Facebook Pixel

Ulubione oferty

Przy dostarczaniu zaawansowanych rozwiązań informatycznych kluczowym elementem sukcesu jest proces przedsprzedaży. Szefowie działów handlowych firm IT/Telecom coraz chętniej zatrudniają wykwalifikowanych pracowników potrafiących łączyć kompetencje techniczne ze sprzedażowymi.

Z cyklicznego badania Antal International – Antal Global Snapshot – wynika, że od 2010 roku zapotrzebowanie na specjalistów w sektorze IT systematycznie rośnie. Wśród poszukiwanych pracowników dużą grupę stanowią specjaliście od przedsprzedaży. Średnie podstawowe wynagrodzenie na stanowiskach Pre-Sales oscyluje pomiędzy 6000 a 20 000 zł brutto miesięcznie. Wszystko zależy od stażu pracy, przy czym najbardziej pożądanymi specjalistami są osoby z co najmniej 3-letnim doświadczeniem, kompetencjami merytorycznymi oraz z sukcesami sprzedażowymi na koncie. Na zdecydowanie większe wynagrodzenie specjalista od technicznego wsparcia sprzedaży może liczyć u producenta – pomiędzy 10 000 a 20 000 zł brutto miesięcznie.

Zarobki w dziale sprzedaży  

Stanowisko Średnie podstawowe wynagrodzenie miesięczne brutto w PLN
Pre- Sales Specialist integrator6000-10 000
Pre- Sales Specialist producent10 000-20 000

Największe zapotrzebowanie na tego typu kandydatów jest w firmach, które realizują długoterminowe projekty informatyczne czy telekomunikacyjne. Wśród klientów Antal International najczęstsze zapotrzebowanie jest na specjalizacje:

  • aplikacje biznesowe – ERP, SCM, BI, BPM, work flow,  ECM

  •  infrastruktura IT – specjaliści serwerowi (rack, blade) i storage (backup i archiwizacja), technologii sieciowych (LAN, SAN, WAN)

  • infrastruktura telekomunikacyjna

  • aplikacje typu contact center i unified communications

  • rozwiązania IP

 Mimo zróżnicowanej nomenklatury opisywanego stanowiska (np. Sales Engineer), kluczowa jest jego rola w długoterminowych projektach sprzedażowych. Krytycznym elementem postępowania akwizycyjnego jest jakość usług i umiejętne przełożenie funkcjonalności systemowych na język korzyści biznesowych. Dlatego też pracodawcy w obszarze IT/Telecom bardzo starannie dobierają specjalistów do technicznego wsparcia sprzedaży. Bywa, że stawiając określone cele sprzedażowe łączą w zależne od siebie zespoły Account Managerów i Pre-Salesów, co działa motywujaco na obie strony.

Rozwijająca się rola wsparcia sprzedaży w sektorze IT/Telco

Pracując na co dzień z wieloma firmami oraz specjalistami z obszaru wsparcia sprzedaży w IT/Telco, miałem okazję zanurzyć się w głębię tego specyficznego świata. Co mnie uderzyło, to fakt, że firmy bardzo mocno skupiają się na technicznym tle kandydatów podczas procesu rekrutacji. Zauważyłem, że wymagania stawiane pracownikom nie są jedynie związane z ich konkretnym doświadczeniem, ale przede wszystkim z ich głębokim backgroundem technicznym. To oznacza, że idealnym kandydatem jest osoba, która zaczynała swoją karierę zawodową w IT/Telecom, często na podstawowych stanowiskach takich jak programista, wdrożeniowiec czy inżynier systemowy. Te wczesne etapy kariery dają im solidne podstawy techniczne, które są nieocenione w późniejszych etapach sprzedaży i wsparcia.

Jednakże, mimo że techniczne umiejętności są niezbędne, równie ważne są predyspozycje osobowościowe. W dzisiejszym świecie sprzedaży, komunikacja jest kluczem. Osoba pracująca w wsparciu sprzedaży musi nie tylko rozumieć skomplikowane koncepcje techniczne, ale także potrafić przekazywać je w sposób zrozumiały dla klientów, często nieposiadających głębokiej wiedzy technicznej. Umiejętność swobodnej komunikacji i prezentacji jest kluczowa. Z mojego doświadczenia wynika, że nawet pracownicy z tzw. backoffice, którzy tradycyjnie zajmują się bardziej wewnętrznymi aspektami działalności firmy, teraz coraz częściej przesuwają się ku frontowi, angażując się bezpośrednio w procesy sprzedażowe.

Optymalizacja rekrutacji

Wysoko wykwalifikowanych specjalistów Pre-Sales jest coraz mniej, a potrzeby rynku wciąż są coraz większe. Dlatego tych najlepszych pracodawcy kuszą coraz wyższymi zarobkami, atrakcyjnymi ścieżkami rozwoju zawodowego oraz międzynarodowymi szkoleniami produktowymi. Najlepszym sposobem na dotarcie do skutecznych inżynierów sprzedaży jest zlecenie ich poszukiwań konsultantowi ds. rekrutacji IT, który ma specjalistyczną wiedzę dotyczącą tego typu stanowisk. Dzięki rozbudowanej sieci kontaktów i dostępowi do rekomendacji branżowych, rekruter jest w stanie dotrzeć w szybkim czasie do tak niszowej grupy kandydatów. I właśnie ta wiedza branżowa w obszarze IT/Telecom jest tu kluczowa, bo bez wątpienia to najlepsze narzędzie do weryfikacji merytorycznej kandydatów i wyselekcjonowania osób z odpowiednim profilem osobowościowym. Takie metody optymalizują proces rekrutacji i zarazem minimalizują ryzyko utraconych korzyści przy długotrwałych poszukiwaniach przez wewnętrzne działy HR.

 

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy z obszaru sektora IT/Telco lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych z tego obszaru na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie średniego i wyższego szczebla, proszę o kontakt: 

Konrad Witek

Senior Consultant

IT/Telecom

Tel: +48 22 48 35 000

Fax: +48 22 48 35 001

E-mail: kwitek@antal.com          Antal International Sp. z o.o.

Stratos Office Centre,

Ks. Skorupki Street 5

00-546 Warszawa, Poland

Web: www.antal.pl

Antal International na goldenline.pl

 Autor specjalizuje się w rekrutacjach w sektorze IT/Telecom w obszarach sprzedaży i wsparcia sprzedaży. Posiada trzyletnie doświadczenie handlowe w zaawansowanych rozwiązań IT: systemy klasy ERP, CRM, BI, SFA.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi