Facebook Pixel

Ulubione oferty

Wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu w roku 2024. Najnowsze trendy i kluczowe zmiany

Mimo spowolnienia rynkowego obszar sprzedaży i marketingu pozostaje kluczowym polem inwestycji dla firm, co bezpośrednio przekłada się na wynagrodzenia. Równocześnie marketing dynamicznie ewoluuje, zwłaszcza w obszarze ról digitalowych, które stają się coraz bardziej wyspecjalizowane i skomplikowane. To prowadzi do wzrostu wynagrodzeń w tych segmentach. 


Znaczący wzrost wynagrodzeń w sprzedaży i marketingu  

W branży sprzedaży i marketingu zauważalny jest nierównomierny wzrost wynagrodzeń. Największą różnicę odnotowano między rokiem 2021 a 2022, kiedy wynagrodzenia znacząco wzrosły po wcześniejszym spadku. Po tym okresie wzrost wynagrodzeń utrzymywał się na bardziej stabilnym poziomie, ponownie znacząco wzrastając w roku 2024. 


Źródło: Raport Płacowy Antal


Sprzedaż jest fundamentem każdego biznesu, a oszczędności w jej strukturach są poszukiwane na końcu. Zainteresowanie polskich przedsiębiorców rynkami zagranicznymi sprawia, że rosną stawki dla specjalistów działających na tych rynkach. Kandydaci pracujący za granicą często podają  lokalne stawki w obcej walucie jako punkt odniesienia, co nadal robi różnicę w porównaniu z wynagrodzeniami w złotych - komentuje Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, Business Unit Director, Antal Sales & Marketing.    


Popyt na specjalistów i wysokość ich wynagrodzenia  

Popyt na specjalistów jest szczególnie zauważalny w branży sprzedażowej. Na rynku najbardziej poszukiwane są stanowiska zarządzania sprzedażą, takie jak dyrektor sprzedaży, oferujące wynagrodzenie podstawowe w przedziale 20-35 tys. zł plus prowizje od wyników. Coraz bardziej pożądana jest również rola export director w związku z rozwojem biznesu na nowych rynkach. Na tym stanowisku można osiągnąć wynagrodzenie podstawowe w wysokości 25-35 tys. zł brutto.   


Popyt na te role zależy od branży i kondycji finansowej organizacji – w sektorach rozwijających się, jak e-mobility czy OZE, pojawiają się nowe stanowiska, natomiast w firmach dotkniętych kryzysem prowadzone są poufne rekrutacje wymieniające nieefektywnych pracowników - dodaje Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, Business Unit Director Antal, Sales & Marketing. 


W segmentach takich jak meble czy oświetlenie, duże zainteresowanie wzbudzają role związane ze sprzedażą techniczną, gdzie podstawą wynagrodzenia jest 8-12 tys. zł netto (na kontrakcie B2B).  W branży retail, na przykład w sektorze odzieżowym, widać zapotrzebowanie na stanowisko  kierownika salonu, którego wynagrodzenie wynosi około 6000 zł brutto, stopniowo wzrastając do 6500-8000 zł.  Kluczowym atutem kandydatów są umiejętności techniczne oraz znajomość języka angielskiego. 


Z całą pewnością największym zainteresowaniem na rynku cieszą się kandydaci "z konkurencji." Firmy są często gotowe zapłacić im więcej, ponieważ przychodzą z bogatą znajomością rynku i produktu. Z drugiej strony, aby chronić swoje zasoby, firmy stosują umowy o zakazie konkurencji. Okres trwania takich umów jest bardzo zróżnicowany i może wynosić od 6 miesięcy do 2 lat  - komentuje Paulina Kwiatkowska, Consultant Antal, Sales & Marketing.  
 

Trendy w wynagrodzeniach – system bonusowy, umowy B2B i inne 

Coraz większą rolę w wynagrodzeniach odgrywa system bonusowy, zwłaszcza w obliczu zmian jego struktury z bazującej na obrotach na opartą na marżowości. Optymalizacja narzędzi marketingowych i budżetów bezpośrednio wpływa na systemy bonusowe i premiowe, zmuszając pracodawców do ciągłej rewizji tych systemów, aby utrzymać konkurencyjność na rynku.  


Pracodawcy w Polsce intensywnie pracują nad optymalizacją narzędzi i kanałów pozyskiwania leadów biznesowych, co ma wpływ na bonusy i premie, stymulując osiąganie wyższych wyników finansowych – dodaje Wiktor Janusz, Antal Consultant, Sales & Marketing.  


Warto również zauważyć różnice geograficzne w podejściu do wynagrodzeń. W Polsce system bonusowy i prowizyjny jest bardziej powszechny niż w Europie Zachodniej, gdzie pracownicy często otrzymują wynagrodzenia głównie w formie podstawowej.  

Zauważalna jest także zmiana podejścia do modelu współpracy. Umowa B2B w ramach ról sprzedażowych i marketingowych stała się bardzo popularna. Jednocześnie, hybrydowość roli zyskuje na popularności  – przykładowo dyrektor sprzedaży nie tylko tworzy strategie i zarządza zespołem, ale także aktywnie sprzedaje, stanowiąc wzór dla swojego zespołu. 

Coraz bardziej powszechny staje się również model outsourcingu. Firmy skupiają się na swojej głównej działalności, a w pozostałych dziedzinach szukają rozwiązań na zewnątrz. Długofalowo takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści, m.in. duże oszczędności finansowe. 


Powierzanie zarządzania siłami sprzedaży i marketingu zewnętrznym podmiotom to trend, który od kilku lat zyskuje na popularności. Outsourcing nie jest już tylko wynajmem pracowników - stał się złożonym modelem współpracy między przedsiębiorcami. Dzięki niemu klienci nie tylko korzystają z konkretnych usług, lecz również otrzymują realny wpływ na rozwój swojego biznesu. Wiemy, że rynek wymaga dziś elastyczności, zwinności i szybkości w działaniu, dlatego naszym celem na najbliższe lata jest rozwój i umacnianie pozycji na rynku w usłudze outsourcingu w regionie CEE. Widzimy, że wielu przedsiębiorców dostrzega korzyści płynące z przesunięcia części zadań na wyspecjalizowane firmy, upatrując w tym szansy na uwolnienie potencjału personalnego oraz zoptymalizowanie części procesów sprzedażowych i marketingowych - mówi Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, Business Unit Director, Antal Sales & Marketing.    

Obserwujemy dwa kluczowe trendy wpływające na strategię rekrutacyjną polskich firm. Po pierwsze, polskie przedsiębiorstwa coraz częściej angażują lokalnych specjalistów do rozwoju biznesu na rynkach zagranicznych. Po drugie, procesy rekrutacyjne stają się bardziej skomplikowane i czasochłonne. Firmy z większą starannością podchodzą do wyboru kandydatów, stosując dodatkowe narzędzia oceny, takie jak Assessment Center czy case study - dodaje Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, Business Unit Director, Antal Sales & Marketing.   


_________________ 

O Raporcie Płacowym Antal 

„Raport płacowy” Antal 2024 został przygotowany na podstawie przeprowadzonej analizy płac 4 952 specjalistów i menedżerów uczestniczących w procesach rekrutacyjnych Antal na przestrzeni drugiego półrocza 2023 i pierwszego półrocza 2024 roku. Dane te zostały zweryfikowane i poszerzone o informacje z procesów rekrutacyjnych przeprowadzonych przez konsultantów Antal w 2023 r., a także wywiady telefoniczne z pracodawcami i kandydatami. 

Raport do pobrania: https://antal.pl/wiedza/raport/raport-placowy-antal-2024 

O Antal 

Antal jest wiodącą firmą w regionie CEE, zajmująca się dostarczaniem rozwiązań w zakresie rekrutacji stałych, consultingu HR oraz outsourcingu. U podstaw naszego sukcesu leży wysoka jakość oferowanych usług oraz ludzie, których kapitałem jest wiedza zgromadzona przez 26 lat działalności firmy. Tworzymy metody i narzędzia, które przewyższają oczekiwania klientów i standardy rynkowe, będąc jednocześnie liderem zrównoważonej transformacji (ESG) w branży. Zakres wsparcia Antal jest bardzo szeroki – od realizacji kompleksowych procesów rekrutacji stałej, poprzez outsourcing usług, w tym RPO i contracting, aż po działania Employer Branding, HR Consulting, a także świadczenie kompleksowej usługi badań i analizy rynku.  

www.antal.pl 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi