Facebook Pixel

Ulubione oferty

Modelowe profile zawodowe pracowników w kancelariach prawnych

Modelowe profile zawodowe pracowników w kancelariach prawnych

Managerowie działu HR we współpracy z partnerami kierującymi poszczególnymi zespołami prawników w kancelariach mogą mieć realny wpływ na stabilność wskazanych zespołów, jeżeli będą posiadali dogłębną wiedzę na temat aktualnej sytuacji zawodowej swoich pracowników oraz ich aspiracji zawodowych.

Odnosząc się do „stabilności zespołów” nie mam na myśli braku rotacji, ale względnie stały skład osobowy zespołów prawnych, optymalny do prawidłowego funkcjonowania kancelarii oraz efektywnej realizacji zadań zlecanych przez klientów.

Biorąc pod uwagę kompetencje, wiedzę merytoryczną oraz talenty osób pracujących w czołowych polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych wskazane środowisko pracy jest bardzo wymagające. Poszukiwani na rynku prawnicy muszą łączyć ze sobą wiele cech zarówno merytorycznych, jak i osobowościowych. Podstawą jest oczywiście praktyczna znajomość prawa oraz specjalistyczna wiedza z obszaru obsługi prawnej, w którym dany prawnik się specjalizuje. Niezwykle istotne znaczenie ma również odporność na stres, umiejętność pracy w zespole oraz doskonała organizacja pracy i czasu, co jest kluczowe w jakże częstych w kancelariach sytuacjach, gdy dany prawnik jest równolegle zaangażowany w kilka projektów transakcyjnych. Nie mniej ważne, szczególnie w kontekście osób na stanowisku associate oraz senior associate, są umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych relacji z klientami kancelarii.Doświadczenia kancelarii prawnych, z którymi się kontaktuję oraz kandydatów, z którymi współpracuję, pozwoliły mi określić przedstawione poniżej modelowe profile zawodowe na stanowiskach Junior Associate, Associate oraz Senior Associate. Właściwa identyfikacja etapu rozwoju kariery zawodowej, na którym znajduje się dany prawnik jest o tyle istotna, że to właśnie wiedza o pracownikach i kandydatach jest kluczem do efektywnego planowania rozwoju zasobów ludzkich w organizacji.

Junior Associate zdobywa ogólne doświadczenie w obsłudze prawnej oraz określa, w jakich obszarach prawa chciałby się specjalizować. Osoba na tym stanowisku wykonuje pracę pod nadzorem prawników z większym doświadczeniem i nawet jeśli jest dedykowana do pracy w konkretnym dziale, jest również angażowana do pomocy innym zespołom prawników w kancelarii. Junior Associate będzie szukał kancelarii, która zaoferuje mu możliwość specjalizacji w preferowanych przez siebie obszarach prawa oraz zapewni realną perspektywę rozwoju w kierunku awansu na samodzielne stanowisko.

Associate posiada minimum 2-3-letnie doświadczenie zawodowe. Jest to osoba już ukierunkowana o tyle, że nabiera doświadczenia w wybranych dziedzinach prawa. Associate wykonuje swoją pracę pod nadzorem starszych prawników, przy czym część swoich obowiązków, wykonuje samodzielnie. W pewnych obszarach (np. projekty due diligence) Associate koordynuje też pracę młodszych prawników. W modelowym przypadku Associate jest również aplikantem radcowskim lub adwokackim. Jeśli Associate ma możliwość rozwoju zawodowego zgodnie ze swoimi preferencjami w ramach wybranych przez siebie specjalizacji może być pracownikiem wieloletnim, przy czym kluczowe znaczenie w tym zakresie będzie miało systematyczne zwiększanie zakresu samodzielności i roli w realizowanych projektach. Associate zmieni pracę, jeśli dostanie ofertę ściśle dopasowaną do swoich preferencji zawodowych oraz korzystną finansowo. Jednocześnie w przypadku uzyskania przez Associate’a uprawnień radcy prawnego lub adwokata (co w większości kancelarii automatycznie skutkuje awansem na stanowisko Senior Associate) gotowość do zmiany pracy przez Associate’a będzie dużo większa.

Senior Associate w kancelarii prawnej jest osobą w pełni samodzielną z minimum 5-letnim doświadczeniem zawodowym i specjalistyczną, praktyczną wiedzą w wybranych dziedzinach prawa. W ramach realizowanych projektów Senior Associate kieruje zespołami prawników z mniejszym doświadczeniem. Modelowo jest to również osoba z uprawnieniami adwokata lub radcy prawnego. Jeśli praca w kancelarii zapewnia mu możliwość stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz odpowiednio atrakcyjne warunki pracy, Senior Associate będzie długoletnim pracownikiem. Do zmiany może go zmotywować możliwość szybszego awansu na wyższe stanowisko w innej organizacji (tj. Counsel, Partner) lub nowe wyzwania zawodowe w innej organizacji lub innym środowisku pracy (pozycje prawników wewnętrznych).

Konsultanci rekrutacyjni coraz częściej bywają doradcami kancelarii prawnych w wyborze kandydatów. Dzięki rozmowom z kandydatami, które nie zawsze są ukierunkowane pod konkretną ofertę, znamy dokładnie sytuację zawodową kandydata. Potrafimy określić ewentualne zagrożenia przy zatrudnianiu danej osoby. Jeśli dane stanowisko nie jest zgodne z długofalową karierą zawodową kandydata, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dana osoba nie zagrzeje miejsca w danej organizacji na dłużej. Najważniejszym w rekrutacji staje się nie tyle zatrudnienie idealnego kandydata, ale takiej osoby, która będzie dopasowana do organizacji. Im więcej filtrów rekrutacyjnych, tym większe prawdopodobieństwo, że organizacjom uda się uniknąć zaskakujących rotacji pracowników. Taką wiedzą chcemy się dzielić z HR Managerami oraz Partnerami kancelarii prawnych.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy w branży prawniczej lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych w tym obszarze proszę o kontakt:

Mateusz Dziedzina
Consultant

Legal
Tel: +48 22 48 35 000
Fax: +48 22 48 35 001
E-mail: mdziedzina@antal.com
Antal International Sp. z o.o.
Stratos Office Centre
Ks. Skorupki Street 5
00-546 Warszawa, Poland
Web: www.antal.pl
Antal International na goldenline.pl

Jako konsultant rekrutacyjny specjalizuję się w rekrutacji na stanowiska prawnicze do czołowych kancelarii prawnych działających w Polsce. Przed rozpoczęciem współpracy z Antal International zdobywałem doświadczenie w pracy na stanowisku prawnika w międzynarodowej kancelarii prawnej. Ponadto pracowałem na stanowisku project managera w międzynarodowym koncernie wydawniczym, gdzie byłem odpowiedzialny m.in. za opracowywanie, we współpracy z działem prawnym, dokumentacji projektów handlowych i marketingowych.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi