Czy contracting w SSC stanie się tak popularny jak w sektorze IT?
Pierwsze pół roku 2020 pokazało wzrost zainteresowania współpracą z kontraktorami. Tylko w Antal zaobserwowaliśmy 40% więcej zapytań od pracodawców w sektorze SSC/BPO o możliwości takiej właśnie formy współpracy.
Contracting, znany również jako outsourcing czy body leasing jest to elastyczny model współpracy pomiędzy firmą, a pracownikiem. Pracownik nie podpisuje umowy bezpośrednio z organizacją, w której będzie pracował, a z agencją, która specjalizuje się w outsourcingu.
„W ostatnich miesiącach pandemia wymusiła na firmach poszukiwanie nowych rozwiązań dla fluktuacji kadr. Contracting to metoda pozwalająca uniknąć problemów mogących wyniknąć z przejściowego zastoju w firmie. Takie momenty kryzysowe mogą skutkować redukcją etatów. Forma ta daje możliwość wykorzystania potencjału dobrych pracowników, bez konieczności zwalniania ich. Pracodawcy mieli okazje przekonać, się, że to rozwiązanie doskonale sprawdza się w sektorze IT i obecnie testują je w sektorze SSC” – zauważa Izabela Wądołowska, konsultantka Antal SSC/BPO.
Szanse i zagrożenia
Contracting w SSC umożliwia wybór jednej z wielu ofert pracy i zdobycie doświadczeń w bardzo różnych organizacjach. Dodatkowo wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w ramach konkretnych projektów jest często wyższe o kilkanaście procent.
„Kandydaci, którzy współpracują z nami w ramach outsourcingu wskazują, że największy plus to duży wybór ofert pracy i możliwość dotarcia do większej liczby zainteresowanych firm. Rzeczywiście wiemy, kiedy pracownik będzie ponownie dostępny na rynku pracy, a dzięki temu w odpowiednim czasie możemy przedstawić mu dostępne stanowiska i zapewnić ciągłość zatrudnienia” – podkreśla Izabela Wądołowska, konsultantka Antal SSC/BPO.
Wyzwaniem dla firm, które decydują się na contracting może być mniejsze przywiązanie pracownika do firmy. Dlatego ważne jest zadbanie o to, żeby czuł się jak każdy inny - nowo zatrudniony pracownik. Onboarding i pierwsze miesiące pracy będą dla takiej osoby rozstrzygające.
„Zaplanować trzeba również zarządzanie takim pracownikiem. Efekty bieżącej pracy raportuje on do przełożonego, a z kolei urlopy i zwolnienia lekarskie musi zgłosić do agencji. Ważna jest jasna komunikacja, ponieważ szczególnie początkowo może to rodzić niejasności” – ostrzega Izabela Wądołowska, konsultantka Antal SSC/BPO.
Przyszłość contractingu w SSC
Z najnowszego raportu ABSL „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2020” wynika, że Centra Usług Biznesowych w 2019 roku tworzyły każdego miesiąca 2550 nowych miejsc pracy. Pandemia tylko wzmocni ich pozycję na polskim rynku, ponieważ globalne spowolnienie gospodarki wpłynie przede wszystkim na realokację działalności do Polski. 77% Centrów nadal ma w planach zwiększenie zatrudnienia do końca I kwartału 2021. Mimo, że contracting do tej pory był popularny szczególnie w obszarach IT to na rynku SSC/BPO rośnie zainteresowanie formą takiej współpracy. Ma on swoje niewątpliwe zalety dla organizacji. Inna forma budżetowania, zapewnienie ciągłości rekrutacji, a także działania wolumenowe to czynniki, o które łatwiej jest zadbać w takim modelu.
„Jednym z wyzwań contractingowych, z jakimi do tej pory się mierzyliśmy to zatrudnienie ponad 60 pracowników z znakomitą znajomością języków obcych w przeciągu 2 miesięcy. Od tego czy nam się uda zależało również oficjalne otwarcie projektu w Polsce. Dzięki temu, że formalne kwestie zatrudnienia przejęliśmy na nasz na payroll, projekt zakończył się sukcesem” – opowiada Izabela Wądołowska, konsultantka Antal SSC/BPO.
Firmy potrzebują coraz większej liczby specjalistów ds. obsługi klienta, logistyki, Help Desk, HR - po role finansowo-księgowe. By sprostać specyfice rynku branża będzie się dostosowywać do zmieniającego się rynku pracy i liczba kontraktorów będzie się sukcesywnie zwiększała. Jak pokazuje okres pandemii contracting może okazać się bardzo użyteczny w sytuacjach spowolnienia procesów.