Inżynier utrzymania ruchu – niezastąpione wsparcie produkcji
Spis treści
Inżynier utrzymania ruchu to z definicji osoba wspierająca dział produkcji i odpowiedzialna za utrzymanie jej ciągłości. Specjalista, bez którego trudno sobie wyobrazić właściwe funkcjonowanie każdej organizacji. To jednocześnie inżynier, który wraz ze swoim zespołem realizuje zadania specjalne.
Co wyróżnia inżynierów utrzymania ruchu na rynku pracy? Ich specjalne umiejętności?
Inżynier utrzymania ruchu to zawód bardzo odpowiedzialny i wymagający nieustannej aktualizacji i poszerzania swojej wiedzy, umiejętności i kwalifikacji. Pożądanego na rynku pracy inżyniera wyróżniają wyspecjalizowane kwalifikacje techniczne m.in. uprawnienia energetyczne SEP do 1 kV / 20kV, biegła znajomość rysunku technicznego, umiejętność wykorzystania narzędzi TPM/RCM, wiedzę z zakresu automatyzacji Inżynierii 4.0, wiedza z zakresu budowy i działania maszyn i urządzeń i układów sterowań, swobodna komunikacja w języku angielskim lub niemieckim. Bardzo ważne są też kompetencje miękkie, takie jak: umiejętność wykonywania pracy i podejmowania decyzji pod presją czasu, opanowanie, skupienie, cierpliwość, zaangażowanie, kreatywność, dynamika i skuteczność działania, komunikatywność i współpraca z różnymi działami wewnątrz organizacji oraz klientami i dostawcami zewnętrznymi.
Wszyscy chcą inżynierów
Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych inżynierów utrzymania ruchu obserwuje się w zasadzie w każdej firmie i w każdej branży, począwszy od dobrze radzących sobie w dobie pandemii obszarów FMCG, opakowań, jak i odrabiającej straty motoryzacji. Duże korporacje już dawno zdały sobie sprawę, inżynierowie utrzymania ruchu to kluczowi pracownicy, dzięki którym, możliwa jest likwidacja awarii i niwelacja przestojów linii produkcyjnych. To dział, który tworzą mechanicy, elektrycy, automatycy z poziomu inżynierów i specjalistów. Zapotrzebowanie dużych koncernów na takie profile zawodowe jest praktycznie permanentne, gdyż każdy pracodawca chce mieć najlepiej zoptymalizowany i zautomatyzowany proces technologiczny charakteryzujący się stałym i wysokim wskaźnikiem OEE (całkowita efektywność wyposażenia).
Gdzie szukać? - rejony z zapotrzebowaniem na inżynierów utrzymania ruchu
Najwięcej otwartych projektów rekrutacyjnych dla kandydatów z większym stażem pracy jest obecnie w prężenie rozwijającym się regionie Dolnego Śląska. Ponad połowę mniej obserwujemy w regionie Wielkopolski, trzecie miejsce z niemalże tą samą liczbą otwartych wakatów zajmują województwa mazowieckie (35) i śląskie (34).
Wyniki te pokazują, który region w Polsce jest najbardziej aktywny inwestycyjnie. To na Dolnym Śląsku istnieje największa możliwość migracji specjalistów i inżynierów pomiędzy organizacjami w poszukiwaniu nowych możliwości rozwoju, pracy w nowym i bardziej zautomatyzowanym parku maszynowym. Obserwuje się również trend, świadczący o atrakcyjności tego regionu i chęci relokacji kandydatów z województw między innymi: pomorskiego, podlaskiego i lubelskiego.
Wynagrodzenie inżyniera utrzymania ruchu – od czego zależy?
Różnice w wynagrodzeniu inżynierów utrzymania ruchu wynikają najczęściej z poziomu wykształcenia. Najbardziej pożądane kierunki, po których ukończeniu zdobycie pracy w tym obszarze będzie najlepiej opłacane to elektronika, automatyka, robotyka i mechatronika. Innymi zmiennymi, mającymi wpływ na wysokość pensji ma również praktyczna znajomość unikatowych procesów (np. obróbka skrawaniem, wtrysk), umiejętność zastosowania wiedzy z automatyzacji/digitalizacji parku maszynowego, rozbudowana wiedza dotycząca zastosowania narzędzi Lean Manufacturing. Liczy się także otwartość pracownika na zmiany i wyzwania, jak i jego proaktywne działanie, chęć uczestniczenia w kursach, szkoleniach i ciągłe poszerzanie wiedzy i kompetencji.
Przyszłość zawodu w dobie pandemii – prognozy
W najbliższej przyszłości, o zawód inżyniera utrzymania ruchu można być spokojnym. Są i będą to specjaliści bardzo pożądani w niemalże każdej dziedzinie przemysłu. Menedżerowie zakładów przemysłowych, borykają się coraz częściej z problemami generowanymi przez starzejącą się infrastrukturę i ograniczone budżety. Wiedzą, że muszą inwestować w nowoczesne narzędzia, które pozwolą im rozwiązywać różne problemy, jak i odnieść sukces. By być atrakcyjnym, konkurencyjnym i nie zostać na końcu peletonu przemysłowego, muszą inwestować również w specjalistów, inżynierów, którzy swoją wiedzą i ciągle poszerzanymi kwalifikacjami przyczynią się do wzrostu atrakcyjności organizacji.
Katarzyna Sławińska, Team Leader, Antal Engineering & Operations
Katarzyna Sławińska od ponad 13 lat jest związana z szeroko pojętymi procesami produkcyjnymi. Od 2 lat bezpośrednio związana z Antal, na stanowisku Team Leader w dywizji Antal Engineering and Operations, gdzie skutecznie wspiera pracodawców i kandydatów, specjalizując się w projektach rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie w obszarze produkcji, technicznym, utrzymania ruchu i jakości.
Kontakt: katarzyna.slawinska@antal.pl
Oryginalna publikacja istnieje na stronie www.portalprzemyslowy.pl