Facebook Pixel

Ulubione oferty

Rozumienie on-boardingu

Według SHL: „On-boarding to strategiczne podejście pozwalające na szybkie wprowadzenie i wdrożenie talentów do pracy w organizacji tak, aby stali się produktywnymi i zaangażowanymi pracownikami.” Jest to, więc dobrze skonstruowany program przygotowawczy, który ma na celu wdrożenie nowozatrudnionego pracownika w codzienne funkcjonowanie firmy, zapoznanie go z kulturą organizacyjną, wartościami oraz zasadami panującymi w organizacji, a także z celami biznesowymi organizacji oraz sposobami realizacji tych celów. Im ten okres krótszy, tym lepiej dla firmy, gdyż im szybciej pracownik wdroży się do pracy, tym szybciej zacznie przynosić zyski dla firmy.

Znaczenie on-boardingu dla danej organizacji

Z moich obserwacji wynika, iż o efektywności tego procesu świadczy przede wszystkim znalezienie odpowiedniej osoby, która idealnie wpasowuje się w kulturę i wartości naszej organizacji. Proces ten rozpoczyna się już na etapie rekrutacji i selekcji. Odpowiedni opis stanowiska, poinformowanie kandydata o tym, jak wygląda praca oraz zbadanie jego predyspozycji do jej wykonywania pozwoli uniknąć niepotrzebnego rozczarowania nowozatrudnionej osoby. Na tym etapie warto sprawdzić czy osoba wyznaje podobne wartości, jakie panują w firmie, czy posiada cechy osobowości, które pozwolą jej na efektywną współpracę z innymi, czy sposób jej działania jest adekwatny do sposobu funkcjonowania firmy oraz przede wszystkim, czy jej wartości są zgodne z tymi, którym hołduje firma.

Jako konsultant odpowiedzialny za rekrutację w obszarze HR wielokrotnie słyszałam pozytywne opinie o pracodawcach, którzy stosują bardzo dobrze skonstruowany program on-boardingu. Nowo pozyskani pracownicy czuli opiekę i stopniowo wdrażali się do pracy w organizacji. Odpowiednie programy szkoleń pozwoliły pozyskać wiedzę niezbędną do wykonywania przyszłych zadań. Poświęcenie czasu nowemu pracownikowi ułatwia określenie mu celów do zrealizowania na danym stanowisku pracy, wyznaczenie ścieżki rozwoju oraz zrozumienie jego motywacji. Z moich obserwacji wynika, iż pracownicy rzucani na głęboką wodę bez przygotowania, czy stopniowego wdrażania czują się niepewnie na swoim stanowisku pracy i zamiast się rozwijać skupiają się raczej na tym, aby nie popełnić błędu. Dzielą się ze mną informacjami, że nie jest łatwo i sami nie wiedzą, czy dokonali słusznego wyboru, akceptując ofertę. Warto, więc zadbać o ten obszar. Wiadomo, że początki w nowym miejscu pracy nie są proste. Ułatwienie nowej osobie wejścia w nasze struktury będzie korzystne dla obu stron.

Czas wdrożenia pracownika do organizacji

Ile powinien trwać skuteczny on-boarding? Jest to kwestia indywidualna i zależy od wielu czynników. Tak naprawdę, pracownika powinno uznawać się za wdrożonego do pracy, kiedy jest on w stanie samodzielnie wykonywać określone obowiązki oraz poradzić sobie z sytuacjami trudnymi czy nieprzewidzianymi. Z reguły jest to od 3 -9 miesięcy w zależności od rodzaju pracy oraz wymogów organizacji.

Wpływ na biznes

Czy on- borading ma znaczenie dla naszego biznesu? Brak poświęcenia czasu dla nowo przyjętych pracowników może doprowadzić do tego, że pracownik będzie potrzebował więcej czasu na wdrożenie się, a więc również później zacznie przynosić korzyści organizacji. Poza tym brak odpowiedniego programu przygotowawczego może doprowadzić do szybkiej utraty nowo pozyskanego pracownika. Efektywny on-boarding łączy się z wynikami biznesowymi organizacji. Zmniejsza rotację pracowników, powoduje wzrost kompetencji oraz zaangażowania, co w efekcie poprawia konkurencyjność danej firmy na rynku oraz umożliwia osiąganie coraz większych zysków.

Marta Tobiasz
Senior Consultant
+48 22 483 50 00
+48 22 483 50 00

marta.tobiasz@antal.pl
Antal International
Ks.Skorupki 5 00-546 Warszawa
www.antal.pl

 

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego kierunku administracja o specjalizacji prawo pracy. Interesują ją zagadnienia dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi. Obecnie pracuje w Antal International, jako starsza konsultantka ds. rekrutacji w dywizji Antal HR & Admin. Jest odpowiedzialna w szczególności za projekty rekrutacyjne na stanowiska HR Dyrektor, HR Manager, HR Business Partner, Compensation & Benefits Manager, Payroll Manager, HR Generalist oraz HR Specialist . 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi