Facebook Pixel

Ulubione oferty

7 elementów oferty pracy, które możesz negocjować, gdy podwyżka nie wchodzi w grę

Bez względu na to, czy planujesz negocjacje z obecnym szefem, czy też bierzesz udział w projekcie rekrutacyjnym i ustalasz z potencjalnym pracodawcą warunki współpracy, warto mieć na uwadze, że czasem firma nie ma możliwości zaoferowania większego wynagrodzenia podstawowego.

Warto wówczas mieć „plan awaryjny” i zaproponować coś, na co pracodawca będzie (być może) bardziej skłonny przystać, a jednocześnie, co zapewni nam większy komfort w życiu zawodowym lub prywatnym.


1. Systemy bonusowe i premiowe.

2. Elastyczny czas pracy, praca w systemie zadaniowym.

3. Możliwość pracy w systemie home office.

4. Pakiet medyczny od wersji podstawowej do rozbudowanej dla całej rodziny.

5. Samochód służbowy i zakres jego wykorzystywania w celach prywatnych.

6. Dofinansowanie studiów podyplomowych, kursów, szkoleń.

7. Formalny charakter współpracy (umowa o pracę na czas określony/nieokreślony, współpraca kontraktowa).

Jak osiągnąć sukces w negocjacjach z pracodawcą?

Po określeniu elementów, które są dla nas najbardziej atrakcyjne, warto jest przygotować się do negocjacji.

Systemy bonusowe i premiowe to mechanizmy motywacyjne stosowane w organizacjach w celu zachęcenia pracowników do osiągania określonych celów lub wykonywania swojej pracy na wyższym poziomie. Są one często używane w branżach, w których wyniki pracy są łatwo mierzalne i mogą być bezpośrednio powiązane z wynikami firmy.

Jeżeli rozmowę mamy odbywać z obecnym pracodawcą, dobrze jest dowiedzieć się (np. w departamencie HR), jaki jest aktualny wachlarz dostępnych benefitów lub jaki budżet szkoleniowy jest przewidziany na osobę w naszym dziale. Im bardziej konkretną i przygotowaną propozycję przedstawimy przełożonemu, tym większe są szanse na udane negocjacje.

Jak negocjować wynagrodzenie

Aby odnieść sukces w negocjacjach warunków zatrudnienia z potencjalnym pracodawcą trzeba się do nich dobrze przygotować. Headhunter lub rekruter, który prowadzi nas przez proces rekrutacyjny, bez wątpienia wesprze nas w zdobyciu informacji o ofercie benefitów w nowym miejscu pracy. Może także przyjąć rolę mediatora między kandydatem a pracodawcą. Ze względu na zobowiązanie poufności, zachowuje bezstronność i dba o to, aby negocjacje były merytoryczne i owocne. Jednocześnie znając oczekiwania jednej i drugiej strony, może zaproponować najbardziej satysfakcjonujące dla obu stron rozwiązanie, wspierając je dodatkowo wiedzą o realiach rynkowych.

Jeżeli zdecydowaliśmy się na negocjowanie wyższej pensji podstawowej

Jeżeli widzimy przestrzeń do rozmowy o wyższym wynagrodzeniu zasadniczym i chcemy z tej możliwości skorzystać, dobrze jest mieć rozeznanie rynkowe. Oprócz przygotowania argumentacji popartej dotychczasowymi wynikami, warto jest sprawdzić, jak kształtują się wynagrodzenia w danej branży i na danych stanowiskach. Pomóc mogą różnorodne raporty płacowe m.in. Raport Płacowy Antal. Określmy swoje mocne strony pod kątem korzyści, jakie one mogą przynieść organizacji. Przykład? Jeśli w dotychczasowym miejscu pracy zwiększyliśmy sprzedaż w o 20%, pokażmy, które z naszych umiejętności to umożliwiły i jak je będzie można wykorzystać w nowej firmie.

Samochód służbowy zamiast podwyżki 

Samochód służbowy zamiast podwyżki to jedna z form wynagradzania pracowników, której popularność różni się w zależności od kraju, branży i pozycji pracownika. Wiele firm oferuje samochody służbowe jako część pakietu wynagrodzeń, zwłaszcza dla pracowników na wyższych stanowiskach czy tych, którzy dużo podróżują służbowo. Oto kilka kluczowych aspektów tej formy wynagrodzenia:

Zalety dla pracownika:

  • Koszty: Pracownik nie musi martwić się o koszty zakupu, utrzymania, ubezpieczenia i naprawy samochodu.
  • Komfort: Dostęp do nowego i niezawodnego pojazdu, często wyższej klasy, niż pracownik mógłby sobie pozwolić prywatnie.
  • Elastyczność: Możliwość korzystania z samochodu również prywatnie (w zależności od polityki firmy).

Zalety dla pracodawcy:

  • Motywacja i lojalność: Samochód służbowy może być silnym motywatorem i czynnikiem zwiększającym lojalność pracownika.
  • Podatki: W niektórych krajach koszty związane z samochodami służbowymi mogą być odliczane od podatku


Gdy już otrzymamy ofertę w satysfakcjonującym nas kształcie, dołóżmy starań, aby zrealizować ustalone zobowiązania! Dzięki temu, gdy za jakiś czas nasze potrzeby wzrosną, będziemy w posiadaniu kolejnego cennego argumentu: wywiązywania się z obietnic.

Zmieniasz pracę? Zapoznaj się z pełnym poradnikiem kandydata

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: