Jak się negocjuje warunki zatrudnienia w instytucjach finansowych
Spis treści
Antal International opublikował wyniki badania „Negocjacje w procesach rekrutacyjnych na rynku finansowym”. Wskazują one, że 70% specjalistów i menedżerów zatrudnionych w instytucjach finansowych mogłoby obniżyć swoje oczekiwania finansowe w zamian za inne, atrakcyjne elementy w ofercie. Na złożenie takich propozycji gotowych jest 75% pracodawców w tym obszarze.
„Zaskakujące jest, że aż co czwarty pracodawca nie jest w stanie rozszerzyć oferty o atrakcyjne dla kandydatów elementy pozapłacowe. Najczęściej przyczyną są sztywne zasady korporacyjne dotyczące wynagradzania. Jednak wyjście poza te ramy i zróżnicowanie proponowanych warunków zatrudnienia może stać się atutem, który zaważy o decyzji cennego kandydata” – komentuje Sebastian Sala, menedżer Antal Banking & Insurance.
Kto jest otwarty na negocjacje?
Najmniej skłonne do negocjacji są osoby zatrudnione w obszarze leasingu i factoringu (61%). Bardziej otwarci są pracownicy banków (67%) i towarzystw ubezpieczeniowych (80%).
„Skłonność pracowników sektora ubezpieczeń do negocjacji wynika z mniej ustrukturyzowanych wynagrodzeń niż ma to miejsce w sektorze bankowym oraz z wynikowego systemu premiowania. Jest on wysoce motywacyjny i daje niemal nieograniczone możliwości negocjacji, często kosztem uposażeń podstawowych. Kandydaci aplikujący na najwyższe stanowiska potrafią negocjować nawet kolor samochodu służbowego” – uśmiecha się Karolina Korzeniewska, starsza konsultantka Antal Banking & Insurance.
Częściej negocjować będą menedżerowie (74%) niż specjaliści (64%).
„Menedżerowie z racji wyższych zarobków i pewniejszej pozycji mają większe pole do negocjacji. Częsciej są to też osoby o ustabilizowanej sytuacji rodzinnej przez co bardziej ceniący świadczenia o charakterze socjalnym, work life balance, poprawiające komfort życia” – podsumowuje Sebastian Sala, menedżer Antal Banking & Insurance.
W aspekcie wykonywanych zadań to kadra zatrudniona w obszarze back office (74%) częściej zdecyduje się wybrać inne elementy w zamian za zmniejszenie oczekiwań finansowych. W sprzedaży taką decyzję podjęłoby 67% badanych.
Jakimi elementami można przekonać kandydatów do obniżenia oczekiwań finansowych?
Najchętniej negocjowane elementy przez pracowników instytucji finansowych można podzielić na cztery grupy:
- elementy o charakterze socjalnym: samochód służbowy / karta paliwowa, opieka medyczna, karta fitness, przedszkole przyzakładowe lub dopłata, bony podarunkowe, bezpłatny parking, wczasy / wypoczynek, mieszkanie służbowe / finansowanie, dopłaty do posiłków, dodatkowy urlop, dopłata do kredytu mieszkaniowego;
- związane z rozwojem zawodowym: szkolenia zewnętrzne, udział w zyskach, wysokie premie, finansowanie studiów, nowoczesne narzędzia pracy, kursy językowe;
- stabilnością zatrudnienia: plan emerytalny, ubezpieczenie na życie/zdrowotne, długość wypowiedzenia;
- oraz work-life balance:elastyczny/zadaniowy czas pracy, możliwość pracy zdalnej, atmosfera pracy, styl zarządzania.
O badaniu
Badanie Antal International Negocjacje w procesach rekrutacyjnych na rynku finansowym przeprowadzone było metodą CAWI terminie 22.07-05.08.2013. W badaniu udział wzięło 243 respondentów z Polski, zarówno pracodawców, jak i pracowników instytucji finansowych. Badanie było anonimowe.
O Antal International
Antal International jest międzynarodową firmą executive recruitment posiadającą 110 oddziałów w 35 państwach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Firma powstała w 1993 roku i jako jedna z pierwszych w branży rekrutacyjnej wprowadziła podział zespołów na specjalizacje. Konsultanci koncentrują się na wąskich sektorach i dyscyplinach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. Więcej informacji na www.antal.com.
O Antal International w Polsce
W Polsce Antal International działa od 1996 roku i jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów. Biura w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw. Antal International świadczy usługę rekrutacji stałej, jak i zatrudnienia kontraktowego. Dzięki rozwiązaniom HR Consulting z zakresu oceny i rozwoju pracowników oraz Recruitment Process Outsourcing firma kompleksowo odpowiada na potrzeby pracodawców. Więcej informacji na www.antal.pl.
Kontakt dla mediów:
Agnieszka Wójcik PR Specialist Tel. 22 483 5000 awojcik@antal.com | Joanna Kucza PR & Marketing Manager Tel. 22 483 5000 Kom. 608 082 524 jkucza@antal.com |