Facebook Pixel

Ulubione oferty

Jak zwiększyć swoje szanse w procesie rekrutacji na stanowisko dyrektora finansowego?

Jak zwiększyć swoje szanse w procesie rekrutacji na stanowisko dyrektora finansowego?

Myślę, że każdy dyrektor finansowy ma za sobą taką sytuację, warto zatem przeanalizować możliwe przyczyny, aby w przyszłości działać skuteczniej i uniknąć rozczarowania.  

Autorką artykułu jest Monika Daczka-Krzywoń, która zarządza zespołem Antal Finance and Accountancy

Zacznijmy od kwestii definicyjnych. Pod stanowiskiem dyrektora finansowego mogą kryć się różne oczekiwania. Znaczenie mają: specyfika branży, wielkość i struktura firmy, wyzwania, jakie stoją przed organizacją. Samo stanowisko też może być różnie postrzegane. W jednej firmie dyrektor finansowy będzie bardziej pełnił rolę głównego księgowego, w innych organizacjach Chief Financial Officer to rola strategiczna, mająca wpływ na podejmowanie decyzji ważnych dla całego przedsiębiorstwa. Istotne będą również wyzwania, jakie stoją przed CFO. W jednych jest to kwestia kompetencji menedżerskich, w innych płynności firmy, a jeszcze innych projekt wdrożenia SAP.

Co zrobić, aby skutecznie zmienić pracę na stanowisku dyrektora finansowego?

  1. Czytaj dokładnie ogłoszenie rekrutacyjne i podejdź do niego realistycznie

Ogłoszenie powinno zawierać zakres odpowiedzialności i główne wymagania odnośnie doświadczenia. Brak doświadczenia w roli CFO w sytuacji, gdzie jest to warunek konieczny, jest dyskwalifikujący. Niestety z naszych doświadczeń wynika, że wielu kandydatów nie czyta dokładnie opisu stanowisk lub wychodzi z założenia, że „mają potencjał”. Nie dotyczy to tylko stanowisk finansowych. Dla wielu rekrutrów jest to pierwszy negatywny sygnał o kandydacie. Oczywiście problemem może być też słaba jakość ogłoszenia i zbyt ogólne informacje. Warto jednak przebrnąć przez cały opis i aplikować na te, które są możliwie najbardziej spójne z naszymi doświadczeniami.  

  1. Przyjrzyj się branży i strukturze organizacyjnej firmy

Na ogół pracodawca określa background zawodowy kandydata, definiuje potrzebę znajomości danej gałęzi rynku, struktury zespołu, ale często także zwraca uwagę na doświadczenie w danej branży. I tak branża produkcyjna raczej nie zatrudni osoby z branży farmaceutycznej, a branża finansowa nie będzie zainteresowana kandydatem z branży logistycznej. Ważna w tym przypadku jest także wielkość samej organizacji i zespołu, jakim CFO ma zarządzać. W pewnych branżach zespoły są kilkuosobowe, w innych jest to nawet kilkadziesiąt osób. Nie bez znaczenia jest również struktura właścicielska. Inaczej pracuje się w międzynarodowej korporacji, inaczej w firmie polskiej, zwłaszcza gdy właściciel nadal ma duży wpływ na proces decyzyjny. Osobnym przykładem będzie również firma, w której pojawił się fundusz private equity. Nie ma tutaj lepszych czy gorszych firm. Jedni kandydaci preferują pracę w dużych międzynarodowych korporacjach, inni cenią sobie bliską współpracę z właścicielem i krótszy proces decyzyjny.

  1. Umiejętności miękkie dyrektora finansowego

Rola dyrektora finansowego uległa na przestrzeni ostatnich lat silnemu przeobrażeniu. W wielu organizacjach Chief Financial Officer to przede wszystkim dobry menedżer i strateg. I tak jak w przypadku innych ról menedżerskich, to kompetencje miękkie mają kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji przez pracodawcę. Umiejętności komunikacyjne, analityczne, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, słuchanie, empatia i asertywność to tylko część cech, które mogą być badane podczas rozmów kwalifikacyjnych. Przy wyborze kandydata, rekruter będzie w dużej mierze zwracał uwagę na dotychczasowe obowiązki kandydata, jego decyzyjność, sukcesy i porażki, ale także oceniał dopasowanie kandydata pod względem soft skills.

  1. Dopasowanie do organizacji i zespołu

Każda organizacja ma swoją kulturę organizacyjną lub też ze względu na branżę charakteryzują ją ludzie o określonych cechach. Z jednej strony są to wyznawane przez firmę wartości, elementy na które firma w dużej mierze kładzie nacisk, sposób działania i panujące normy. A z drugiej panujące między pracownikami relacje, chęć współpracy i poszanowanie dla ich odrębności.

Jest to efekt badań nad efektywnością pracy, produktywnością i rozwojem działów HR. Miały one zoptymalizować koszty personalne i w jasny sposób ukazały, że najbardziej efektywny pracownik to ten, który jest zadowolony z pracy i identyfikuje się z firmą. Istotne jest to zwłaszcza przy stanowiskach menedżerskich, gdzie pracodawca liczy na dłuższą współpracę. Dlatego tak istotne będzie tutaj dopasowanie wartości i potrzeb pracownika względem potencjalnego pracodawcy.

Jak przygotować dobre CV na stanowisko dyrektora finansowego?

Dobrym pomysłem jest utrzymanie prostej i przejrzystej formy CV, zwłaszcza na poziomie stanowisk menedżerskich. Większą wartością, niż ekspresja artystyczna, są informacje.

Opisując kolejne szczeble kariery warto zawrzeć kilka informacji odnośnie ówczesnej firmy (wielkość struktur, branża, obroty, liczba pracowników), nazwę stanowiska i obszar odpowiedzialności (finanse, IT, HR, obszar EMEA). Standardem jest zamieszczenie obowiązków, natomiast tym do czego zachęcam moich kandydatów jest także (krótki i konkretny) wykaz osiągnięć. W wielu przypadkach to właśnie informacje o osiągnięciach mogą wyróżnić nasze CV na tle innych i dać nam większe szanse na spotkanie z potencjalnym pracodawcą.

Jak dobrze wypaść na spotkaniu rekrutacyjnym na stanowisko Chief Financial Officera?

Musisz wykazać się umiejętnością prezentacji i wręcz „odpowiedniego sprzedania swojej osoby”. Dobry rekruter jest w stanie dostrzec potencjał w kandydacie i udzielić mu odpowiedniego coachingu i wsparcia przez spotkaniem bezpośrednio z pracodawcą. Warto jednak przyjść przygotowanym do spotkania, bo nawet jeśli dany projekt z jakiś powodów nie będzie pasował do naszego profilu to owocne spotkanie z kandydatem zostaje w pamięci rekrutera.

Dobra relacja z headhunterem bądź rekruterem procentuje – widząc, że pojawia się nowy projekt, który brzmi dla kandydata ciekawie, wystarczy wówczas odświeżyć kontakt telefonicznie lub mailowo (nie wysyłając ponownie CV) i w nawiązaniu do poprzedniego spotkania wyrazić zainteresowanie i tym projektem.

Dobrym pomysłem są także zapoznawcze spotkania z headhunterami w celu zbudowania relacji z nimi pod kątem przyszłych projektów. Jest to nie tylko szansa na pozbawioną presji i stresu możliwość zaprezentowania swojej osoby, ale też otrzymania merytorycznego feedbacku.


Monika Daczka-Krzywoń,

menedżer zespołu Antal Finance & Accountancy. 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: