Facebook Pixel

Ulubione oferty

Pokonać rekrutera, czyli jak przejść rozmowę rekrutacyjną w centrach SSC/BPO

Pokonać rekrutera, czyli jak przejść rozmowę rekrutacyjną w centrach SSC/BPO

Jak zatem dostać wymarzoną pracę w sektorze SSC/BPO i dołączyć do prestiżowych, międzynarodowych struktur?

Zacznijmy od podstaw…Procesy rekrutacyjne do centrów usług wspólnych mogą różnić się ze względu na liczbę etapów i ich zakres, na co wpływ mają wymogi globalne danej organizacji. Niemniej jednak podstawowym i obowiązkowym etapem każdego procesu rekrutacyjnego jest rozmowa kwalifikacyjna z przyszłym pracodawcą. Takie spotkanie może stanowić jeden z wielu etapów rekrutacji, ale może być też tylko jedynym, decydującym dla kandydata.

Jeśli Kandydat dostaje zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną to znak, ze doświadczenie i umiejętności są interesujące dla przyszłego pracodawcy. Jak więc nie zepsuć dobrego wrażenia i nie stracić szansy na atrakcyjną pracę? 

1. Dobry research to podstawa

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej powinniśmy zacząć od zrobienia dobrego researchu w sieci. Czym dokładnie zajmuje się dane centrum SSC/BPO, do którego ubiegamy się o pracę; z jakiej jest branży; jakie procesy obsługuje. Czy jest to centrum Shared Service Center czy Business Process Outsourcing? Jakiej wielkości jest to centrum? Jakie są problemy, wyzwania i ostatnie sukcesy danej organizacji? Jakie są obowiązki na stanowisku, na które kandydat aplikuje? Jeśli interesujemy się księgowością, warto zapoznać się z informacjami i różnicami występującymi pomiędzy działami accounts payable, accounts receivable czy general ledger. W przypadku ofert z bankowości trzeba umieć wskazać różnice między działem AML a KYC. Osoby na stanowiska entry level nie muszą mieć doświadczenia w tych obszarach, ale powinny wiedzieć, czym będą zajmowały się na danym stanowisku. Nie posiadanie wiedzy na temat takich podstawowych informacji jest dla rekrutera sygnałem o braku motywacji do podjęcia pracy na danym stanowisku, co często jest powodem odrzucenia kandydata.

2. Dress code, język ciała, pytania i kłamstwa – czego unikać a czym się chwalić podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Po pierwsze: punktualność… 

To jeden z najprostszych błędów do uniknięcia. Jednocześnie około 10% kandydatów spóźnia się na rekrutację. To najprostszy sposób, aby już na starcie stracić kilka punktów, więc...Kandydacie, nie spóźniaj się! Dzień wcześniej dobrze jest sprawdzić i dokładnie zaplanować sobie trasę z domu do miejsca spotkania. Jeżeli już wiesz, że możesz się spóźnić – uprzedź o tym rekrutera! 

Dobrze jest mieć zatem zapisany numer telefonu do osoby, z którą ma się odbyć spotkanie. Może się przydać w sytuacji, na którą kandydat nie ma wpływu (korki, spóźnienie autobusu itp.). 

Pytania…

Większość rozmów kwalifikacyjnych wygląda podobnie a pewne pytania się powtarzają. Tymczasem sporo kandydatów nie jest do nich dobrze przygotowana. Pytania, jakie pojawiają się na większości rozmów rekrutacyjnych:

• Proszę opowiedzieć o swoim doświadczeniu w firmie X. Jakie były Pani / Pana osiągnięcia?

• Dlaczego chce Pan/Pani zmienić pracę?

• Jakie są Pani / Pana oczekiwania finansowe? 

• Co Pan /Pani wie na temat firmy oraz stanowiska?

• Co firma zyska w momencie, gdy dołączy Pan/Pani do jej struktur?

Wymagania…

Ponieważ jednym z najważniejszych wymogów wobec kandydatów do centrów SSC/BPO jest znajomość języków obcych, należy bardzo solidnie się przygotować w tym zakresie. Podczas rozmowy może pojawić się zarówno weryfikacja ustna w formie kilku pytań w języku obcym – od pytań dotyczących hobby, kultury danego kraju, przez zakres obowiązków na poprzednich stanowiskach. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej mogą pojawić się również testy w formie pisemnej, oceniające zarówno gramatykę, jak i stylistkę. Często też osoba ubiegająca się o pracę w sektorze SSC/BPO może spotkać się z rozmową kwalifikacyjną w języku angielskim a także z weryfikacją znajomości drugiego języka obcego. Kandydat powinien być również przygotowany na testy analitycznego myślenia, osobowości czy testy ze znajomości programu Microsoft Office. O ile do dwóch pierwszych w zasadzie nie można się przygotować, tak do testów weryfikujących znajomość danego programu – jak najbardziej.

Z racji częstego kontaktu z klientem zewnętrznym czy wewnętrznym w firmach SSC/BPO, pracodawcy stawiają na komunikatywność, otwartość i gotowość do działania, nawet w stresujących sytuacjach. Warto zatem udzielać konkretnych, ale rozbudowanych odpowiedzi pełnych entuzjazmu i zapału do pracy, podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Brak uśmiechu bardzo często oznacza przegraną rozmowę kwalifikacyjną! W centach SSC/BPO pożądana jest praca zespołowa, warto zatem podczas rozmowy pokazać, że jesteśmy gotowi na dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, jesteśmy pomocni i otwarci na współpracę międzykulturową. Jeśli jednak wolimy pracę w pojedynkę, nic straconego - centra oferują również stanowiska bardziej samodzielnie, zatem warto dopasować swoje preferencje do dostępnych stanowisk.

Kandydacie….nie kłam! 

Koloryzując swoje doświadczenie, nic nie zyskamy. Dlaczego? Większość informacji bardzo łatwo zweryfikować. Coraz częściej sprawdzane są (oczywiście za zgodą kandydata) referencje. Rekruterzy wiedzą też, w jaki sposób zadawać pytania, aby ustalić autentyczność danych informacji. Niedoskonałości w aplikacji niekoniecznie dyskwalifikują kandydata, jeśli natomiast kłamstwo wyjdzie na jaw, osoba ta jest dyskwalifikowana z dalszego procesu rekrutacji.

Wygląd i postawa…

Bardzo ważne jest zadbanie o właściwy strój. „Jak Cię widzą tak Cię piszą”… Najlepiej wybrać stonowaną elegancję – nie przesadzać ze zbyt wyszukanymi ubraniami. Kandydat powinien czuć się elegancko i jednocześnie wygodnie.  

Odpowiedni język ciała – czasem trudno na nim zapanować, zwłaszcza w stresie. Ten będzie jednak znacznie mniejszy, jeśli odpowiednio przygotujemy się do rozmowy. Warto też przećwiczyć rozmowę kwalifikacyjną ze znajomym lub profesjonalnym rekruterem. Co w ten sposób można zyskać? Druga osoba zwróci uwagę na elementy zachowania, których możemy nie być świadomi. Na rozmowach kwalifikacyjnych zazwyczaj najlepiej wypadają kandydaci, którzy... chodzą na nie często. Warto więc śledzić aktualne oferty pracy i jeśli oferta wydaje się interesująca – wysłać CV. Może dostaniemy propozycję atrakcyjnej pracy? Jeśli nie, samo odbycie rozmowy oswoi nas ze stresem, dzięki czemu będziemy lepiej przygotowani do następnej, być może – tej najważniejszej dla nas.

Należy pamiętać, że dobre przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej zwiększa prawdopodobieństwo pokonania pozostałych kandydatów i zdobycia wymarzonej pracy. Dlatego warto podejść do tego zadania z entuzjazmem i uśmiechem, ale też ze skrupulatnością….a sukces mamy niemalże gwarantowany!

Anna Kulawiak
Team Leader
+48 22 483 50 00
anna.kulawiak@antal.pl

Antal International
ul. Puławska 2, 00-556 Warszawa
www.antal.pl

W Antal International odpowiadam za realizacje procesów rekrutacyjnych w obszarze finansów i księgowości na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie z sektora SSC/BPO na terenie całego kraju.  Posiadam 5-letnie doświadczenie w obszarze rekrutacji. Podczas swojej kariery zawodowej pomogłam znaleźć zatrudnienie dla blisko pół tysiąca osób.

 

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi