Rosnący apetyt polskiego retailu
Tendencja ta jest na tyle wyraźna, że także mniejsze firmy wydeptują ścieżki w ślad za liderami branży. Nasycenie rynku i stabilna sytuacja retailowych czołowych graczy stają się inspiracją dla kolejnych organizacji. Upodobania konsumenckie, przyczyniające się do atrakcyjności oferty polskich firm na rynkach zagranicznych dodały odwagi. Wykwalifikowana kadra menedżerska – urzeczywistnia marzenia.
Czego możemy oczekiwać ze strony menedżera sprzedaży? Możliwości jest wiele, ograniczę się jednak do przytoczenia dwóch, najczęstszych strategii związanych z zadaniem rozwoju zagranicznego.
Opcja budżetowa
Pierwsza z nich, to plan najczęściej wybierany przez mniejsze organizacje. Decydują się one na pracę z menedżerem o 2-3 letnim doświadczeniu w rozwijaniu małych i średnich firm. W tym przypadku poszukiwany jest potencjał, energia do intensywnej pracy i chęć rozwoju. Taki menedżer zarządzał do tej pory siecią do 10 małych placówek, a jego obowiązki były bliższe kierownikowi regionalnemu. Nie istotne to, czy taki manager miał wcześniejsze doświadczenie na rynku, na którym przyjdzie mu działać. Ważne jednak, by umiał odnaleźć się w środowisku międzynarodowym, dopasowując się do lokalnej kultury biznesowej. Menedżer taki oczekiwać będzie wynagrodzenia między 12 000 a 18 000 PLN brutto miesięcznie. Efektem jego pracy będzie niewielka sieć sprzedaży, rosnąca powoli jednak zarabiająca na siebie. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla firm które chcą sprawdzić swoje możliwości i zweryfikować odbiór produktów przez zagranicznych konsumentów.
Opcja All Inclusive
Druga strategia, to rozpoczęcie współpracy z wysoce wykwalifikowanym i doświadczonym menedżerem z portfolio przeprowadzonych projektów rozwoju i długą listą sukcesów. Taka osoba oczekiwać będzie wynagrodzenia między 25 000 a 50 000 PLN brutto miesięcznie i nawet więcej. Na takiego pracownika pozwolić sobie mogą największe organizacje, gotowe do dynamicznego rozwoju – zarówno pod względem rozwoju kadr jak i podaży produktów oraz budżetu. Takiego zadania podejmie się menedżer z poziomu doświadczonego business developera lub dyrektora. Prócz wiedzy i doświadczenia wnosi on do firmy swoje kontakty biznesowe, a nierzadko również sprawdzonych specjalistów. Taka inwestycja zwraca się dzięki szybkiemu wzrostowi placówek sprzedaży i generowanemu przez nie obrotowi. Sukces zapewnia szczegółowo dopracowana strategia, uwzględniająca zarządzanie produktem, kadrą oraz marketingiem, a także logistyka na najwyższym poziomie. Jeśli firma jest gotowa na dynamiczny rozwój oraz zapewnienie wszelkich potrzebnych do tego narzędzi, inwestycja w wysoce wykwalifikowanego managera powinna się zwrócić s w okresie 2 do 3 lat.
Jak zatem przygotować się na spotkanie się z menedżerami odpowiedzialnymi za zagraniczny rozwój? Warto jasno określić potrzeby oraz możliwości naszej firmy. Wysokość budżetu na rozwój, wielkość zespołu, model biznesowy (sieć własna, franczyza etc), podział obowiązków oraz decyzyjność na stanowiskach – bez usystematyzowania organizacji oraz naszych planów nie uda nam się podbić nowych terytoriów, niezależnie od tego z jak utalentowanym czy drogim kierownikiem zespołu rozpoczynamy współpracę.
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy w branży Handel Detaliczny lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne, menedżerskie i dyrektorskie w tym obszarze proszę o kontakt:
Agata Olkowska Team Leader Antal Sales & Marketing Tel: +48 22 483 5 000 Fax: +48 22 483 5 001 | Antal International Sp. z o.o. Ks. Skorupki Street 5 00-546 Warszawa, Poland Web: www.antal.pl |
W Antal International prowadzę rekrutacje na kluczowe stanowiska sprzedażowe oraz operacyjne na rynkach Europy Centralnej i Wschodniej. Specjalizuję się w sektorze komercyjnym ora New Business, wspierając Klientów krajowych oraz zagranicznych.