Antal przedstawia 5 skutecznych narzędzi i metod rekrutacyjnych
Spis treści
Najczęściej długość procesu rekrutacyjnego wynosi około 4 tygodni. Najdłużej czeka się na spłynięcie CV od kandydata, a najpopularniejszymi metodami wykorzystywanymi podczas rekrutacji są: testy wiedzy technicznej (55%), testy wiedzy językowej (44%) oraz rozwiązywanie zadań biznesowych (40%). Wynika tak z raportu Antal “Trendy rekrutacyjne”.
Wydawać by się mogło, że typowa rozmowa kwalifikacyjna to niewiele więcej niż rozmowa towarzyska z pewną przewidywalną tendencją. Spotkanie w sali konferencyjnej bądź online, nieskazitelne CV i standardowe pytania: Gdzie chcesz być za pięć lat? Co uważasz za swoją największą porażkę? Jakie są twoje mocne i słabe strony? Wybór najlepszego kandydata nie jest rzeczą łatwą i wymaga poświęcenia dużej ilości zasobów takich jak czas i pieniądze. Jak sprawić by rozmowa rekrutacyjna była udana z punktu widzenia pracodawcy, ale i kandydata? Jak wybrać właściwą osobę na właściwe miejsce i zamknąć rekrutację z sukcesem?
#1 Technika podkręconej piłki
Nieoczywiste pytania sprawią, że kandydaci się otworzą i dostarczą szczerych odpowiedzi. Sprytni kandydaci będą przygotowani na wszystkie typowe pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej i będą próbowali znaleźć równie sprytne sposoby na przekształcenie wszelkich negatywnych opinii w pozytywne, martwiąc się, że każde przyznanie się do słabości lub wrażliwości będzie liczone jako punkt przeciwko nim. Ta strategia zwykle przynosi odwrotny skutek w przypadku dyrektorów generalnych, ponieważ sprawia, że kandydat wydaje się mniej uczciwy i godny zaufania.
Aby wyjść poza wyuczone odpowiedzi, wielu rekruterów opracowało własne pytania do rozmowy kwalifikacyjnej, aby lepiej zrozumieć, jaki naprawdę jest kandydat. Przykładem takich pytań mogą być: “Jeżeli każdy jest przedstawicielem 5% ludności ze swoją unikalną zdolnością, to jaka byłaby twoja?”, “Jak myślisz, jakie błędne przekonanie mają najczęściej o tobie inni ludzie?” - mówi Klaudia Walentynowicz, Senior Consultant Antal, IT Services.
#2 Direct Search
Większość pracodawców rozpoczynając rekrutacje zaczyna od postowania ogłoszeń o prace na znanych portalach, jest to technika sprawdzona, ale czasem bywa mało skuteczna. Szczególnie w przypadku stanowisk związanych z IT, wysokich stanowisk managerskich czy specjalistycznych stanowisk Inżynieryjnych, w przypadku których kandydatów na rynku pracy jest mniej niż ofert pracy.
Odpowiedzią na tą sytuacje jest Direct Serach. To technika, w której rekruterzy kontaktują się bezpośrednio z osobami posiadającymi wymagane umiejętności i doświadczenie, ale aktywnie nie poszukującymi pracy. Doświadczeni rekruterzy i headhuntearzy potrafią dotrzeć do osób, którzy sami nie zdają sobie sprawy z możliwości oraz potrzeby zmiany pracy i nie zaaplikowaliby na ogłoszenie. Direct serach ma również tą zaletę, że osoby wciągnięte w proces rekrutacyjny są odpowiednio dopasowane do stanowiska – wyjaśnia Aleksandra Misiak, rekruter Antal, IT Services.
#3 Assesment Center
Jednym z trudniejszych etapów rekrutacji jest obiektywne sprawdzenie kompetencji miękkich i zachowań kandydata w pracy pod presją czasu czy sytuacjach stresowych. Stwarza to bardzo duże ryzyko zatrudnienia osoby nie dopasowanej do organizacji i potrzeby powtórnej rekrutacji nowych kandydatów. W takim przypadku, jedną z najlepszych technik jest Assesment Center.
Podczas takiego etapu rekrutacji, kandydaci rozwiązują zadania indywidualne oraz grupowe, przygotowane specjalnie pod kątem sprawdzenia kluczowych kompetencji na danym stanowisku. W toku realizacji zadań kandydaci oceniani są przez kilku Assesorów jednocześnie, co pozwala na zupełnie obiektywną ocenę umiejętności kandydatów, a w rezultacie na długoterminową i owocną współpracę z wybranym z “tym/tą jedynym/ą“- tłumaczy Katarzyna Bątkiewicz, Senior Consultant Antal, IT Services.
#4 Testy i zadania rekrutacyjne, a ocena kandydata po rozmowie kwalifikacyjnej
Testy wiedzy technicznej oraz językowej to najczęściej stosowane metody wykorzystywane podczas procesów rekrutacyjnych wśród pracowników branż takich jak: agencje reklamowe i PR, bankowość, ubezpieczenia, instytucje finansowe, farmacja, sprzęt medyczny oraz FMCG. Znaczna część badanych (44%) wskazuje również na rozwiązywanie case’ów biznesowych. 42% respondentów reprezentujących handel detaliczny zauważa, że w ich organizacjach tak samo jak test wiedzy technicznej istotna jest analiza profilu kandydata w sieci.
Proces rekrutacyjny składa się nie tylko z rozmowy między pracodawcą a kandydatem poszukującym zatrudnienia. Często jest on wspomagany wykorzystaniem dodatkowych narzędzi. Kandydaci ubiegający się o pracę w sektorze IT a także bankowości, ubezpieczeniach i instytucjach finansowych mogą spotkać się w trakcie rekrutacji z wymogiem przeprowadzenia testów wiedzy technicznej. Osoby znające języki obce, szukające zatrudnienia w firmach z sektora SSC/BPO, poddawane są testom weryfikującym poziom znajomości danego języka. Ponadto osoby ubiegające się o pracę w obszarze bankowości, ubezpieczeń i instytucji finansowych oraz chcących pracować w sektorze FMCG często muszą zmierzyć się z rozwiązaniem przykładowego case’u biznesowego. Wyniki powyższych zadań zdecydowanie ułatwiają podjęcie decyzji o zatrudnieniu bądź odrzuceniu danego kandydata - komentuje Aleksandra Misiak, rekruter Antal, IT Services.
#5 Metawersum
Z raportu Antal “Trendy rekrutacyjne” wynika, że prawie 40% respondentów traktuje Metawersum jako odgrywające znaczącą rolę w rekrutacji medium. Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości do prowadzenia procesów rekrutacyjnych może więc, w niedalekiej przyszłości, stać się jedną z popularniejszych metod pracy w branży. Metawersum to internetowa przestrzeń – wirtualny świat, w którym wcielając się w swojego awatara możemy podejmować wszelkiego rodzaju aktywności. Od tych codziennych, aż po biznesowe. Obejmuje to również rekrutację.
To aktualny trend. Firmy szukają sposobu na optymalizację działań przy jednoczesnym zwiększaniu współczynnika sukcesu i pozostaniu konkurencyjnym na rynku pracy. Dużą zaletą metawersum jest odstąpienie komunikacji linearnej, uzależnionej od czasu odpowiedzi i jednostronnych interakcji użytkowników opartych na tekście, wideo i obrazach, do prawdziwego dialogu w czasie rzeczywistym. Wdrożenie pracownika poprzez metawszechświat może nieść ze sobą wiele korzyści. Udostępnienie nowemu członkowi zespołu interaktywnej platformy onboardingowej, jak i cyfrowych materiałów szkoleniowych może ułatwić odnalezienie się w strukturach firmy. Predykując, kto pierwszy ujarzmi metarekrutacje z dużą pewnością można wskazać na obszar ICT i specjalistów IT. O tym, że metawersum będzie odgrywać znaczącą rolę w rekrutacji, przekonanych jest także najwięcej pracowników agencji reklamowych i PR (58%) oraz FMCG (51%) - dodaje Klaudia Walentynowicz, Senior Consultant Antal, IT Services.