Czego oczekują pracownicy?
W tym tygodniu po raz kolejny braliśmy udział w wydarzeniu „HR na śniadanie”, organizowanym przez HR News. Tym razem menedżerowie i specjaliści HR spotkali się we Wrocławiu. Rozmawiano o trendach, które będą wpływać na rozwój kapitału ludzkiego w 2016 roku. Zmiany demograficzne, globalizacja, nowe technologie zmuszają pracodawców i pracowników do większej elastyczności.
Wydarzenie cieszyło się dużym powodzeniem. Publiczność była bardzo aktywna i żywiołowo reagowała na poszczególne wystąpienia, których tym razem było aż sześć. Prelekcja Antal dotyczyła employer brandingu i najważniejszych wyzwań, przed którymi stoją pracodawcy, chcący przyciągać i utrzymywać talenty. Publiczność zdecydowanie uznała, że najważniejszym wyzwaniem tego roku będzie zapobieganie zwiększającej się rotacji.
Jakie będą najważniejsze wyzwania employer brandingowe w 2016 roku?
W trakcie wystąpienia Przemysława Broniszewskiego, menedżera Antal Employer Branding, zostały przedstawione najważniejsze wnioski z ostatnich raportów. Jedynie 25% specjalistów i menedżerów aktywnie szuka pracy, co skutkuje koniecznością realizowania dodatkowych, często niestandardowych działań rekrutacyjnych. Niestety najbardziej pożądani kandydaci, są zalewani ofertami pracy, co zmniejsza ich chęć do rozmowy z rekruterem. Tutaj bardzo istotne jest minimalizowanie zagrożeń dotyczących niezainteresowania ofertą, poprzez tworzenie autentycznych historii związanych z bieżącymi ofertami pracy. Potencjalni pracownicy nie chcą słyszeć podstawowych informacji o oczekiwaniach i oferowanych warunkach pracy. Bardziej interesują ich konkretne dane o sytuacji w firmie, planowanych inwestycjach, bieżących projektach czy też stosowanych technologiach.
Branże, które najbardziej konkurują o talenty, takie jak produkcja, inżynieria, IT oraz SSC/BPO, zaczynają wdrażać nowoczesne programy szkoleniowe. Przypominają one bardziej studia podyplomowe połączone z praktykami, niż krótkie kursy i szkolenia, które często nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Kandydaci i pracownicy są gotowi na zmianę swojego profilu zawodowego i przekwalifikowywanie się. Częściej wymagają tego od pracodawców już na etapie rozmów o pracę. Zdobywanie nowych kompetencji i możliwość uczestniczenia w kolejnych projektach jest jednym z najważniejszych powodów zmiany pracy w grupie specjalistów i menedżerów.
Parę słów o mobilności
Inną istotną tendencją jest gotowość do zmiany miejsca zamieszkania. Najbardziej atrakcyjne lokalizacje to Trójmiasto, Wrocław, Warszawa i Kraków. Co ciekawe, specjaliści i menedżerowie podkreślają, że ważnym argumentem dla nich jest oferowany przez pracodawcę pakiet relokacyjny. Z naszych analiz wynika, że takie pakiety są coraz częściej oferowane, natomiast pracodawcy nie podkreślają tego w swojej komunikacji rekrutacyjnej. To ukazuje jak istotne jest zweryfikowanie, jakie są najistotniejsze warunki ofert pracy dla kandydatów i podkreślenie tego w komunikacji. Z tym pracodawcy wciąż mają problem. Komunikacja rekrutacyjna to wciąż najczęściej proste ogłoszenia o pracę, informacje dystrybuowane poprzez zakładkę kariera lub obecność na targach pracy. Kandydaci natomiast szukają informacji o pracodawcach w mediach społecznościowych oraz na forach internetowych. Dodatkowo interesują ich wartościowe informacje, ukazujące rzeczywistą kulturę organizacyjną, innowacyjność, wielkość i prestiż firmy. Takie aspekty wciąż rzadko są podkreślane przez pracodawców.
Kierunek: efektywność
Employer Branding często postrzegany jest jako nowa dziedzina HR, która jest trudna w implementacji, gdyż wymaga ścisłej współpracy HR z działami PR, marketing oraz IT. Analizując sytuację pracodawców w Polsce, można śmiało przyjąć założenie, że w zasadzie firmy chcące efektywnie docierać do najlepszych kandydatów, powinny przede wszystkim zadbać o swój cyfrowy wizerunek, a w drugiej kolejności zaprojektować podstawowe działania komunikacyjne w mediach społecznościowych i portalach informacyjnych. Nie są do tego potrzebne skomplikowane strategie, których próba stworzenia często skutkuje blokadą działań na wiele miesięcy.
HR musi zacząć działań elastycznie i efektywnie. To już nie jest trend, tylko wymóg konkurencyjnego rynku pracownika. W trakcie wystąpienia odwoływano się również do różnych problemów dotyczących zarządzania talentami. Omówiono takie problemy, jak kryzys tradycyjnych systemów zarządzania przez cele. Wspomniano o nowoczesnych rozwiązaniach wspierających komunikację wewnętrzną i zarządzanie wiedzą. Dyskutowano o nowych narzędziach umożliwiających budowanie zaangażowania i satysfakcji.
We wszystkich sześciu wystąpieniach pojawiały się bardzo podobne wnioski i kluczowe podsumowania. Zdecydowanie nadchodzi konieczność zmiany w HR. Życzymy wszystkim dużej motywacji i sił do uruchomienia nowych inicjatyw. Zapraszamy na kolejne wydarzenia organizowane przez HR News.
Przemysław Broniszewski, Employer Branding Manger