Jak zapewnić pozytywne doświadczenia kandydatowi, poprzez rekrutacje zdalną?
Pandemia COVID-19 szybko zmienia sposób, w jaki pracujemy, a wraz z nią zmienia się rekrutacja. Wywiady osobiste przechodzą na wywiady cyfrowe, a zdalny onboarding staje się nową normą. Jednak pomimo zmian, których doświadczamy w wyniku dystansu społecznego, zapewnienie kandydatom pozytywnych doświadczeń powinno pozostać najwyższym priorytetem. Sposób w jaki firmy traktują swoich pracowników podczas pandemii ma ogromny wpływ na tworzenie marki pracodawcy.
Czym jest doświadczenie kandydata i jak dobrze je wykorzystać?
Doświadczenie kandydata jest to każda interakcja, jaką kandydat ma z firmą podczas całego procesu rekrutacji. Począwszy od przeczytania opisu stanowiska po rozmowy kwalifikacyjne, zatrudnienie i finalnie onboarding. Informacje, które znajdą na drodze do aplikacji, również mają wpływ na postrzeganie pracodawcy.
Specjaliści Antal dzielą się na forum dobrymi praktykami, na temat przygotowania kandydata do rozmowy kwalifikacyjnej:
1. Pierwszą wskazówką, jak zapewnić kandydatom dobre wrażenie podczas procesu rekrutacji, tym bardziej w tych trudnych czasach, jest przede wszystkim przejrzysta komunikacja. Jest to dobry sposób na utrzymanie zaangażowania kandydatów w trakcie rozmów wstępnych. Szybka pomoc i reakcja w razie niepokojów spowodowanych dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku, mogą służyć jako pomost między budowaniem marki pracodawcy, a doświadczeniem zainteresowanego i pozycjonowaniu firmy jako pomocnej i przyjaznej od pierwszego dnia. Przejrzystość i zrozumienie zapewnią pozytywne doświadczenie kandydata na odległość, które docenią osoby poszukujące pracy.
2. Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie przygotowania ubiegającego się o pracę do rozmowy. Przed spotkaniem powinno się poinformować kandydata z jakiej technologii skorzysta rekruter. Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej komunikatorów i narzędzi do wirtualnych rozmów, więc taka informacja, pomoże mu zapoznać się z technologią odpowiednio wcześniej. Pomocne może być również udostępnienie instrukcji lub łącza do FAQ dowolnej technologii zdalnej, z której ma zamiar się korzystać.
3. Ciekawym sposobem na utrzymanie zaangażowania kandydata i pozytywnego doświadczenia może być udział części zespołu w procesie rekrutacyjnym. Praca zdalna zabrała dostęp do wspólnych catch’upów przy kawie czy spotkań integracyjnych. Możliwość poznania przyszłych kolegów z pracy już w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, z pewnością pozytywnie wpłynie na doświadczenie potencjalnego pracownika.
Zdalnie… - to też normalnie!
Zdalne doświadczenie kandydata nie powinno różnić się zbytnio od tego, jak traktuje się kandydatów podczas normalnego procesu rekrutacji, dlatego niezmiennie ważny pozostaje udzielany feedback. Informacja zwrotna powinna zostać przekazana tak szybko, jak to możliwe. Oferując pracę wybranemu zainteresowanemu, powinno się podać mu wszystkie informacje potrzebne do zdalnego wdrożenia i przedstawić go współpracownikom, aby od razu poczuli się włączeni w kulturę przyszłej firmy.
Największe wyzwanie zdalnej rekrutacji stanowi wirtualny onboarding. Rozpoczynając ten proces, należy mieć przygotowane wszystkie dokumenty szkoleniowe, aby bez problemu przeprowadzić kandydata przez jego role i obowiązki. Oprócz samej pracy warto zadbać o to, żeby pracownik czuł się częścią społeczności firmy. Ciekawym rozwiązaniem jest udostępnienie profilu i zdjęcia nowo zatrudnionego na kontach social media oraz organizowanie dodatkowych wirtualnych spotkań z zespołem.
Zarówno pracodawcy, jak i kandydaci musza dostosować się do aktualnych okoliczności. Biorąc pod uwagę potrzebę zdalnej rekrutacji, pracodawcy musza stworzyć ustrukturyzowany proces pozyskiwania pracowników i reagować na potrzeby kandydatów, gdy tylko jest to możliwe. Stosowanie tej taktyki zapewni pracodawcom dobrą pozycję do reprezentowania swojej marki w nowej normalności.
Martyna Grunt-Mejer, Consultant & ReX Leader, Antal