Czy rynek pracy w sektorze ubezpieczeń zmienił się ostatnio?
Według „Raportu o stanie sektora ubezpieczeń po 2 kwartałach 2011 r.” opublikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, większość najważniejszych wskaźników finansowych obu sektorów działalności ubezpieczeniowej w I połowie 2011 r. uplasowała się na wyższym poziomie od zakładanego przez plany towarzystw. Przypis składki brutto całego rynku na koniec czerwca tego roku był wyższy o 8,03 % od planowanego.
Pomimo tego wzrostu media, portale pracy zauważyły duży, 37% spadek liczby ogłoszeń na stanowiska w branży ubezpieczeniowej, co może być dowodem na stopniowe nasycenie rynku pracy w tym sektorze, przynajmniej do czasu kolejnego cyklu rekrutacji lub wzmożonej rotacji pracowników.
Ubezpieczyciele starają się obniżyć koszty swojego funkcjonowania. Pomóc w tym ma stosowanie nowych rozwiązań takich jak telepraca czy też digitalizacja. Przykładowo jedno z największych towarzystw ubezpieczeniwoych prowadzi program pilotażowy telepracy dla likwidatorów szkód. Z kolei inne firmy stawiają na internetową likwidację szkód z wykorzystaniem e-konta. Standardem staje się telefoniczna likwidacja prostych szkód.
Obserwuję zmiany na lepsze w branży, mimo iż polscy klienci firm ubezpieczeniowych ze wszystkich przebadanych grup narodowych wykazują najniższy poziom zaufania do swoich towarzystw ubezpieczeniowych. Jedynie 32% badanych z Polski deklaruje, że ufa firmom ubezpieczeniowym – wynika z badania IBM Institute of Business Value. Jednocześnie 46% Polaków deklaruje lojalność w stosunku do swojego ubezpieczyciela
Firmy kładą coraz większy nacisk na transparentność swoich produktów, coraz mniej istotnych dla klienta informacji pisanych jest przysłowiowym małym druczkiem. Nasz rynek rozwija się bardzo dynamicznie i ubezpieczyciele zdają sobie sprawę z broni, jaką jest ciągnąca się za ich produktami fatalna opinia konsumentów. Wraz ze świadomością społeczeństwa rośnie też jego zapotrzebowanie, dlatego firmy wychodzą z coraz to nowymi usługami, które łączą sektor ubezpieczeń z sektorem inwestycji, co jest bardzo korzystnym rozwiązaniem w dzisiejszych czasach. Szeroki wachlarz produktów i usług daje klientom możliwość wybrania najkorzystniejszego rozwiązania skrojonego na miarę ich potrzeb i, rzecz jasna, możliwości finansowych. Jednak porównując rynek zachodni i wysokość sprzedaży muszę z bólem przyznać, że jeszcze trochę nam brakuje, aby osiągnąć zachodnie standardy.
Ubezpieczyciele rekrutują intensywnie pracowników call center oraz stażystów. Wiele ofert czeka na specjalistów. Towarzystwa ubezpieczeniowe szukają przede wszystkim informatyków, likwidatorów szkód, menedżerów produktu do różnych działów ubezpieczeń, analityków, księgowych różnego szczebla. Nie brakuje także ogłoszeń dotyczących pracy na wyższych stanowiskach menedżerskich – jest ich jednak znacznie mniej niż w przypadku stanowisk specjalistycznych. To dominujący trend na rynku pracy – pracodawcy mają dużo większy problem z pozyskaniem specjalistów niż menedżerów. Wynika to z rosnących potrzeb instytucji finansowych na wyspecjalizowanych pracowników z odpowiednimi kompetencjami oraz z mniejszej niż w przypadku stanowisk menedżerskich mobilności tej grupy pracowników. Przejście do innej instytucji na podobne stanowisko specjalistyczne podyktowane jest raczej względami finansowymi, a nie poszukiwaniem możliwości rozwoju.
W dniu 14.11 Antal International opublikował wyniki badania Specjaliści i menedżerowie – poszukiwanie i zmiana pracy.
Warto szczególnie zwrócić uwagę na następujące informacje:
- 31% specjalistów i menedżerów aktywnie szuka pracy, mimo że są aktualnie zatrudnieni, a 56% osób aktywnych zawodowo poszukuje pracy biernie- 97% wszystkich badanych specjalistów i menedżerów zdecydowałoby się rozważyć ofertę pracy otrzymaną od rekrutera- osoby aktywnie poszukujące pracy przede wszystkim za niesatysfakcjonujące w obecnej pracy uważają: możliwości awansu (54%), możliwości szkolenia oraz styl zarządzania oraz kulturę organizacyjnej (po 45%).- 59% osób niezadowolonych ze swojej obecnej pracy poszukuje aktywnie innej, co robi jedynie 26% tych, którzy odczuwają satysfakcję z obecnej- prawie wszyscy respondenci (99%) wskazują wysokość wynagrodzenia jako istotne kryterium podczas rozważania oferty nowej pracy. Duże znaczenie (95%) ma również stopień odpowiedzialności na proponowanym stanowisku- najważniejsze benefity dla specjalistów i menedżerów to: opieka medyczna (ważna dla 83% respondentów), służbowy samochód z możliwością wykorzystywania, do celów prywatnych oraz ubezpieczenie na życie (oba kryteria ważne dla 64% respondentów).- dla kobiet podczas rozważania oferty pracy ważniejsze są czynniki związane z edukacją, prestiżem miejsca pracy, work-life balance.
Dane te dotyczą także sytuacji w sektorze ubezpieczeniowym. Wniosek dla pracodawców jest następujący: najlepsi menedżerowie zwracają uwagę na możliwość rozwoju i stopień odpowiedzialności na danym stanowisku jaki i otrzymane benefity.
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy w branży ubezpieczeniowej lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne lub menedżerskie w tym obszarze proszę o kontakt:
Marek Krzywoń Team Leader Banking and Insurance Tel: +48 22 48 35 000 Fax: +48 22 48 35 001 E-mail: MKrzywon@antal.com | Antal International Sp. z o.o. Stratos Office Centre, Ks. Skorupki Street 5 00-546 Warszawa, Poland Web: www.antal.pl Antal International na goldenline.pl |
Z branżą instytucji ubezpieczeniowych związany jestem od 6 lat. W firmach ubezpieczeniowych pełniłem funkcje menedżerskie związane z zarządzaniem i rekrutacją. W Antal International realizuję projekty rekrutacyjne na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie średniego i wyższego szczebla w sektorze ubezpieczeń