Facebook Pixel

Ulubione oferty

Mijające lata i idący za tym zmieniający się wiek odbiorców promocji (czyli, de facto, lekarzy) wymusza na firmach zmianę w działaniu, aby informacja na temat danego produktu mogła łatwiej, jeśli w ogóle, dotrzeć do odbiorców. Walka o ciągły marketshare oraz stale wzrastająca liczba salesforce’u (podczas gdy grupa docelowa lekarzy nie wzrastała w równie dynamicznym tempie) doprowadziła do tego, iż grupa lekarzy otwartych na wizyty z przedstawicielami stale maleje. W takiej sytuacji firmy postanowiły znacznie zmniejszyć liczbę przedstawicieli, natomiast tych, którzy pozostali w strukturach firmy, wyposażyć w nowoczesne, zdigitalizowane narzędzia promocji. Jednocześnie trzeba pamiętać, iż narzędzia te nie są konkurencją dla przedstawicieli, a wsparciem w promocji. 

Digitalizacja branży sięgać będzie jednak jeszcze dalej. Coraz częściej firmy skłaniają się ku tworzeniu specjalnych aplikacji mobilnych skierowanych bezpośrednio do pacjentów. Jedną z tych jest aplikacja ViaOpta, w pełni zintegrowana z Apple Watch. Jest to aplikacja będąca swoistą nawigacją głosową dla pacjentów cierpiących na niedowidzenie. Aplikacja ta pozwala pacjentom na zdecydowanie lepsze funkcjonowanie oraz poprawia ich jakość życia. Już teraz technologia sięga dalej – obecnie trwają prace nad narzędziami mającymi pozyskiwać dane, aby lepiej spersonalizować leczenie pacjenta dostosowane do jego indywidualnego trybu życia oraz, przede wszystkim, zdrowia. Takie aplikacje pozwalają również na odpowiednie monitorowanie wskazanej terapii oraz przyjmowanie leków przez pacjentów. 

Przyszłość pokaże nam zmiany nie tylko w obszarze promocji produktów – wdrażanie programu e-recept jest tego idealnym przykładem. Coraz większa liczba dostępnych narzędzi pozwalających na uzyskanie informacji dotyczących skuteczności danych terapii wpłynie istotnie na kwestie proponowanych odpłatności zmieni kwestię proponowanych odpłatności. Jest to jedna z teorii wysnutych w raporcie opublikowanym przez firmę PWC „Pharma 202: Marketing the future”, według którego obecny model: pacjent + recepta= zapłata, zmieni na model: pacjent + recepta + efekt = zapłata. Pierwsze oznaki tego zjawiska można zauważyć już w Wielkiej Brytanii, kiedy to rząd zgadza się na podniesienie cen leków w przypadku, gdy terapia okazuje się skuteczniejsza niż pierwotnie podejrzewano. 

Coraz większy dostęp do informacji związanej z lekiem oraz leczeniem istotnie wpłynie na wyścig o marketshare w kolejnych latach. Firmy będą stawiać na coraz bardziej doświadczonych Key Account Managerów, bardziej wszechstronnych Product Managerów mających doświadczenie we wdrażaniu innowacyjnych, cyfrowych rozwiązań. Model biznesowy wielu firm zmieni się znacznie na sprzedaż multichannel i będzie coraz bardziej zintegrowany i nastawiony na przepływ informacji pomiędzy wieloma działami firmy, w tym również działu Research & Development. 

Jacy kandydaci mają na tym rynku przewagę? Zdecydowanie osoby otwarte, elastyczne, potrafiące stale poszerzać swoją wiedzę w obrębie narzędzi, które są już im znane. Salesforce będzie musiał szybko nabywać umiejętności obsługi coraz bardziej nowoczesnych narzędzi, natomiast E-marketing Managerowie oraz Product Managerowie będą musieli się prześcigać w opracowywaniu coraz nowocześniejszych narzędzi wspierających promocję, wśród lekarzy oraz pacjentów.

Krzysztof Fiłonowicz
Consultant
+48 22 483 51 31
krzysztof.filonowicz@antal.pl

Antal International
ul. Puławska 2, 00-556 Warszawa
www.antal.pl

W ramach zespołu Antal Pharma & Medical Devices specjalizuje się w rekrutacjach do szeroko pojętej branży farmaceutycznej oraz sprzętu medycznego. Realizuje projekty w obszarze sprzedaży, marketingu, działu medycznego i pharmacovigilance, badań klinicznych, refundacji, rejestracji, rozwoju biznesu.

Jeśli są Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych, proszę o kontakt.

 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: