Bardzo często słyszy się, że podstawą pracy w sektorze IT/ Telcom jest solidny background edukacyjny tj. studia techniczne, idealnie politechnika lub pokrewna uczelnia. Bez tego większość managerów nie chce nawet rozmawiać z potencjalnymi kandydatami. Mowa tu o młodych osobach bez doświadczenia zawodowego. Rzeczywiście kierunkowe wykształcenie jest o tyle ważne, że taka osoba o wiele szybciej uczy się produktów i rozwiązań danej firmy oraz potrafi lepiej zrozumieć potrzeby klienta.
Co się jednak dzieje później?
Wróćmy na chwilę do osób, które nie mają odpowiedniego przygotowania merytorycznego, ale mimo wszystko trafiły do branży IT/ Telecom pracując w dziale handlowym, często w mniejszych i mniej znanych firmach, nierzadko również za mniejsze pieniądze. Taki pracownik nie mając odpowiedniego backgroundu będzie mniej skłonny, aby zmieniać pracę. Z drugiej zaś strony pracodawca oszczędza dosyć znacznie na stałych kosztach. Opisany hadlowiec po 2-4 latach spędzonych w firmie zaczyna wyrabiać sobie nie tylko dobre relacje w branży, ale również przyswaja na bieżąco wiedzę praktyczną o konkretnych systemach i rozwiązaniach. Wiedza zdobyta w taki spsoób jest bardzo często o wiele bardziej cenna niż techniczne studia.
Co się zatem dzieje, gdy po kilku latach porównamy oba przypadki?
Wynik może być zaskakujący, ponieważ nierzadko zdarza się, że pracownik z doświadczeniem branżowym okazuje się dużo lepszym wyborem niż osoba kończąca techniczne studia. Powodów jest kilka. Po pierwsze, od początku miał dużo cięższe zadanie zmagając się z brakiem wiedzy merytorycznej na temat branży, a mimo to poradził sobie. Po drugie, adaptacja rozwiązań/ produktów zajmuje takiej osobie dużo więcej czasu. Patrząc na to jednak z drugiej strony osoba, która przezwycięży swoje braki musi być nie tylko ambitna i uparta w dążeniu do sukcesu, ale również może mieć inne miękkie umiejętności (tj. zdolności sprzedażowe), które często są niestety nie do wyuczenia. Tym samym staje się bardzo cennym i w dodatku rozsądnym finansowo nabytkiem dla każdej firmy. Jest to trend, który możemy od lat obserwować w branży, niejednokrotnie sprawdzający się zarówno w tych małych jak i w największych firmach IT/ Telecom na naszym rynku. Nie twierdzę oczywiście, że pierwsza grupa pracowników jest w jakikolwiek sposób gorsza. Moją intencją jest jedynie zwrócenie uwagi na to, że po kilku latach spędzonych w branży różnica pomiędzy obydwoma kandydatami zostaje mocno zatarta, a głównym wyznacznikiem wartości dla firmy w obu przypadkach są skuteczność oraz stosunek kosztów stałych danego pracownika do wartości przychodu, jaki może generować. Dlatego też „ryzyko” zatrudnienia osoby z kilkuletnim doświadczeniem w branży, ale bez odpowiedniej edukacji technicznej przesuwane jest (niesłusznie) na dalszy plan...
Ostatnia edycja
Antal Global Snapshot, kwartalnego badania mierzącego aktywność pracodawców związaną z zatrudnianiem i zwalnianiem specjalistów i menedżerów pokazuje, iż branża IT/ Telecom będzie wiodąca pod względem zatrudniana – 61% firm IT planuje zatrudniać kolejnych specjalistów w tym kwartale. Ponadto z rozmów na temat stanowisk handlowych jasno wynika, że przyszłych przełożonych najbardziej interesuje znajomość rynku oraz sukcesy sprzedażowe, a odpowiednia edukacja jest wartością dodaną. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy sektora IT/ Telecom lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie średniego i wyższego szczebla z tych obszarów, proszę o kontakt:
Antal International Sp. z o. o.
Stratos Office Centre Ks. Skorupki Street 5 00-546 Warszawa, POLAND
Web: www.antal.pl
Goldenline Profile
Tel: +48 22 48 35 000
Fax: +48 22 48 35 001
|
Od ponad trzech lat pracuję w obszarach związanych z rekrutacją, IT i telekomuniakcją. Obecnie specjalizuję się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie średniego i wyższego szczebla w działach Sales & Marketing w sektorze IT/ Telecom.