Cykliczny raport "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy" ukazuje aktualne trendy na rynku pracy takie jak: postawy pod kątem poszukiwania pracy, liczbę ofert jaką otrzymują kandydaci, motywację i warunki do zmiany zatrudnienia czy gotowość do relokacji. Respondentów zapytano również o najczęstsze błędy pojawiające się podczas procesów rekrutacji, w których biorą udział.
Rok 2020 wiele osób obwołało rokiem rewolucji na rynku pracy. Czy rzeczywiście tak jest? Bezrobocie wzrosło bardzo nieznacznie – mowa o wartości nieco przekraczającej 1 punkt procentowy. Odnotowane zostały chwilowe spadki liczby prowadzonych rekrutacji, ale większość firm wróciła już do swoich standardowych działań mających na celu pozyskanie kandydatów.
Mimo, że liczba ofert pracy dla specjalistów i menedżerów zmniejszyła się – nadal pozostaje im duży wybór atrakcyjnych wakatów, a niewielkie spadki wpłynęły na bardziej racjonalne i rozważne decyzje odnośnie wyboru procesów rekrutacyjnych. Jako przełomowe wskazywane są również zmiany dotyczące wykorzystania pracy zdalnej. Trend ten zarówno w zakresie oczekiwań pracowników, jak i wdrożeń po stronie firm istniał już od kilku lat – pandemia jedynie zintensyfikowała to zjawisko. Nadal jednak przedsiębiorstwa deklarują, duże potrzeby w zakresie koniecznej przestrzeni biurowej, a jednocześnie bardzo niewielka część pracowników wyobraża sobie pracę w 100% w ramach home office. Relacji społecznych, swobodnego przepływu myśli i idei w większości branż komunikacja online nie jest w stanie w pełni zastąpić.
Według mnie zmiany w gospodarce, będące konsekwencją ograniczeń epidemicznych, pogłębiły zarówno mocne, jak i słabe strony firm.
Organizacje dojrzałe a jednocześnie podążające za trendami, nie miały kłopotu z wdrożeniem koniecznych innowacji, gdyż były one wprowadzane ewolucyjnie już od jakiegoś czasu. Wiele firm, nawet jeśli wstrzymało prowadzenie procesów rekrutacyjnych, to na bardzo krótki czas, i szybko wróciło do działań mających na celu wykorzystanie sytuacji i pozyskanie nowych talentów do organizacji. Coraz więcej przedsiębiorstw już wprowadza bądź planuje podwyżki dla pracowników, bada nastroje wewnątrz organizacji, jak i na rynku oraz aktywnie szuka nowych szans. Część firm została w większym stopniu dotknięta skutkami spowolnienia gospodarczego, lecz rzadko która z nich decyduje się na gwałtowne kroki – a raczej kieruje swoją strategię na utrzymanie stabilności i stopniową optymalizację kosztów.
Z moich obserwacji wynika, że z pierwszych miesięcy pandemii, zarówno pracodawcy, jak i specjaliści i menedżerowie, wyszli obronną ręką. Od ich inicjatywy, motywacji, gotowości do zmian – zależy ich dalszy rozwój. Na brak możliwości rynkowych – nie można jednak narzekać.
Życzę inspirującej lektury,
Artur Skiba
Prezes Antal
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony oraz w celach analitycznych, wydajnościowych i reklamowych. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza akceptację Polityki Prywatności oraz Regulaminu.