Misja: Pożądany pracodawca 2015
Wiarygodna marka pracodawcy dzięki zaangażowanym pracownikom
Siła marki pracodawcy ma bezpośrednie przełożenie na jakość kandydatów aplikujących do pracy w danej organizacji, dzięki czemu znacznie zwiększa szanse na pozyskanie najlepiej rokujących, a zarazem dopasowanych do kultury organizacyjnej specjalistów i menedżerów. Zatrudnienie pracownika traktowane w kategoriach „inwestycji” dla firmy zwraca się dopiero po sześciu miesiącach jego pracy! Specjaliści z portalu goldenline.pl dokonali wyliczenia kosztów nieudanej rekrutacji na kwotę równą minimum 18 000 PLN przy wynagrodzeniu podstawowym wynoszącym zaledwie 2000 PLN netto. Koszty te są tym większe, im wyższe stanowisko ma zająć kandydat, zwłaszcza menedżer czy dyrektor z pięciocyfrowym wynagrodzeniem. Misja obniżenia kosztów nieudanej rekrutacji i obniżenia ryzyka tego przedsięwzięcia powinna być głównym celem rekrutacyjnym kampanii budujących wizerunek pracodawcy. Najskuteczniejszym sposobem jest zatrudnianie osób silnie zaangażowanych, dla których udział w rekrutacji do naszej firmy stanowi zaplanowany krok na ścieżce kariery. Jak wskazują dane dla europejskiego rynku pracy, średni poziom zaangażowania pracownika to tylko 65%. Warto jednak pamiętać, że zaangażowany pracownik poprzez pozytywne opinie na temat miejsca pracy skutecznie buduje jej wizerunek, zachęcając do aplikacji kolejne osoby, a sam z mniejszym prawdopodobieństwem poszukuje zmian zawodowych. Pracownicy silnie zaangażowani są najbardziej zmotywowani do pracy i łatwo utożsamiają się z kulturą organizacyjną firmy.
Siła rekomendacji a skuteczność rekrutacji
Świadomość specjalistów do spraw rekrutacji w zakresie najskuteczniejszych źródeł pozyskiwania kandydatów wzrosła na tyle, że dziś każda większa firma docenia siłę rekomendacji pracowników. Niezależnie od branży i rynku, rekomendacje obecnych pracowników stanowią najlepsze źródło pozyskiwania wartościowych kandydatur. Wyniki badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” wskazują, że znajomi pracujący w danej firmie aż dla 36% badanych stanowią najlepsze źródło wiedzy o pracodawcy. Okazuje się więc, że znaczne nakłady na publikacje w mediach oraz tworzenie nowoczesnych stron kariery mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów, jeśli nie dostrzeże się potencjału rekomendacji.
Ciekawe, że informacje o pracodawcach ukazujące się w mediach docenia 34% respondentów badania, a opinie o firmie w internecie są użyteczne tylko dla 30% badanych. Można więc założyć, że pożądany pracodawca tworzy zespół z ludzi wysoko zaangażowanych, którzy poprzez pozytywne wypowiadanie się na temat aktualnego miejsca pracy, budują wśród znajomych korzystny wizerunek pracodawcy. Konsekwencją tego są z kolei liczne aplikacje świadomych kandydatów, którzy traktując naszą organizację jako docelowe miejsce pracy są zmotywowani do pozostania w jej strukturach i relatywnie szybko umożliwiają zwrot kosztów, związanych z rekrutacją.
Oliwia Cyranowicz | Antal International |
W Antal International odpowiadam za realizacje procesów rekrutacyjnych w branży technicznej. Moimi klientami są firmy z branży produkcji przemysłowej, sprzętu ciężkiego, chemicznej i petrochemicznej. Posiadam 3-letnie doświadczenie w pracy headhuntera, a moją specjalność stanowi pozyskiwanie Kandydatów na rynkach międzynarodowych, o kompetencjach niedostępnych na polskim rynku pracy.