Metoda na Automatyka
Marcin Duchnowski, Antal Poland
Pozyskanie takiego specjalisty wcale nie jest proste. Kandydaci legitymujący się wyższym wykształceniem w dziedzinie automatyki są przekonani, że praca u zewnętrznego dostawcy oprogramowania jest znacznie bardziej atrakcyjna niż w służbach utrzymania ruchu. Automatycy utrzymania ruchu w typowym zakładzie produkcyjnym pracują w trybie zmianowym lub wymagającym nieograniczonej dyspozycyjności. Konieczne jest, aby w każdej z brygad znajdował się człowiek odpowiedzialny za układy sterowania, który niezależnie od pory będzie mógł zareagować na awarię. Natomiast do zadań automatyków programistów należy stworzenie całkowitego kodu sterującego maszyn lub linii. Pracują zwykle w trybie projektowym, w większości stacjonarnym, uwzględniającym wyjazdy służbowe na etapie wdrożenia danego rozwiązania. Jest to więc praca bardziej koncepcyjna, wymagająca większych umiejętności tworzenia nowych rozwiązań niż responsywności na nieprzewidziane, nagłe problemy.
Prawdziwym wyzwaniem dla pracodawcy jest zmotywowanie odpowiedniego specjalisty do podjęcia pracy w zakładzie przemysłowym. Poniżej przedstawiam najczęściej pojawiające się problemy w procesach rekrutacji i możliwe ich rozwiązania.
PROBLEM 1.: Większość doświadczonych inżynierów automatyków twierdzi, że praca w trybie zmianowym nie jest dla nich atrakcyjna.
ROZWIĄZANIE: Chcąc zatrudnić automatyków można zaproponować kompromis związany z organizacją pracy – pracę na dwie zmiany dzienne, z których pierwsza rozpoczyna się o 6:00. Jest to łatwy sposób na zwiększenie atrakcyjności oferty.
PROBLEM 2. Kandydaci nie są zmotywowani do zmiany pracy.
ROZWIĄZANIE: Dla automatyków dużą rolę mają warunki pracy. Ważną informacją będzie dla nich liczba osób zatrudnionych na tym samym stanowisku. Pozwala im to racjonalnie ocenić podział pracy. Istotna jest również liczba maszyn, co przekłada się na możliwości działu. Na rozmowę kwalifikacyjną warto zaprosić kierownika odpowiedzialnego za produkcję. Często jest to osoba, z którą ściśle współpracuje automatyk. Praca przy usuwaniu awarii wymaga zarówno umiejętności szybkiego rozwiązywania problemów, asertywności jak i wysokiej tolerancji na presję czasu, stąd umiejętność współpracy będzie warunkowała efektywność inżyniera automatyka. Poznanie osoby będącej wewnętrznym klientem może korzystnie wpłynąć na decyzję kandydata.
PROBLEM 3.Automatycy, których chcę zatrudnić mają zbyt wysokie oczekiwania finansowe.
ROZWIĄZANIE:Widełki w jakich wahają się oczekiwania kandydatów prezentuję poniżej. To czy kandydat będzie oczekiwał propozycji z górnej granicy, czy z dolnej zależy od jego kompetencji. Przedstawiam kilka przykładowych umiejętności, których brak dla wielu organizacji nie będzie dotkliwy, a pozwoli na uniknięcie konieczności znacznego zwiększania budżetu.
- Język angielski. Większość automatyków wykorzystuje język angielski w ograniczonym zakresie np. przy odczytywania dokumentacji technicznej lub ustaleniach z zagranicznymi serwisantami, w związku z tym posługuje się nim stopniu komunikatywnym. Osoby z biegłą znajomością języka będą miały zdecydowanie większe oczekiwania finansowe. Warto przeanalizować czy faktycznie dobra znajomość języka obcego będzie niezbędna podczas wykonywania codziennych obowiązków.
- Sterowniki. Najczęściej spotykanymi są sterowniki Siemens Step oraz Allen Bradley, co stanowi kryterium wyboru kandydata. Niemniej należy doprecyzować, na jakiej serii sterowników dany kandydat pracował. Istnieje prawdopodobieństwo braków wiedzy, który łatwo można uzupełnić, jednak będzie to dodatkowy koszt szkoleniowy. W ocenie umiejętności pomoże kierownik utrzymania ruchu lub lider automatyków.
- Profil produkcji. Sam profil technologiczny produkcji w byłym lub obecnym zakładzie kandydata nie warunkuje skuteczności jego pracy na całkowicie odmiennym procesie. Natomiast tempo produkcji oraz poziom oczekiwań klienta wewnętrznego będą miały wpływ na efektywność i dopasowanie do nowej kultury organizacyjnej nowego pracownika.
- Programowanie sterowników. Warto mieć na uwadze oczekiwania stawiane względem zakresu obowiązków dotyczące programowania sterowników. Tego typu doświadczenie będą posiadały w większości osoby pracujące w zewnętrznych firmach. Oczekując takich umiejętności od inżyniera automatyka w dziale utrzymania ruchu – możemy spotkać się z brakiem zainteresowania pracą w zakładzie zamiast w firmie zewnętrznej. Kandydaci znają swoją wartość na rynku i mając takie kwalifikacje stawiają bardzo wysokie wymagania finansowe.
ŚREDNIE WYNAGRODZENIE SPECJALISTY DS. AUTOMATYKI I ELEKTRONIKI (Miesięczne, brutto, w PLN) | ||
Doświadczenie | Zagraniczny kapitał | Polski kapitał |
Do 3 lat | 4000 – 6000 | 3000 – 4000 |
3 – 6 lat | 6000 – 7000 | 4000 – 5000 |
Powyżej 6 lat | 7000 –10 000 | 5000 – 6000 |
Źródło: Antal International, zespół, opracowanie własne na podstawie projektów rekrutacyjnych w latach 2012-2013 |
Aby podjąć świadomą decyzję o przyjęciu kandydata jednocześnie nie przepłacając, warto jest też stworzyć test praktyczny, badający umiejętności pracy na sterownikach. Samodzielnie stworzone próbki pracy pozwolą na weryfikację praktycznych umiejętności oraz pomiar czasu rozwiązania problemu. Test powinien być przygotowany przez będących już w zespole automatyków i może dotyczyć próbki kodu, w którym należy zidentyfikować błąd lub go zmodyfikować. Na podstawie rezultatu testu należy przeprowadzić dyskusję dotyczącą zaproponowanego rozwiązania, aby poznać precyzyjność komunikacji zagadnień technicznych. Część pracodawców stawia również nacisk na weryfikowanie organizacji pracy kandydata, chce dokładnie dowiedzieć się w jakiej kolejności przy pomocy jakich narzędzi usuwa konkretne typy awarii. Podsumowując, aby skutecznie zatrudnić automatyka, należy ustalić miejsce w strukturze organizacyjnej oraz dostępne zasoby do pełnienia obowiązków, odpowiednio dostosować poziom oczekiwań do bieżących problemów oraz parku maszynowego, zdefiniować stan obecny działu utrzymania ruchu, uelastycznić godziny pracy oraz stworzyć narzędzia selekcji kandydatów. Takie przygotowanie pozwala szybko osiągnąć sukces rekrutacyjny.
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska inżynierskie lub menedżerskie dla firm produkcyjnych, proszę o kontakt:
Marcin Duchnowski Associate Consultant Antal Engineering & Operations Tel: +48 22 483 50 00 Fax: +48 22 483 50 01 | Antal International Sp. z o.o. Ks. Skorupki 5, 00-546 Warszawa www.antal.pl |
W Antal International odpowiadam za realizację projektów rekrutacyjnych na stanowiska w specjalistyczne oraz menedżerskie dla zakładów produkcyjnych. Koncentruję moją pracę na dobrze osób do obszarów takich jak produkcja, inżynieria przemysłowa, utrzymanie ruchu, lean manufacturing.