Co może dać firmie informacja zwrotna od… kandydata?
Zjawisko rynku pracownika odcisnęło piętno na wielu procesach rekrutacji, przyczyniając się do drastycznego zmniejszenia liczby pozyskanych aplikacji, rezygnacji kandydatów na różnych etapach procesu rekrutacji, odrzucania przez nich ofert pracy lub rezygnacji z zatrudnienia krótko przez ustalonym terminem rozpoczęcia pracy. Remedium na takie sytuacje może być analiza doświadczenia kandydatów, czyli candidate experience. Przeprowadzone przez Antal, Profit House oraz ROC Polska wśród dyrektorów HR badanie sprawdza, jak organizacje podeszły do kwestii wdrożenia tej koncepcji we własnych strategiach.
Prawie 40% firm nie pyta kandydata o wrażenia
36% respondentów deklaruje projektowanie procesu rekrutacji na podstawie maksymalizacji satysfakcji kandydatów, 17% pracodawców prowadzi regularny monitoring satysfakcji kandydatów, a 19% korzysta z rozwiązań technologicznych w tym zakresie. Co należy to takich rozwiązań? „Przykładem mogą być coraz bardziej popularne systemy ATS, czyli Aplicant Tracking Systems, ułatwiające udzielanie informacji zwrotnej kandydatom uczestniczącym w procesie. Ważne są także przyjazne i projektowane z dbałością o potencjalnych kandydatów firmowe zakładki kariera i formularze aplikacyjne” – wyjaśnia Anna Piotrowska – Banasiak, dyrektor rozwoju w Antal.
Jakie działania z zakresu candidate experience są stosowane w Państwa firmie?
39% - Nie analizujemy candidate experience
36% - Projektujemy proces rekrutacji, mając na celu maksymalizację satysfakcji kandydata
19% - Inwestujemy w nowoczesne rozwiązania technologiczne w celu kształtowania pozytywnych doświadczeń kandydatów i wizerunku firmy
17% - Prowadzimy regularne badania satysfakcji kandydatów
Aż 39% respondentów nie analizuje doświadczeń kandydatów w ogóle. „To niepokojący wynik dla całej branży, a dla poszczególnych firm – utrata unikalnej wiedzy, umożliwiającej spożytkowanie rekrutacji do budowy silnej marki pracodawcy” – dodaje Anna Piotrowska – Banasiak i podkreśla, że w długofalowym ujęciu taka analiza pozwoliłaby także na zdefiniowanie i wyeliminowanie tych elementów procesów, które przekładają się na stratę kandydatów.
Pracowników o doświadczenia pytamy chętniej
Nieco lepiej wypadają w polskich organizacjach analizy doświadczenia pracowników, które regularnie realizowane są w połowie badanych firm.
Jakie działania z zakresu employee experience są stosowane w Państwa firmie?
50% - Prowadzimy regularne badania satysfakcji / zaangażowania pracowników
34% - Kształtujemy doświadczenia pracowników na różnych etapach funkcjonowania w organizacji, mając na celu maksymalizację ich satysfakcji
26% - Nie analizujemy employee experience
20% - Inwestujemy w nowoczesne rozwiązania technologiczne w celu kształtowania pozytywnych doświadczeń pracowników
„Dobrze przeprowadzone badanie satysfakcji i zaangażowania wskazuje strony, które warto wzmocnić w komunikacji, i najważniejsze obszary wymagające pilnej interwencji. Tak zidentyfikowane przewagi konkurencyjne i ryzyka powinny być przyczynkiem do działań z obszaru budowania wizerunku pracodawcy” – wyjaśnia Małgorzata Pukropek, HR Consulting Manager w Antal.
Co trzecia badana firma stara się kształtować doświadczenia pracowników, mając na celu maksymalizację ich satysfakcji, a 20% organizacji inwestuje w tym celu w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jednak aż 26% respondentów deklaruje, że ich firma nie analizuje employee experience.
Wyniki badania budują zatem niepokojący obraz polskich firm, które w sposób mniej lub bardziej świadomy pozwalają uciec sporym zasobom informacji, mogących polepszyć ich wizerunek jako pracodawców, ograniczyć rotację i przyciągnąć dobrze dopasowanych kandydatów. Wiele sposobów badania doświadczeń i kandydatów, i pracowników, jest relatywnie niskonakładowych w wymiarze budżetowym, można więc stwierdzić, że to najwyższa pora, aby przestać ten temat poruszać w rozmowach, a zacząć – w działaniach.
Pełny raport HR Business Class Trendy 2017 autorstwa ekspertów Antal, Profit House i ROC Polska można pobrać bezpłatnie: