejętnościami i jak celnie wskaże obszary, w których przyniesie korzyści firmie, będzie zależeć ostateczna oferta złożona przez pracodawcę.

 

Formalności

Zanim złożysz wypowiedzenie i zakomunikujesz wszystkim swoje odejście, uzyskaj od przyszłego pracodawcy podpisany list intencyjny, a najlepiej umowę o pracę. Upewnij się, że w dokumencie potwierdzającym zatrudnienie zawarte są wszystkie ustalone kwestie: data rozpoczęcia zatrudnienia realna z perspektywy obowiązującego ciebie okresu wypowiedzenia, wysokość wynagrodzenia i zasady przyznawania premii, ewentualna podwyżka po okresie próbnym czy istotne elementy pozapłacowe wynagrodzenia jak na przykład wysokość budżetu szkoleniowego. W miarę możliwości warto zdobyć wzory dodatkowych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o pracę – czasem konieczne jest podpisanie restrykcyjnych umów o poufności czy zakazie konkurencji. Lepiej przeanalizować je wcześniej niż zafundować sobie niemiłą niespodziankę w pierwszym dniu pracy.

Umowy lojalnościowe

Z obserwacji konsultantów Antal wynika, że na polskim rynku pracy coraz częściej proponuje się lub wręcz stawia się wymóg zawarcia umowy lojalnościowej. Takie rozwiązania mogą być korzystne również dla pracowników. Które z nich są najbardziej atrakcyjne dla specjalistów i menedżerów? A w jakiej sytuacji lepiej nie zgodzić się na podpisanie dokumentu wiążącego nas bardziej niż dotychczas z obecnym pracodawcą?

Różnego rodzaju umowy lojalnościowe z reguły dotyczą specjalistów z kluczowych działów przedsiębiorstwa, których praca przekłada się bezpośrednio na zyski firmy. Firma wymaga podpisania ich ze względu na skalę odpowiedzialności, którą przyjmuje na siebie pracownik. Na takich stanowiskach pracownicy mają dostęp do wielu poufnych informacji, dlatego przedsiębiorstwo chce zabezpieczyć się przed przepływem takiej wiedzy do organizacji konkurencyjnych. Najczęściej wobec specjalistów oraz menadżerów stosuje się wydłużony okres wypowiedzenia do sześciu miesięcy oraz umowy o zakazie konkurencji. Są to rozwiązania stosunkowo proste, a jednocześnie nie niosą za sobą wysokich kosztów. Na umowę lojalnościową mogą liczyć także specjaliści i menedżerowie niesprawujący kluczowych funkcji dla organizacji, ale dynamicznie rozwijający się, zaliczani do grona talentów, czyli pracowników niezbędnych dla przyszłego wzrostu firmy. Młodym i zdolnym pracownikom najczęściej proponuje się sfinansowanie dodatkowych kursów czy studiów podyplomowych w zamian za zobowiązanie się do pozostania firmie przez dany okres.

Decyzja o podpisaniu umowy lojalnościowej z obecnym pracodawcą powinna wynikać z racjonalnej analizy możliwości rozwoju w firmie w kontekście własnych celów. Warto również szczerze porozmawiać z przełożonym o perspektywach, jakie stwarza obecne miejsce pracy.

Kto skorzysta na umowie lojalnościowej? Zależy to od celów zawodowych i aktualnej sytuacji osobistej pracownika. Dla osób, które cenią sobie długotrwałe relacje i dla których poczucie bezpieczeństwa wysoko plasuje się w hierarchii potrzeb atrakcyjne będą rozwiązania zapewniające stabilność zatrudnienia. Do grupy takich pracowników można również zaliczyć osoby, które założyły rodziny, mają małe dzieci i przykładowo kredyt hipoteczny do spłacenia. W takich przypadkach 6-miesięczny okres wypowiedzenia może być korzystnym i wygodnym rozwiązaniem. Dla specjalistów i menedżerów ceniących zmiany i dynamiczne środowisko pracy atrakcyjniejsze będą umowy, które zapewniają finansowanie szkoleń, certyfikatów czy studiów podyplomowych przez pracodawcę.

 

Kontroferta

Kontroferta jest komplementem dla specjalistów i menedżerów – pokazuje, że są cenni dla firmy, która nie chce stracić tak znakomitych ekspertów. Jednak obserwacje konsultantów Antal wskazują, że przyjęcie kontroferty może okazać się ryzykowne. Warto wiedzieć, co się może za nią kryć.

Kontroferta nie dla wszystkich

Kontrofertę, czyli składaną przez aktualnego pracodawcę atrakcyjniejszą propozycję pracy od tej konkurencyjnej, otrzymują specjaliści i menedżerowie dysponujący kompetencjami i kwalifikacjami kluczowymi dla organizacji. Najczęściej pełnią oni obowiązki samodzielnie i nie ma innego pracownika, który szybko mógłby je przejąć. Z obserwacji konsultantów Antal wynika, że są to inżynierowie, finansiści oraz handlowcy, których odejście wiązałoby się z utratą cennych dla firmy relacji z klientami.

Co się kryje za kontrofertą?

Pracodawca w sytuacji, kiedy otrzymuje wypowiedzenie od cenionego pracownika jest często zaskoczony. Znajduje się pod silną presją, aby zatrzymać takiego eksperta w firmie. Zdaje sobie sprawę, że rekrutacja i wyszkolenie następcy pochłonie dużo czasu i pieniędzy. Wtedy najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest złożenie kontroferty. Dlatego warto wziąć pod uwagę fakt, że w dłuższej perspektywie zamierzenia pracodawców mogą okazać się dla nas bardzo niekorzystne. Przełożony wiedząc, że jego podwładny chciał zmienić pracę, może zacząć się rozglądać za innym pracownikiem na jego miejsce.
Jednak wyższe wynagrodzenie i większy zakres odpowiedzialności oferowane w ramach kontroferty sprawiają, że pracownicy odbierają ją, jako wyróżnienie i docenienie ich dotychczasowej pracy. Taka propozycja staje się bardzo kusząca. Łatwo wtedy zapomnieć o prawdziwych powodach, dla których chcemy zmienić pracę. Z obserwacji konsultantów Antal wynika, że najczęstsza motywacja do zmiany pracy to chęć podjęcia nowych wyzwań zawodowych, poznania innego środowiska pracy czy nowej branży. Kandydaci bardzo często podkreślają, że zależy im na pracy w mniejszym stresie i lepszej atmosferze. Nawet najbardziej atrakcyjna kontroferta nie może tego zagwarantować. Nie łudźmy się, że zmieni się np. kultura organizacyjna w firmie czy długi dojazd do pracy przestanie nam przeszkadzać.

Zagrożenia wynikające z przyjęcia kontroferty

Przyjęcie kontroferty wpływa na atmosferę w zespole. Informacje o tym, ciężko utrzymać w tajemnicy – z reguły plotki o niej szybko się roznoszą po całej firmie. Pracownicy odnoszą wrażenie, że awans w organizacji można łatwo wymusić, a motywacja i lojalność mają niewielkie znaczenie, co obniża ich zaangażowanie i poczucie więzi z firmą. Poza tym, poczucie, że jeden ze współpracowników chciał odejść z firmy wpływa na jakość pracy zespołowej. Pozostali uważają, że ta osoba nie jest już zaangażowana w sprawy firmy tak jak wcześniej.
Jeśli firma składa nam kontrofertę, nawet bardzo atrakcyjną, to musimy pamiętać, że jest to gest wymuszony sytuacją. Podwyżka czy awans uzyskane w ten sposób nie smakują tak dobrze. Co więcej, ślad wątpliwości, który zostawia po sobie przyjęcie kontroferty sprawia, że satysfakcja jest niepełna i zazwyczaj krótkotrwała.

Kiedy warto przyjąć kontrofertę

Zdarza się, że kontroferta wynika z autentycznego poważania pracownika i chęci dłuższej współpracy. Jednak są to nieliczne sytuacje i dotyczą znakomitych i partnerskich relacji pomiędzy przełożonym, a podwładnym. Jeżeli dotychczasowy pracodawca już wcześniej przewidział dla swojego pracownika atrakcyjny i bardzo korzystny dla rozwoju jego kariery awans, a informacja o tym miała być przekazana w najbliższych dniach, każdy zrozumie pobudki do przyjęcia takiej kontroferty.

Zobacz oferty pracy

 

Witaj ponownie!

Od czasu Twojej ostatniej wizyty pojawiło się 26 nowych ofert na hasło
Informatyk SAP Warszawa

Możesz podejrzeć je tutaj