Facebook Pixel

Ulubione oferty

Is the sky the limit? Rynek BPO/SSC nadal rośnie

Sektor usług wspólnych to aktualnie jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków w Polsce. Według ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych) w Polsce w tym sektorze zatrudnionych jest ponad 130 000 osób, a szacowane jest, że do końca 2015 roku liczba ta wzrośnie aż do 150 000! Taką tendencję możemy zaobserwować od killku lat. Co za tym idzie, rynek kandydata, z którym w tej branży już od jakiegoś czasu mamy do czynienia, staje się coraz trudniejszy dla pracodawcy. 

Sektor zmienia się bardzo szybko

Z obserwacji konsultantów Antal International wynika, że aktualnie Młodszy Księgowy znający język niemiecki potrafi otrzymać 5 ofert pracy miesięcznie, a średnie wynagrodzenie Księgowego Księgi Głównej z 2-letnim doświadczeniem jest wyższe o około 25%, niż 3 lata temu. Nowi inwestorzy coraz częściej pojawiają się we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi czy Trójmieście, co niewątpliwie wpływa na pozycję Krakowa, który do tej pory był liderem w branży. Dodatkowo takie miasta jak Bydgoszcz, Lublin czy Rzeszów zaczynają coraz bardziej zabiegać o uwagę nowych inwestorów. Z kolei istniejące już tam centra swoim stałym wzrostem liczby rekrutacji pokazują, że rynki te mają potencjał, jeśli chodzi o infrastrukturę i dostępność kandydatów. Myślę, że niewiele z nas spodziewało się aż tak widocznych zmian, w tak krótkim czasie. Oznacza to, że planując rekrutacje powinniśmy wcześniej prognozować zmiany, jakie mogą zajść na rynku pracy, na przestrzeni kilku lat. 

Polski rynek zyskuje zaufanie biznesu

Sektor SSC/BPO nie tylko bardzo szybko się powiększa, ale jeszcze szybciej rozwija. Mało skomplikowane procesy finansowe i księgowe, które zostały wdrożone w Polsce kilka lat temu, cały czas ewoluują i się rozrastają. Polski rynek zyskuje coraz większe zaufanie biznesu, a zarządy firm posiadających swoje centra w Polsce decydują się na przeniesienie bardziej zaawansowanych procesów do naszego kraju. Powodem jest już nie tylko możliwość obniżenia kosztów działania, ale też fakt, że posiadamy odpowiednio wykształconą kadrę. Zagraniczni inwestorzy interesują się specjalistami na stanowiskach związanych z obsługą klienta, procesami transakcyjnymi czy z księgowością zarządczą. Również specjaliści ds. raportowania finansowego, kierownicy projektów i programów oraz analitycy modelów finansowych nie powinni narzekać na brak odpowiednich ofert pracy. Firmy inwestują w swoich pracowników, nierzadko oferując im pełne dofinansowania do szkoleń i certyfikatów typu CIMA, ACCA, Lean oraz Six Sigma. 

Na rynku jest jeszcze miejsce dla nowych pracodawców, ale trzeba się o nie postarać

Kluczową kwestią jest współpraca z urzędami miast i uczelniami. Rynek SSC/BPO otwarty jest na młodych absolwentów z potencjałem i znajomością języków obcych. Nasuwa się więc pytanie: dlaczego do tej pory, mimo 15 lat funkcjonowania tego biznesu w Polsce, na uczelniach nie ma kierunków bądź specjalizacji dostosowanych do rynku SSC/BPO? Faktem jest, że pierwsze kroki w tę stronę są widoczne choćby na przykładzie „ABSL Academy”. Pierwsza, pilotażowa akademia ABSL ruszyła w maju bieżącego roku w Warszawie. Inicjatywa ta daje możliwość uczestnikom kursów wzięcia udziału w szkoleniach dotyczących umiejętności miękkich, specyfiki pracy w sektorze SSC/BPO i konkretnej wiedzy, przydatnej w przyszłej pracy.  Biorąc pod uwagę jak dużym sektorem w Polsce jest omawiany rynek, jest to wciąż za mało. Może więc oprócz wyrażania chęci współpracy ze strony władz uczelni, o których można słyszeć, czas na konkretne zobowiązania i działania?  

Następną kwestią, nad którą należy się pochylić, jest employer branding w polskich przedsiębiorstwach. Od jakiegoś czasu można dostrzec pozytywne zmiany – coraz więcej firm zwiększa budżety na budowanie swojego wizerunku atrakcyjnego pracodawcy; coraz częściej w wewnętrznych strukturach firm pojawiają się też specjaliści ds. employer brandingu. Ważne jest, by ten trend utrzymać i dbać nie tylko o swój wizerunek, ale i całego sektora SSC/BPO. Bardzo ciekawą inicjatywą może pochwalić się ABSL, który wraz z członkami stowarzyszenia przeprowadza już po raz drugi akcję promocji sektora usług biznesowych „Get Real”. Kampania skierowana jest do trzech grup zawodowych: absolwentów, specjalistów z minimum 3-letnim doświadczeniem i  menedżerów. Dzięki skonsolidowanym aktywnościom promocyjnym offline (outdoor, uczelnie, targi pracy) i online (strona www, social media) informacje na temat atrakcyjności, rzeczywistego obrazu i możliwości związanych z sektorem SSC/BPO dotrą do konkretnej grupy docelowej, czyli do potencjalnego kandydata. Jestem zdania, że takich akcji powinno być o wiele więcej.

A może Ukraina?

Szukając odpowiednich kandydatów rekruterzy coraz częściej biorą pod uwagę osoby zza wschodniej granicy. Sektor IT już nam pokazał, że wschodni rynek kandydata jest otwarty na to, co Polska może mu zaproponować. Ukraina może być pewnego rodzaju deską ratunkową przy wolumenowych rekrutacjach kandydatów o trudnym profilu. Kilka firm z sektora SSC/BPO wykonało już pierwsze kroki w tę stronę, natomiast spora część centrów nadal jest zamknięta na kandydatów bez pozwolenia na pracę. Uważam, że jest to temat warty ponownego rozpatrzenia przez pracodawców, w szczególności iż Polska podpisała porozumienie o Partnerstwie Wschodnim. Partnerstwo to zdecydowanie ułatwia obywatelom Ukrainy, Białorusi, Rosji i Mołdawii zdobycie dokumentów pozwalających na pracę w Polsce. 

Podsumowując, zwiększenie zasięgu pozyskiwania kandydatów będzie koniecznie dla każdej firmy z branży, która chce się nadal dynamicznie i stabilnie rozwijać. Dla wielu może to być trudna decyzja biznesowa, natomiast wyjście do kandydatów za granicą i zwiększenie budżetu na employer branding uważam za nieuniknione. Na horyzoncie widać sporo wyzwań i szans. Pozostaje pytanie – który z pracodawców będzie w stanie tę szanse wykorzystać, a kto zostanie z tyłu i będzie musiał gonić…. 

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie rekrutacji w ramach sektora SSC/BPO, serdecznie zapraszam do kontaktu.

Piotr Knapik
Consultant
+48 12 446 50 00
piotr.knapik@antal.pl

Antal International
ul. Lubelska 29, 30-003 Kraków
www.antal.pl

W Antal International specjalizuję się w procesach rekrutacyjnych w sektorze BPO/SSC, głównie w zakresie stanowisk specjalistycznych, eksperckich oraz liderskich, związanych z bankowością, finansami i księgowością. 

 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: