Pułapki kariery w logistyce
Spis treści
Fabian Pietras (Antal Poland)
Pułapka pustego awansu
Najczęściej spotykana, a jednocześnie jedna z najgroźniejszych. Dotyczy sytuacji, kiedy przyjmujemy atrakcyjnie brzmiącą nazwę stanowiska, za którą nie idzie odpowiadający jej zakres obowiązków i odpowiedzialności. Zdarza się, że organizacje nie są w stanie zaoferować pracownikowi dalszego rozwoju, a nie mogą sobie pozwolić na jego utratę. I tak z spedytora lotniczego można zostać koordynatorem spedycji lotniczej. Nie ma w tym nic nieprawidłowego, ale jeżeli dojdą dodatkowe dane, np. ów koordynator spedycji lotniczej jest jedyną osobą w oddziale który specjalizuje się produkcie lotniczym oraz że jego obowiązki jako koordynatora są takie same jak wcześniej będziemy widzieć zagrożenie. Osoba, która jest takim koordnytorem i po pewnym czasie będzie chciała zmienić organizację, może mieć dużą trudność z dostaniem się na stanowisko bliźniacze. Jego obowiązki nie były związane z koordynacją pracy zespołu, nie zarządzał budżetem, nie miał najprawdopodobniej doczynienia z jego współtworzeniem oraz nie przygotowywał strategii na następny rok. Takie kompetencje będę wymagane na takim stanowisku w innej organizacji. Okazać się może, że ubieganie się o nową pracę może nie być tak proste. Może zdarzyć się tak, że jeżeli kandydat zaaplikuje na stanowisko niższe niż dotychczasowe (zgodne z kompetencjami) przyszły pracodawca będzie się obawiał nadmiernych ambicji i wybierze kandydata, który idzie tradycyjną ścieżką zawodową.
Aby uniknąć takiej sytuacji warto upewnić się, jaki zakres obowiązków idzie za proponowanym stanowiskiem. Można być podejrzliwym, jeśli przy awansie od razu przeskakujemy kilka szczebli lub jeśli nowa dobrze brzmiąca nazwa stanowiska jest stworzona specjalnie dla nas i nie istniała wcześniej w organizacji.
Pułapka głębokiej wody
Pułapka głębokiej wody jest poniekąd przeciwwagą pułapki pustego awansu. W tym przypadku mówimy o sytuacji, w której wraz z wyższym stanowiskiem otrzymujemy niewspółmierną do kompetencji liczbę obowiązków.
Pułapka ta odnosić się do sytuacji w której np. specjalista ds. sprzedaży zostaje awansowany na stanowiska dyrektora sprzedaży. Do koordynacji powierzony zostaje mu zespół ponad 20 osobowy oraz budżet. Na rynku panuje dość często złudne przekonanie, że taka osoba musi być bardzo dobra, że powierzona została mu taka szansa. I rzeczywiście jeżeli „udźwignie” brzemię i w bardzo krótkim czasie dostosuje się do nowego zakresu obowiązków osiągnie sukces. Natomiast doświadczenia wielu mendżerów i specjalistów logistyki pojazują całkiem coś innego. Nowa rzeczywistość jest dość często bardzo trudna, a niektórzy z współpracowników sprawiają wrażenie, że nie podrodze im z nowym kierownikiem. Do tego budżet się nie zgadza. Splot takich zdarzeń doprowadzić może do „wypalenia zawodowego” i z prorokującego handlowca zostanie zdemotywowany kierownik, który stracił wiarę we własne siły. Zdarzyć się może, że niepowodzenia w pracy zaczną wływac na zdrowie na objawiające się w postaci depresji czy nawet załamania nerwowego.
Niewątpliwe często propozycja awansu tego typu może okazać się wielką szansą na szybki rozwój. Jednak zanim ją przyjmiemy upewnijmy się, że stawiane nam wymagania będą racjonalne i jako młodzi menedżerowie otrzymamy odpowiednie wsparcie ze strony przełożonych i współpracowników. Zastanówmy się, odkładając na bok przekonanie o własnej doskonałości, czy jesteśmy gotowi do naszej roli i czy posiadamy wystarczające podstawy na których możemy budować dalszą karierę, czy raczej powinniśmy jeszcze poczekać i wybrać bardziej organiczną ścieżkę.
Pułapka wszechstronności
Częstą pułapką jest wszechstronność. Dotyczy najczęściej pracowników mniejszych firm, których obowiązki dotyczą kilku różnych obszarów. Pułapka ta wynika z decyzji którą podjęliśmy na początku swojej kariery zawodowej i tego w jakim kierunku chcemy się specjalizować. Jeżeli wybierzemy pracę w niewielkiej firmie to możemy być pewni, że jako menedżer logistyki odpowiadać będziemy za niewielki magazyn, transport, dystrybucję a czasami nawet za zakupy i administrację. I o ile będziemy bardzo ważnym i kluczowym pracownikiem w organizacji o tyle dużo trudniej będzie dostać się do pracy w dużej międzynarodowej korporacji, gdzie kierownik magazynu zarządza znacznie bardziej złożonymi operacjami, większym zespołem i budżetem. Wyspecjalizować się w małej firmie jest znacznie trudniej gdyż skala operacji logistycznych jest inna.
Pułapka skoczka
Częste zmiany pracy są dużym zagrożeniem dla kariery. Ważny jest by zdobywać nowe doświadczenia oraz je zdywersyfikować, jednak bardzo krótkie okresy zatrudnienia są niepokojącym sygnałem dla pracodawców. Pracodawcy obawiają się, że osoba, która często zmienia pracę i u nichnie popracuje długo. Wdrożenie pracownika generuje koszty szkolenia, pochłania czas współpracowników oraz menedżerów. I o ile w pracy kontrakowej praca po kilka miesięcy jest normą, o tyle w pracy stałej jest dużym zagrożeniem. Pracownik, który w przeciągu dwóch lat zmienił trzy organizację może w oczach firmy o której ubiega się o pracę być postrzegany jako osoba która nie wywiązuje się z powierzonych zadań, szybko się demotywuje, bądź nie może dopasować się do organizacji.
Przyczyną częstych zmian pracy z reguły jest niezgodność oczekiwań pracowników z rzeczywistością. Aby tego uniknąć poznajmy bardzo dobrze organizację – jeszcze przed zatrudnieniem. Dopytajmy o kulturę organizacyjną, wymagania wobec pracowników, ścieżki rozwoju. Dowiedzmy się jak wygląda zwykły dzień pracy.
Pułapka lojalności
Przeiwieństwem pułapki skoczka jest pułapka lojalności. Jest to pytanie które zadaje sobie większość pracowników: Kiedy powieniem zacząć szukać pracy?. Jeżeli zależy nam na rozwoju i jest to nasz priorytet odpowiedź jest prosta – w momencie, w którym przestaliśmy się rozwijać i weszliśmy w rolę biernego odtwórcy obowiązków. Jeżeli w firmie nie zmieniamy działu, nie uruchamiamy nowego klienta, nie przenosimy magazynu etc. i nie widzimy, aby to się miało zmienić w najbliższej perspektywie warto się zastanowić czy nie jest to pora, aby zobaczyć czy na rynku pracy nie czeka na nas inna ciekawa propozycja.
Zagrożeniem dla kariery może być też zbyt długi czas pracy w jednej organizacji. Nowi pracodawcy obawiają się, że osoba, która spędziła wiele lat w firmie będzie miała problemy z dostosowaniem się do nowej kultury pracy czy nauczeniem się innych systemów informatycznych.
Brak różnorodności doświadczenia może spowodować że nie otrzymamy ciekawej pracy tylko dlatego, że nie znamy danego systemy transportowego. Zdarza się że pracodawcy szukają logistyka ze znajomością danego systemu i jest to dla nich wymóg kluczowy. Pracując w jednej organizacji przez dłuższy czas musimy przygotować się na to, że pomimo bogatego doświadczenia nie wszystkie oferty będą dla nas ze względu na aeradoksalnie nie wystarczające doświadczenie.
Pułapka zamkniętych drzwi
Zmiana branży może okazać się bardzo ciekawym wyzwaniem. Jest to jednak duży zwrot na ścieżce kariery i nieprzemyślana decyzja może nieść za sobą negatywne konsekwencje. Poza tym czasem postrzega się pracowników, którzy zmienili branżę, jako niewystarczająco zmotywowanych do pracy. W logistyce pułapka ta najczęściej występuje u osób, które zajmują się sprzedażą usług logistycznych. Zdarza się, że o kilku latach chcą spróbowac się w innej branży i nauczyć się nowego produktu. Zmieniają organizacje i przechodzą do innego sektora. Po roku dochodzą do wniosku, że jednak TSL jest ich konikiem i postanawiają wrócić do branży. Powrót nie okazuje się tak prosty i łatwy, w każdym razie nie na warunkach jakich byśmy chcieli. Rok w branży to bardzo dużo. Zmieniają się stawki, ale przede wszystkim zmieniają się klienci. Sektor jest bardzo dynamiczny i bardzo szybko ewoluuje. Nie bedąc obecnym w sektorze przez rok, nasze kompetencje i wartość na rynku maleje i należy być tego świadomym przy negocjacjach z pracodawcą. Nasze uposażenie sprzed wyjścia z sektora może po roku czasu być barierą uniemożliwiającą powrót.
Przed zmiana sektora się w pierwszej kolejności, należy zastanowić się, z jakiego powodu ta zmiana ma zajść.. Należy pamiętać że w obecnej branży już jesteś ekspertem, albo wkrótce nim zostaniesz, w nowej branży będziesz musiał pozycję budować od początku – nawet jeśli zaczniesz od wysokiego stanowiska.
Fabian Pietras, lider zespołu Antal Engineering & Operations
Artykuł ukazał się w magazynie Transport Manager (grudzień/styczeń)