Facebook Pixel

Ulubione oferty

PL
Antal - agencja rekrutacyjna
PL EN CZ
Enloyd - agencja rekrutacyjna
EN HU
Antal - agencja rekrutacyjna

Zagadnienia

W  ciągu  ostatniego  roku  odnotowaliśmy  bardzo  wysoka  dynamikę  zmian  w  zakresie  płac  i  nic  nie  wskazuje  na  to,  aby  miała  się  ona  w  najbliższym  czasie  ustabilizować.  Na  rosnące  oczekiwania  pracowników  i  kandydatów  wpływ mają: poziom inflacji, wzrost stóp procentowych i niepewna sytuacja ekonomiczna  związana  z  wojną  toczącą  się  w  Ukrainie.  Te  czynniki  sprawiają, że oczekiwania wzrostu sięgają nawet 40% dotychczasowych pensji. 

Największe zmiany dotyczą przede wszystkim osób, które dopiero w ostatnich kilku latach rozpoczęły karierę zawodową. Niesłabnący popyt na  pracowników, niedobór kadr, odczuwalny już niż demograficzny sprawiają, że konkurencja podczas rekrutacji nowych pracowników staje się coraz większa. Natomiast rosnące koszty życia skutkują tym, że bardzo młodzi pracownicy prowadzą twarde negocjacje, mając na celu zapewnienie sobie gwarancji, że ich standard życia się nie obniży przez sytuację zewnętrzną. Kolejną grupą, której już tradycyjnie dotyczą największe wzrosty płac, są specjaliści i menedżerowie IT. Według raportu DESI 2020 w całej Unii Europejskie brakuje 600 tys. programistów. Nie bez powodu wskazuję na skalę braków w ramach Wspólnoty. Upowszechnienie pracy zdalnej podczas pandemii wpłynęło na wzrost zainteresowania firm zagranicznych polskimi ekspertami, na których czeka coraz więcej ofert z wynagrodzeniami w euro. To wpłynęło na rekordowy wzrost oferowanych płac w tej branży – o 34%. 

Jednak nie tylko w obszarze IT notujemy tak duże zmiany – cenieni są na rynku również przedstawiciele sprzedaży i marketingu (niemal 30-procentowy wzrost), finansów czy HR. To rodzi duże wyzwania dla pracodawców – jak skutecznie poradzić sobie z presją płacową? Z pewnością konieczność podniesienia płac będzie dotyczyła większości przedsiębiorstw. Mam nadzieję, że niniejszy raport będzie dobrym punktem odniesienia w obecnych realiach rynkowych. Jednak równie ważne będzie zadbanie jak nigdy do tej pory o markę pracodawcy i skuteczny employer branding – wewnętrzny i zewnętrzny. Pracodawcy muszą zaoferować pracownikom wartość dodaną, która sprawi, że czynnik finansowy, pozostając ważnym, nie stanie się najważniejszy. 

Życzę ciekawej lektury,

Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal

Zawartość

Trendy w wynagradzaniu

  • Tendencje rynkowe
  • Przegląd średnich płac w poszczególnych branżach

Oferowane benefity

  • Oferta benefitów pozapłacowych
  • Premie

Wynagrodzenia na wybranych stanowiskach

  • Administracja
  • HR
  • Bankowość i ubezpieczenia
  • Farmacja i sprzęt medyczny
  • Finanse i księgowość
  • Inżynieria
  • Logistyka, operacje, zakupy
  • IT i telekomunikacja
  • Prawo
  • Sprzedaż i marketing
  • SSC/BPO

Metodologia