Branża farmaceutyczna i sprzętu medycznego w Polsce przeżywa dynamiczny wzrost wynagrodzeń. Rozwój rynku, rosnące portfolio, popyt wśród konsumentów oraz intensywna konkurencja napędzają sektor, co przekłada się na podwyżki dla pracowników.
Dynamiczny wzrost wynagrodzeń
Od roku 2022 widoczny jest jednostajny wzrost wynagrodzeń w branży farmaceutycznej i sprzętu medycznego. Średnie zarobki w ciągu ostatniego roku wzrosły o 5-7%, na co wpływ miało również podniesienie płacy minimalnej. Wysokość średniego wynagrodzenia jest uzależniona od stanowiska, portfolio kandydata oraz wielkości firmy.
Polska jest liderem w rynku suplementów diety i leków OTC, co odzwierciedla rosnącą dbałość o zdrowie oraz świadomość profilaktyki i badań. Rosnące zainteresowanie zdrowym trybem życia przekłada się na wyższą sprzedaż i wyższe płace w tej branży - dodaje ekspert Marta Lebuda, Sector Manager, Antal Sales & Marketing, Antal Pharma & Medical Devices.
Konkurencja o wykwalifikowanych specjalistów
Firmy farmaceutyczne intensywnie poszukują ekspertów i specjalistów z doświadczeniem w zarządzaniu produktami i głęboką znajomością rynku. Największe podwyżki notowane są w działach badań i rozwoju, sprzedaży oraz marketingu, gdzie liczą się nie tylko umiejętności, ale i sieć kontaktów w branży i znajomość danego obszaru terapeutycznego. Szczególnie pożądani są kandydaci pasywni, którzy będąc po ostatnich podwyżkach w dotychczasowych firmach, są w stanie wynegocjować jeszcze lepsze warunki u nowego pracodawcy. Wynagrodzenia osób z działu marketingu będących na pozycji product/brand managera wzrosły z 16-18 tys. do 22-25 tys. złotych miesięcznie brutto, a na stanowiskach sprzedażowych takich jak przedstawiciele handlowi, KAM’owie czy KAS’owie aktualne zarobki wahają się w granicach 8 – 19 tys. zł brutto w zależności od specyfiki stanowiska.
W branży farmaceutycznej wszystkie stanowiska to naczynia, które są ze sobą powiązane. Każde stanowisko jest istotne i kluczowe z biznesowego punktu widzenia. Od badań klinicznych po rejestrację leków, monitorowanie bezpieczeństwa, wsparcie medyczne oraz oczywiście sprzedaż i marketing. Firmy obecnie koncentrują się na osobach z doświadczeniem w konkretnym obszarze, w którym poszukują. Jeżeli będzie to rynek OTC/Suplementów to będą chcieli kandydatów, posiadających doświadczenie i kontakty z kluczowymi sieciami na danym terenie. Jeżeli to będzie rozwój nowych leków w obszarze kardiologii to naturalnym wyborem dla firmy będzie pozyskanie kandydata z konkurencji, który szybko będzie mógł wypromować lek wśród Kluczowych Liderów Opinii z tego obszaru terapeutycznego i zaopiekuje najbardziej kluczowe ośrodki - komentuje Marta Lebuda, Sector Manager Antal, Sales & Marketing, Pharma & Medical Devices.
Nieoczywiste, a niezwykle kluczowe narzędzie w branży farmaceutycznej – marketing
Rozwój rynku generycznego wprowadza wiele zmian. Innowacyjne firmy farmaceutyczne tracą patenty na swoje preparaty, co prowadzi do pojawiania się nowych leków będących odpowiednikami oryginałów. W odpowiedzi na te wyzwania niektóre organizacje przeprowadzają restrukturyzacje. Producentom generycznym rośnie portfolio, co zwiększa liczbę aktywnie promowanych produktów. Stąd coraz bardziej widocznym trendem w branży farmaceutycznej i sprzętu medycznego jest rosnący popyt na specjalistów w sektorze badań i rozwoju oraz sprzedaży i marketingu. Szczególnej uwagi wymagają marketerzy, którzy obecnie cieszą się dużym uznaniem, ponieważ struktury działu marketingu stanowią nieodłączny element wzrostu biznesu – bez dobrej strategii marketingowej skuteczna sprzedaż nie jest możliwa. Największą ilość ofert na stanowiska marketingowe można otrzymać w województwie mazowieckim.
Jeżeli obserwujemy utratę patentu w firmach oryginalnych to możemy spodziewać się, że struktury firm generycznych będą się powiększać, bo za chwilę wejdą z odpowiednikiem danego leku. Wzrost zapotrzebowania obserwujemy, w miarę rozszerzania się działalności o nowe linie biznesowe, nowe obszary terapeutyczne i nowe leki, które wchodzą do promocji. W rezultacie, oznacza to, że popyt jest bezpośrednio uzależniony od rozwoju firmy i jej portfolio produktowego – podsumowuje Marta Lebuda, Sector Manager Antal, Sales & Marketing, Pharma & Medical Devices.
_________________
O Raporcie Płacowym Antal
„Raport płacowy” Antal 2024 został przygotowany na podstawie przeprowadzonej analizy płac 4 952 specjalistów i menedżerów uczestniczących w procesach rekrutacyjnych Antal na przestrzeni drugiego półrocza 2023 i pierwszego półrocza 2024 roku. Dane te zostały zweryfikowane i poszerzone o informacje z procesów rekrutacyjnych przeprowadzonych przez konsultantów Antal w 2023 r., a także wywiady telefoniczne z pracodawcami i kandydatami.
Raport do pobrania: https://antal.pl/wiedza/raport/raport-placowy-antal-2024
O Antal
Antal jest wiodącą firmą w regionie CEE, zajmująca się dostarczaniem rozwiązań w zakresie rekrutacji stałych, consultingu HR oraz outsourcingu. U podstaw naszego sukcesu leży wysoka jakość oferowanych usług oraz ludzie, których kapitałem jest wiedza zgromadzona przez 26 lat działalności firmy. Tworzymy metody i narzędzia, które przewyższają oczekiwania klientów i standardy rynkowe, będąc jednocześnie liderem zrównoważonej transformacji (ESG) w branży. Zakres wsparcia Antal jest bardzo szeroki – od realizacji kompleksowych procesów rekrutacji stałej, poprzez outsourcing usług, w tym RPO i contracting, aż po działania Employer Branding, HR Consulting, a także świadczenie kompleksowej usługi badań i analizy rynku.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony oraz w celach analitycznych, wydajnościowych i reklamowych. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza akceptację Polityki Prywatności oraz Regulaminu.