Facebook Pixel

Ulubione oferty

Prowadzenie spotkań rekrutacyjnych w trybie rozmowy online staje się coraz bardziej popularne w wielu firmach. Procesy rekrutacyjne często wymagają kilku etapów w różnych lokalizacjach, również poza granicami Polski. Dlatego wykorzystując narzędzia technologiczne można zdecydowanie skrócić projekt rekrutacyjny oraz zmniejszyć jego koszty.

Czy warto prowadzić video-rozmowy?

System prowadzenia jednego z etapów procesu rekrutacyjnego w formie video-konferencji ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Wielu menedżerów, którzy rekrutują intensywnie do swoich zespołów podkreśla przede wszystkim:

  • Szybkość działania. Kandydat nie musi organizować dnia wolnego w pracy, nie traci czasu na dojazd na spotkanie oraz w przypadku nietrafnego wyboru można dyplomatycznie skrócić spotkanie do 15 minut.
  • Atrakcyjność formy dla pokolenia Y. Młodzi kandydaci pomiędzy 20 a 29 rokiem życia czytają przez obrazy i chętniej angażują się w inicjatywy związane z wykorzystaniem narzędzi technologicznych. Wychowali się na grach i Internecie, dlatego taka forma rekrutacji będzie dla nich szczególnie atrakcyjna, pozwoli oswoić się z samym procesem rekrutacyjnym bez konieczności uczestniczenia w stresującej sytuacji, jaka jest rozmowa twarzą w twarz.
  • Elastyczność. Spotkanie można zorganizować o dowolnej godzinie, łącząc dwie odległe lokalizacje na świecie. Firmy często angażują w jeden z etapów rekrutacji menedżerów zlokalizowanych w odległych krajach, którzy również mają możliwość zaobserwowania zachowania kandydata – przynajmniej na ekranie.
  • Niskie koszty. Szczególnie w przypadku spotkań zagranicznych koszty wyjazdu kandydata mogą być bardzo wysokie. O ile w Polsce standardem jest pokrywanie kosztu dojazdu przez kandydata, to już w przypadku spotkań zagranicznych jest on pokrywany przez firmę prowadzącą rekrutację.

Czy jest to bezpieczne?

 Podczas procesu rekrutacyjnego zostanie ujawnionych wiele poufnych informacji, często po uprzednim podpisaniu odpowiednich klauzul, dlatego bardzo ważne jest zadbanie o bezpieczne połączenie internetowe, dostępne jedynie dla osób, które logują się przy użyciu hasła. Warto również na początku zadać kilka pytań weryfikujących tożsamość kandydata, zanim zostaną zdradzone tajemnice firmy.

Jak efektywnie przygotować się do rozmowy?

Przy wcześniejszym zaplanowaniu spotkania, rozmowa online niewiele różni się od bezpośredniej. Dlatego przygotowanie do wywiadu z kandydatem powinno przebiegać tak samo jak do tradycyjnej formy.

  • Planowanie. Przed spotkaniem należy wysłać wszystkie materiały, z jakimi kandydat powinien się zapoznać oraz upewnić się, że posiadamy aktualną wersję CV kandydata. Można również poprosić osobę aplikującą do firmy o przygotowanie krótkiej prezentacji na swój temat, którą następnie udostępni na ekranie i omówi. Należy również zadbać o wcześniejsze uruchomienie systemu i sprawdzenie połączenia, aby spotkanie mogło rozpocząć się punktualnie i kandydat miał pewność, że firma sprawnie funkcjonuje.
  • Wizerunek. Nawet, jeśli rozmowa odbywa się online w nietypowych godzinach czy lokalizacji obie strony muszą zadbać o biznesowy wizerunek, dokładnie taki sam jak przy rozmowie bezpośredniej. Dla bezpieczeństwa lepiej zadbać o cały strój, ponieważ zdarza się, że rozmówca w koszuli i krawacie wstając od kamery ukazuje swój drugi wizerunek pod postacią hawajskich szortów. Prawdziwa historia z życia rekrutera.
  • Rozmowa online. Warto zadbać nie tylko o siebie, ale również o otoczenie. Elastyczna forma rozmowy często sprawia, że zapominamy o usunięciu z drugiego planu przedmiotów, które nie powinny się tam znaleźć, np. CV innego kandydata, czy umowa z dostawcą. Zbyt wiele kolorowych przedmiotów może również odwracać uwagę rozmówcy. Przez cały czas trwania rozmowy powinien być utrzymany kontakt wzrokowy i lepiej uważać na mikrofon, który zbiera wszystkie dźwięki z okolicy.
  • Merytoryka. Czy wybierzemy formę wywiadu pogłębionego czy jedynie zapoznania się na pierwszym etapie rozmów zakres pytań i przebieg będzie taki sam jak podczas standardowego spotkania. Najważniejsze to zdobyć jak najszerszą wiedzę na temat kandydata i go poznać. Druga strona również powinna otrzymać czas na zadanie dodatkowych pytań, z których może wywiązać się wiele wnosząca dyskusja.

Obojętnie czy zdecydujemy się na przeniesienie jednego z etapów rekrutacji na wirtualny poziom czy nie, proces musi być zaplanowany zgodnie z naszymi potrzebami, ilością czasu, jakim dysponujemy i budżetem. Na koniec warto pamiętać, że najlepszy sprzęt nie zastąpi nam spotkania osobistego, dlatego video-rozmowy mają być ułatwieniem w procesie rekrutacyjnym a nie jego substytutem.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska średniego i wyższego szczebla proszę o kontakt:

Aleksandra Kujawa
Team Manager
Antal IT Services
Tel: +48 22 483 50 00
+48 22 483 50 00

Fax: +48 22 483 50 01
Antal International Sp. z o.o.
Ks. Skorupki 5, 00-546 Warszawa
Web: www.antal.pl

 
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego z 6-letnim doświadczeniem w Antal International. Specjalizuje się w rekrutacji stanowisk sprzedażowych i marketingowych w branży IT na rynku polskim oraz europejskim.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: