Facebook Pixel

Ulubione oferty

Rekrutacja w trudnych czasach

Kryzys na światowych rynkach i prognozy o spowolnieniu gospodarczym wprowadziły niepewność na polskim rynku pracy. Ograniczenie budżetów i zamknięcie projektów rekrutacyjnych na wybrane stanowiska to tylko niektóre ze skutków. Jednak dla wielu polskich czy średnich firm ten okres może być szansą na pozyskanie najlepszych pracowników. Zapotrzebowanie na specjalistów i menedżerów nadal jest wysokie i nic nie wskazuje, że w najbliższych miesiącach znacząco się to zmieni. Prognozy o masowych zwolnieniach najczęściej dotyczą pracowników niewykwalifikowanych. Nieliczne branże oczywiście odczują pewne spowolnienie, ale jak dotąd zaledwie kilku naszych klientów zamknęło lub wstrzymało projekty rekrutacyjne do początku przyszłego roku. Dla firm, które pragną być postrzegane jako najlepsi pracodawcy i chcą by kandydaci niezmiennie byli zainteresowani pracą u nich, takie posunięcie jest dość ryzykowne. Ograniczając procesy rekrutacyjne, pozwalamy konkurencji przyciągnąć najlepszych, dlatego w przyszłości będziemy musieli starać się podwójnie by zrekrutować prawdziwe talenty. Jak zatem, przy aktualnej sytuacji na świecie i obawach o sytuację w Polsce, wykorzystać ten okres w wojnie o najbardziej utalentowanych specjalistów i menedżerów? Dlaczego i w jaki sposób rekrutować? Poniżej lista użytecznych porad dla pracodawców.
 
Mniejsza konkurencja: Jeśli Twoja konkurencja obniża budżety na rekrutację czy ogranicza zatrudnienie, teraz jest Twoja szansa na pozyskanie kandydatów. Wszystko zależy od sektora, w którym działasz. Jeśli nie jesteś liderem branży, a Twój największy konkurent wstrzymał rekrutację, może być Ci teraz łatwiej pozyskać specjalistów i menedżerów. Z drugiej strony, to właśnie teraz możesz podkreślić pozycję solidnego pracodawcy, jeśli finanse paraliżują Twoich mniejszych rywali a Ty nadal zatrudniasz. Ci, którzy w obecnej chwili zmniejszają pieniądze na rekrutację, w przyszłości będą musieli zmierzyć się z długimi procesami: powołania odpowiednich zespołów do rekrutacji, znalezienia specjalistów i menedżerów oraz zwiększoną konkurencją w przyciągnięciu najlepszych.
 
Koszty: Zarządzanie w czasach spowolnienia gospodarczego wymaga odpowiednich kwalifikacji. Jeśli już pierwsze wzmianki o kryzysie negatywnie wpłynęły na sytuację Twojej firmy, nie możesz pozwolić sobie na zrezygnowanie z doświadczenia i wiedzy specjalistów, którzy kiedyś poradzili sobie w podobnej sytuacji. Teraz jest dobry czas na rekrutację najlepszych specjalistów i menedżerów, którzy sprawdzili się w czasach ostatniego spowolnienia gospodarki i utrzymali stały poziom sprzedaży przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztów. Dobry sprzedawca czy finansista w czasach kryzysu jest nie do przecenienia. Pomyśl nie tyle o kosztach zatrudnienia specjalisty, co o ewentualnej stracie nie zatrudnienia takiego eksperta - braku odpowiedniej osoby na kluczowym stanowisku.
 
Czas na łowienie pereł: Zwolnienia w związku z gorszą sytuacją finansową firmy zdarzają się w każdym przedsiębiorstwie. Pracę tracą najlepsi, często ze względu na wyższe wynagrodzenie, to właśnie wtedy warto nawiązać z nimi kontakt i zaproponować współpracę. Zwłaszcza tym, którzy mają unikalne doświadczenie. Polscy pracodawcy powinni z otwartymi rękami przyjmować emigrantów, którzy karierę zrobili za granicą. W cenie są finansiści z londyńskiego City czy informatycy z Irlandii. Jeśli tylko firma jest w stanie zaproponować im ciekawą ofertę (zarówno atrakcyjne warunki finansowe jak i dodatki pozapłacowe, możliwości rozwoju czy świetną atmosferę pracy), zachęcam nawiązać z nimi współpracę - ich doświadczenie i świeże spojrzenie są nieocenioną wartością dla każdego pracodawcy.
 
Networking i referencje: Wykorzystaj kontakty swoich pracowników i zachęć ich dodatkowymi premiami do referowania swoich bliskich, znajomych czy byłych współpracowników do pracy w Twojej firmie. Korzystanie z kontaktów swoich pracowników i zatrudnienie ludzi z polecenia ma wciąż negatywny wydźwięk i niestety najczęściej kojarzy się z kumoterstwem i załatwieniem czegoś „przez znajomości”. A nie powinno tak być. Referowanie pracowników to efektywna metoda znalezienia sprawdzonych i dobrych ludzi, szeroko stosowana w wielu krajach. Skuteczni menedżerowie i specjaliści realnie ocenią wady i zalety potencjalnego pracownika oraz będą wiedzieć czy taka osoba pasuje do wewnętrznej kultury organizacyjnej firmy. Z drugiej strony, w trosce o własny wizerunek nie polecą osoby, która nie sprawdzi się w firmie lub nie posiada wystarczających kwalifikacji.
 
Marka dobrego pracodawcy: Zamykając drzwi przed najbardziej utalentowanymi, osłabiamy markę solidnego pracodawcy i pogarszamy swój wizerunek na zewnątrz. Korporacje z zagranicznym kapitałem i centralnie zarządzanym budżetem, ze względu na sytuację rynkach światowych, często dostają wytyczne z centrali o cięciu kosztów i wstrzymaniu rekrutacji. Niestety, nie tylko zwolnienia, ale także wstrzymanie zatrudnienia to sygnał dla obecnych i przyszłych pracowników, że sytuacja firmy nie jest najlepsza. Zbyt pochopne decyzje mogą negatywnie wpłynąć na zaufanie pracowników, które przecież buduje się latami. Zaangażuj się w proces rekrutacji: Większością zadań rekrutacyjnych: od wyszukania kandydatów, sprawdzenia kwalifikacji i referencji, po pierwsze rozmowy kwalifikacyjne zajmie się Twój headhunter Jednak, jeśli jest to tylko możliwe, zaangażuj menedżerów wyższych szczebli zarządzania w ostatni etap procesu kwalifikacyjnego. Kandydaci chętnie spotkają się z ludźmi, którzy stoją za sukcesem firmy, to dzięki nim będą mogli zmotywować się do pracy w danym przedsiębiorstwie. Dobrze, gdy dyrektor zarządzający może uczestniczyć w rozmowie kwalifikacyjnej z potencjalnym menedżerem, choćby nawet przez pięć minut. Tę praktykę warto stosować nie tylko w trudniejszych czasach. Rekrutując w sposób trochę inny niż standardowo przyjęty, łatwiej wywrzeć bardzo dobre ‘pierwsze wrażenie’, polepszyć wizerunek atrakcyjnego pracodawcy i przekonać kandydata do pracy u nas.
 
Powracający pracownicy: Warto pomyśleć o osobach, które kiedyś pracowały dla Twojej firmy, teraz zdobywają doświadczenie gdzie indziej (może u konkurencji?), a ze względu na nowe warunki nie są zadowolone z dotychczasowej pracy. Ich doświadczenie, wiedza i nowe spojrzenie na Twój biznes jest wartością dodaną, a Ty nie stracisz dużo czasu na wdrożenie ich w struktury firmy. Twój headhunter pomoże Ci zidentyfikować i przyciągnąć tych, którzy odnoszą sukcesy gdzie indziej, ale chętnie powróciliby do Twojej firmy.
 
Profesjonalna rekrutacja: Upewnij się, że informacja, iż nadal rekrutujesz jest powszechnie znana w Twojej branży. Naszym klientom polecamy wykorzystanie kilku metod rekrutacji, z głównym naciskiem na headhunting, by szybko i w prosty sposób przesłać wiadomość dalej. Najbardziej utalentowani i pożądani kandydaci to osoby, które tak naprawdę nie szukają pracy, aktywnie pracują zawodowo i odnoszą sukcesy. A to znaczy, że nie zaczynają dnia od przeglądania ogłoszeń o pracę, ich CV nie znajdziemy w powszechnie dostępnych bazach danych. Tylko kompleksowo dobrane metody rekrutacyjne pozwolą wyłowić najbardziej wartościowe perły.