11 lipca Antal opublikował 11. edycję Raportu Płacowego, wskazującego poziom wynagrodzeń na stanowiskach specjalistycznych i menedżerskich. Średnie miesięczne wynagrodzenie specjalistów i menedżerów wyniosło 13 654 PLN w stosunku do 12 096 PLN w 10. edycji, co oznacza wzrost o 13% w stosunku do ubiegłej edycji badania.
W ciągu ostatniego roku odnotowaliśmy bardzo wysoka dynamikę zmian w zakresie płac i nic nie wskazuje na to, aby miała się ona w najbliższym czasie ustabilizować. Na rosnące oczekiwania pracowników i kandydatów wpływ mają: poziom inflacji, wzrost stóp procentowych i niepewna sytuacja ekonomiczna związana z wojną toczącą się w Ukrainie. Te czynniki sprawiają, że oczekiwania wzrostu sięgają nawet 40% dotychczasowych pensji.
Największe zmiany dotyczą przede wszystkim osób, które dopiero w ostatnich kilku latach rozpoczęły karierę zawodową. Niesłabnący popyt na pracowników, niedobór kadr, odczuwalny już niż demograficzny sprawiają, że konkurencja podczas rekrutacji nowych pracowników staje się coraz większa. Natomiast rosnące koszty życia skutkują tym, że bardzo młodzi pracownicy prowadzą twarde negocjacje, mając na celu zapewnienie sobie gwarancji, że ich standard życia się nie obniży przez sytuację zewnętrzną. Kolejną grupą, której już tradycyjnie dotyczą największe wzrosty płac, są specjaliści i menedżerowie IT. Według raportu DESI 2020 w całej Unii Europejskie brakuje 600 tys. programistów. Nie bez powodu wskazuję na skalę braków w ramach Wspólnoty. Upowszechnienie pracy zdalnej podczas pandemii wpłynęło na wzrost zainteresowania firm zagranicznych polskimi ekspertami, na których czeka coraz więcej ofert z wynagrodzeniami w euro. To wpłynęło na rekordowy wzrost oferowanych płac w tej branży – o 34%.
Jednak nie tylko w obszarze IT notujemy tak duże zmiany – cenieni są na rynku również przedstawiciele sprzedaży i marketingu (niemal 30-procentowy wzrost), finansów czy HR. To rodzi duże wyzwania dla pracodawców – jak skutecznie poradzić sobie z presją płacową? Z pewnością konieczność podniesienia płac będzie dotyczyła większości przedsiębiorstw. Mam nadzieję, że niniejszy raport będzie dobrym punktem odniesienia w obecnych realiach rynkowych. Jednak równie ważne będzie zadbanie jak nigdy do tej pory o markę pracodawcy i skuteczny employer branding – wewnętrzny i zewnętrzny. Pracodawcy muszą zaoferować pracownikom wartość dodaną, która sprawi, że czynnik finansowy, pozostając ważnym, nie stanie się najważniejszy.
Życzę ciekawej lektury,
Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal
Trendy w wynagradzaniu
Oferowane benefity
Wynagrodzenia na wybranych stanowiskach
Metodologia
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony oraz w celach analitycznych, wydajnościowych i reklamowych. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza akceptację Polityki Prywatności oraz Regulaminu.