Facebook Pixel
PL
Antal - agencja rekrutacyjna
PL EN CZ
Enloyd - agencja rekrutacyjna
EN HU

Ulubione oferty

Autoprezentacja na rynku pracy w dobie rozwiązań digital – jak zadbać o swój wizerunek i przedstawić się jako profesjonalista?

Martyna Petrus
Martyna Petrus PR & Marketing

Nowy rok to czas zmian, m.in. pracy. Dlatego warto wiedzieć jak najlepiej zaprezentować się na rynku. Na rozmowach kwalifikacyjnych często pada pytanie “opowiedz o sobie”. To, jak odpowie się na to pytanie, nadaje ton całej rozmowie kwalifikacyjnej i w zależności od tego co się zaprezentuje można wywrzeć bądź zepsuć dobre pierwsze wrażenie.  

Tym bardziej, w świecie pandemii zdominowanym przez rekrutacje zdalne. Współcześnie, pozytywny e-wizerunek stał się nieodzownym elementem budowania swojej marki w sieci. To nie tylko ogrom pracy – konsekwencja w działaniu, systematyczność oraz zaangażowanie, ale przede wszystkim długotrwały proces, który odpowiednio zaplanowany oraz prowadzony świadomie przyniesie rezultaty. Obserwowana już w 2019 i na początku 2020 r. digitalizacja przyśpiesza coraz bardziej. Upowszechnienie pracy zdalnej i rozwój procesów automatyzacji poprzez wprowadzanie do firm nowych technologii to efekt zmian wywołanych pandemią COVID-19. Jednocześnie są to dwa główne trendy, jakie będą nam towarzyszyć w najbliższych miesiącach na rynku pracy. 

Dobre wykorzystanie eksperckiej wiedzy 

Pandemia koronawirusa nie tylko wyznaczyła nowy kierunek w funkcjonowaniu organizacji on-line, ale także w większej mierze skupiła wzrok wszystkich na treści zamieszczane w Internecie. Maksyma „jak nas widzą, tak nas piszą” zyskała na znaczeniu i wciąż ewoluuje, adoptując się do aktualnych trendów. 

Choć na wizerunek – nie tylko biznesowy – składa się wiele czynników, autoprezentacja to część, za którą odpowiadamy sami. Nie wystarczy być ekspertem, trzeba pokazać swój zasób eksperckiej wiedzy. Warto zastosować zasadę 90/10. Krótko mówiąc, 90% udostępnianych treści powinno pochodzić ze źródeł już uznanych za eksperckie — publikacji branżowych, popularnych stron internetowych i blogów itp. Pozostałe 10% powinno pochodzić bezpośrednio od zainteresowanego - komentuje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.

Networking zbliża nawet w digitalu 

Kolejnym ważnym aspektem kreowania profesjonalnego wizerunku on-line jest także budowanie zawodowej sieci kontaktów. Znaczące dla rozwoju eksperckiego wizerunku kontakty najlepiej zdobywa się poprzez udział w licznych eventach, konferencjach czy webinarach. W formie digital wydarzenia networkingowe również oferują wiele możliwości.  

Biorąc udział w konferencji bądź wydarzeniu biznesowym warto pamiętać co należy z nich wynieść. Precyzyjne treści, duża liczba materiałów prasowych, a także należyta biznesowa fotorelacja z eventu kształtują wizerunek ekspercki wszystkich występujących prelegentów, co z kolei przekłada się na nowe kontrakty i kontakty biznesowe w regionie. Jeżeli zaś chodzi o uczestników spotkań to ważne jest, aby dać się zapamiętać. W formie eventów online jest to możliwe poprzez aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań i przedstawianie się przed każdym zabraniem głosu na forum. Po zakończeniu wydarzenia dobrze byłoby sporządzić listę profesjonalistów, z którymi chciałoby się pozostać w kontakcie. Następnie wysłać e-mail do tych osób lub zaproszenia za pośrednictwem LinkedIn, aby pokazać, że jest się naprawdę zainteresowanym nawiązaniem profesjonalnej relacji. Odwołując się do poprzednich dyskusji, można pomóc ożywić wspomnienia profesjonalistów, do których wysyła się e-maile – dodaje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.

Nowa rzeczywistość zdalnych rekrutacji 

Nowoczesny HR uwzględnia rozwój pracy zdalnej dzięki zastosowaniu specjalistycznych narzędzi. Jednym z nich jest automatyzacja procesów rekrutacyjnych. Wraz z rozwojem technologii, dla pracodawców coraz wygodniejsze i bardziej opłacalne staje się przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych online. Wirtualne rozmowy zmniejszają koszty transportu, przyspieszają proces rozmowy kwalifikacyjnej i pozwalają menedżerom ds. rekrutacji na rozmowę z kandydatami spoza danego kraju. 

Pracodawcy mogą przeprowadzać rekrutacje online różnymi metodami. Warto upewnić się jakiego rodzaju rozmowy kwalifikacyjnej można się spodziewać. Najpopularniejszym rodzajem jest rozmowa wideo. Nawet jeśli spotkanie z rekruterem jest zdalne, nadal ważne jest, aby ubrać się profesjonalnie. Warto zadbać o ubiór business – casual. Jeśli istnieje taka opcja, warto się wcześniej zapoznać z kodeksem ubioru firmy. Ważne jest też, by wykazać się aktywnym słuchaniem i proaktywnym budowaniem relacji z rozmówcą. Przyszły pracodawca – na podstawie analizy mikroekspresji (często oczywiście kompletnie nieświadomie) – może wziąć pod uwagę to, czy słucha się go z zainteresowaniem, czy, kiedy mówi się o ekscytacji, ma się ją wypisaną na twarzy i wreszcie – czy podczas rozmowy panuje się nad stresem – doradza Marta Kozieł, Antal Senior HR Specialist. Po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej warto wysłać do rekrutera podziękowanie na rozmowę. Dzięki temu zyskuje się ekspercki i profesjonalny wizerunek, a osoba odpowiedzialna za rekrutację będzie miała to w pamięci.

Autoprezentacja a branża 

To, w jakiej branży chce się budować swój ekspercki wizerunek ma znaczenie. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na tworzone i udostępniane przez siebie treści - w im większym stopniu są to rzeczy powiązane z wykonywanym zawodem, tym lepiej. Materiały około branżowe powinny tworzyć “tło” do wiedzy, którą chce się promować jako tą kluczową.  

Jako inżynier ważną metodą autoprezentacji jest portfolio. Posiadanie portfela projektów pod ręką zwiększa możliwości pracy. Przywołanie niekoniecznie każdego projektu, ale tych najważniejszych zaowocuje w postrzeganiu kandydata jako profesjonalisty. Dobrą metodą jest też dziennik projektowy. Może pomóc inżynierom wyjaśnić szczegóły ich pracy. Dzienniki mają za zadanie wytłumaczyć, ile wysiłku zostało włożone w każdy projekt i dostarczyć najważniejszych informacji na temat: spotkań, dyskusji, w których się uczestniczyło, ważnych decyzji i “kamieni milowych”, które udało się rozwiązać. W dobie digital warto do takich zadań używać narzędzi Word, Excel lub Evernote, aby udokumentować swoje projekty - komentuje Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operations.

W IT wielu pracodawców przeprowadza szczegółową analizę kompetencji technicznych u kandydatów. Niektóre organizacje przeprowadzają tego typu analizy po przeprowadzeniu wstępnego wywiadów. W takim przypadku warto być zorientowanym na problemy i potencjalne możliwości ich rozwiązywania. Warto wypróbować internetowe wyzwania kodowe lub łamigłówki jako ćwiczenie na rozgrzewkę w czasie wolnym i pochwalić się dobrymi wynikami w sieci. Warto też zademonstrować próbkę kodów bądź projektów, które wykonało się wcześniej - mówi Martyna Grunt-Mejer, Senior Consultant, Antal IT Services.

Jak zabłysnąć jako freelancer rekruter? 

Większa wolność wiąże się z większą odpowiedzialnością. Choć obecnie rozszerza się katalog zawodów, w których można pracować jako wolny strzelec, najpopularniejsze wciąż są branże twórcze. Jak zadbać o autoprezentacje jako freelancer rekruter?   

W przypadku rekruterów dużym plusem jest dodawanie na swoim profilu w mediach społecznościowych, informacji na jakie stanowiska najczęściej rekrutuje dany freelancer, w jakich obszarach ma ekspertyzę. Ważne jest także rozbudowywanie sieci networkingowej, co w przypadku freelancerów rekruterów potęguje szansę na zamykanie z sukcesem projektów - mówi Karolina Korzeniewska, ReX Project Manager. Poszukując freelancerów rekruterów m.in. do pracy przy platformie rekrutacyjnej ReX (Recruitment Exchange) uwagę w pierwszej kolejności zwraca się na obszar doświadczenia. Kandydat nie musi znać się na kilku branżach, lepiej, aby posiadał jedną specjalizację i znajomość rynku kandydatów, form dotarcia. Oprócz social mediów – u osób aplikujących na platformę freelancerską ReX zwraca się uwagę na profesjonalne CV. Suchy opis “realizacja procesów rekrutacyjnych” niewiele mówi, ważne są szczegóły – Jakie stanowiska? Jakie poziomy stanowisk (junior/mid/senior+)? Jakie obszary? Uzupełnienie takich informacji buduje w odbiorcy poczucie, że dany freelancer jest profesjonalny i wie o czym mówi - dodaje.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: