Facebook Pixel

Ulubione oferty

Nowoczesny finansista, czyli dlaczego bycie dobrym ekspertem już nie wystarcza

Rekrutacje kandydatów pełniących w przedsiębiorstwie funkcje związane z szeroko pojętymi finansami bywają określane jako problematyczne. Zawód finansisty ewoluuje obecnie w kierunku „biznes partneringu”, czyli szeroko rozumianego wsparcia klientów wewnętrznych firmy. Od profesjonalistów realizujących się w kontrolingu i księgowości wymaga się – oprócz doskonałych kompetencji merytorycznych – dogłębnego zrozumienia procesów biznesowych, zachodzących na poziomie organizacji. Jest to wiedza na temat zasad funkcjonowania systemu naczyń połączonych, jakim jest firma. Im bardziej ta wiedza jest gruntowna, tym efektywniej finansista jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby biznesu. Wspieranie wewnętrznych klientów firmy wymaga od finansisty także umiejętności syntetycznego i transparentnego przedstawienia wyników swojej pracy tak, aby transfer wiedzy między poszczególnymi interesantami w obrębie organizacji był jak najbardziej skuteczny. Jednak to, co z perspektywy kadry zarządzającej jest kluczowe w kontekście kreowania strategii firmy, to zdolność członków działu finansowego do formułowania trafnych wniosków oraz rekomendowania i przekonywania do zaproponowanych rozwiązań. To realny wpływ na rzeczywistość biznesową. Zatem na kompleksowość zawodu finansisty składają się m.in.: wiedza merytoryczna, umiejętność profesjonalnego i klarownego prezentowania wyników pracy oraz łatwość przekonywania do własnych racji. A kim jest nowoczesny finansista? To analityk, prezenter i influencer w jednym. I to znalezienie osoby „3 w 1” stanowi największe wyzwanie rekrutacyjne.

Po pierwsze: Analityk

Wiedza merytoryczna i wysokie kompetencje analityczne to niezwykle istotne wyróżniki finansisty. Umożliwiają zrozumienie nawet najbardziej złożonych procesów biznesowych i ich wzajemnego oddziaływania na siebie. Praca na liczbach i ogromnych bazach danych wymaga również dużej sprawności narzędziowej. Kluczowa jest tutaj przede wszystkim biegła znajomość MS Excel, a także MS Access. Ponadto, analityk-ekspert może coraz częściej pochwalić się znajomością języków VBA i SQL. Jako, że nierzadko odpowiada za automatyzację analiz i raportów, oczekuje się od niego tworzenia nowych narzędzi, a także modyfikowania i optymalizacji tych istniejących. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia klientów wewnętrznych, którzy są w stanie szybciej i łatwiej uzyskać dostęp do szczegółowych zestawień. Analityczność kandydatów można sprawdzić za pomocą różnorodnych i szeroko dostępnych na rynku testów. Jeśli pracodawca chce dodatkowo zweryfikować specjalistyczną wiedzę merytoryczną kandydata, może poprosić go o rozwiązanie krótkiego, „szytego na miarę” danego stanowiska, business case’u, czyli studium przypadku.

Po drugie: Prezenter

Transfer wiedzy między finansistami a poszczególnymi działami firmy i kadrą zarządzającą nie mógłby być efektywny bez klarownego przedstawienia wyników pracy członków działu finansowego. Umiejętność omawiania i prezentowania ważnych oraz często złożonych zagadnień w sposób konkretny i jasny, to dzisiaj silnie pożądana kompetencja. Organizacje poszukują finansistów, którzy profesjonalnie i pewnie prowadzą spotkania i prezentacje. Jeśli wystąpienia publiczne wymagają od analityka lub kontrolera wyjścia ze strefy komfortu, jest to z pewnością duży obszar do rozwoju. Gdy kandydat wyraźnie denerwuje się w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, a stres z nią związany odbiera mu spójność i swobodę wypowiedzi to można przypuszczać, że będzie miał problem z profesjonalną prezentacją przed audytorium.

I po trzecie: Influencer

Influencer to ‘osoba, która wywiera wpływ’. Jest to niezwykle cenna umiejętność, wykorzystywana najczęściej do osiągania zamierzonych celów. Influencer nie tylko formułuje wnioski i przekuwa je w konkretne rekomendacje, ale przede wszystkim umie do nich przekonać nawet najbardziej zagorzałego oponenta. W realiach biznesowych podejmowanie decyzji często bywa trudne. Co więcej, może generować wiele wątpliwości, a nawet konfliktów. Finansista-influencer potrafi nakłonić do proponowanych przez niego rozwiązań, używa różnorodnych technik argumentacji i jest przy tym bardzo przekonujący. Kreuje rzeczywistość. Zdolność do wpływania na biznes jest niezwykle kłopotliwa do zweryfikowania w trakcie procesu rekrutacyjnego. Warto jednak odwołać się tutaj do podanej przez kandydata listy sukcesów i sprawdzić, do jakiego poziomu można je zaliczyć: operacyjnego czy strategicznego. Jeśli koncentrują się one głównie na tworzeniu narzędzi technicznych wspierających biznes, to kandydat zapewne nie wpłynął znacząco na kierunek rozwoju firmy, lub po prostu nie miał takiej sposobności.

3 w 1

Nowoczesny finansista to taki, który z sukcesem odgrywa rolę analityka, prezentera i influencer. Warto w tym momencie wspomnieć o innych istotnych cechach, jakie determinują odniesienie spektakularnych osiągnięć w tym zawodzie: elastyczność i dynamizm w działaniu, kreatywność, przedsiębiorczość i zaangażowanie. W przypadku finansistów zarządzających zespołem kluczowe są również wysokie kompetencje miękkie w obszarze motywowania podwładnych, delegowania, egzekwowania i rozliczania z zadań. Współczesny pracownik działu finansowego zna minimum jeden język obcy oraz posiada prestiżowe certyfikaty, takie jak CIMA czy ACCA. 

Poszukiwania członków działu finansowego bywają trudne między innymi dlatego, że zdumiewająco duża część kandydatów, nawet bardzo dobrych analityków-ekspertów, nie posiada lub nigdy nie nabędzie umiejętności i kompetencji prezentera i influencera. Bez osiągnięcia i rozwinięcia się na trzech wymienionych poziomach, trudno mówić o pełnowartościowym finance business partnering’u. Dlatego w trakcie projektu rekrutacyjnego warto skrupulatnie zweryfikować, na których polach kandydat jest w stanie funkcjonować z sukcesem, a które pozostają ciągle obszarem do rozwoju.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dodatkowymi informacjami na temat rynku bądź współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska finansowe w Państwa organizacji, zapraszam do kontaktu. 

Justyna Szczerek
Consultant
+48 22 483 51 68
justyna.szczerek@antal.pl

Antal International
ul. Puławska 2, 00-556 Warszawa
www.antal.pl

Karierę w Antal rozpoczęła od rekrutacji w obszarze Sales & Marketing dla topowych firm z sektora FMCG. Obecnie specjalizuje się w realizacji projektów z zakresu szeroko pojętych finansów dla spółek z branży FMCG & Pharma. Posiada doświadczenie w koordynowaniu projektów międzynarodowych i start-up’owych, a w swojej codziennej pracy z powodzeniem korzysta z takich metod, jak networking czy direct serach. Jako profesjonalista obsadza takie stanowiska, jak: Financial/Business/Commercial Analyst, Financial/Business/Commercial Controller, Finance Business Partner, Senior Accountant, Deputy/Chief Accountant, Financial Manager, Tax Specialist/Manager, Treasury Specialist/Manager, Credit Analyst/Controller.

 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi