Facebook Pixel

Ulubione oferty

Dokąd za pracą? Już nie zagranica, to Wrocław i Trójmiasto dziś rządzą!

Relokacja zawodowa coraz rzadziej jest koniecznością, coraz częściej – ciekawą propozycją. Lokalizacja jest jednym z kluczowych elementów przy podejmowaniu decyzji. Według opublikowanego w styczniu badania Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy, pracownicy najchętniej przyjęliby propozycję pracy we Wrocławiu (39%), Trójmieście (36%) i Warszawie (31%). Tuż za podium znalazły się Kraków (29%) oraz Poznań (28%). Kolejne miasto w zestawieniu, Katowice, zdobyło 11% głosów respondentów.

Które miasta są atrakcyjne pod kątem relokacji? 

Według opublikowanego w styczniu badania Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy, pracownicy najchętniej przyjęliby propozycję pracy we Wrocławiu (39%), Trójmieście (36%) i Warszawie (31%). Tuż za podium znalazły się Kraków (29%) oraz Poznań (28%). Kolejne miasto w zestawieniu, Katowice, zdobyło 11% głosów respondentów

„W Polsce umacnia się mobilny rynek pracy. Dzieje się to po części za sprawą młodszych pokoleń specjalistów i menedżerów, których przedstawiciele są mniej przywiązani do struktur czy miejsca zatrudnienia i otwarci na częstsze zmiany, także lokalizacyjne. Świadomi swoich celów zawodowych pracownicy kierują się coraz bardziej atrakcyjnością samej zawartości pracy, niż chęcią zapuszczenia korzeni w jednym miejscu” – wyjaśnia Joanna Kucza, menedżer marketingu i PR w Antal.

Jednocześnie spada zainteresowanie migracją zarobkową poza Polskę. Według raportu Migracje zarobkowe Polaków grupy Work Service, pod koniec 2016 r. wyjazd rozważało 11,9% aktywnych lub potencjalnych uczestników krajowego rynku pracy. To najniższy wynik od momentu rozpoczęcia badania we wrześniu 2014 roku. „Rekordowo niskie zainteresowanie wyjazdem do pracy za granicę wynika z jednej strony z niestabilnej sytuacji i niższego poziomu bezpieczeństwa w zachodniej Europie. Jednocześnie zmieniają się powody emigracji. Poprawiająca się sytuacja na polskim rynku pracy powoduje, że bezrobocie przestało wypychać młodych ludzi z kraju. Obecnie nowe pokolenie szuka szansy zwiedzania świata poprzez pracę za granicą. Taki powód wyjazdów znajduje się już na drugim miejscu i wskazuje go 27% potencjalnych emigrantów” – komentuje Andrzej Kubisiak z Work Service S.A.

Pracodawcy muszą jednak pamiętać, że relokacja zawodowa, nawet w obrębie Polski, pozostaje dla większości pracowników krokiem trudnym. Kluczowa jest więc znajomość oczekiwania względem potencjalnej relokacji zawodowej. Eksperci Antal podsumowują najistotniejsze dla pracowników obszary:

Minimalne warunki, które musiałaby spełniać oferta pracy, żeby przekonać pracownika do relokacji:

64%

Wyższe wynagrodzenie

42%

Finansowy pakiet relokacyjny

33%

Łatwość znalezienia pracy w danej lokalizacji przez partnera / partnerkę

32%

Wsparcie organizacyjne od pracodawcy (np. pomoc w znalezieniu mieszkania, przedszkola)

25%

Dobre zaplecze socjalne nowego miejsca zamieszkania

24%

Atrakcyjna miejska lokalizacja

Źródło: Aktywność specjalistów i menedżerów, Antal

Konfrontując powyższe czynniki z barierami emigracji zagranicznej, przeanalizowanymi przez Work Service, można zaobserwować, że bariery relokacji wewnątrz kraju są zdecydowanie prostsze do pokonania, niż mające głębsze podłoże bariery migracji zagranicznej.

Bariery emigracji - co powstrzymuje Polaków przez wyjazdem za granicę do pracy

70,60%

Przywiązanie do rodziny i przyjaciół w Polsce

36,90%

Atrakcyjna praca w kraju

23,80%

Nieznajomość języków obcych

13,90%

Zbyt duże różnice kulturowe i mentalność ludzi za granicą

 

Źródło: Migracje zarobkowe Polaków, Work Service S.A.

Wzrastająca mobilność polskich pracowników zatem ma duże szanse skanalizować się głównie na krajowym rynku pracy. Jest to zależne od strategii dwóch grup interesu: pracodawców oraz instytucji lokalnych.

 „Główną odpowiedzialność za zwiększenie mobilności zawodowej Polaków ponoszą pracodawcy, którzy mają bezpośredni wpływ na redukcję ryzyka związanego z przeprowadzką. W grę o mobilne talenty coraz mocniej będą wchodzić też lokalne instytucje. Będziemy obserwować intensyfikację promocyjnych działań ośrodków miejskich na rzecz zachęcenia mieszkańców innych regionów kraju do przeprowadzki i zasilenia ich lokalnego rynku pracy” – podsumowuje Joanna Kucza, menedżer marketingu i PR w Antal. 

Cały raport możesz pobrać bezpłatnie! Kliknij:

 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi