Raport przedstawia opis postaw Polaków na rynku pracy, które ewoluowały na przestrzeni lat. Analizowane w nim są oczekiwania pracowników wobec idealnego pracodawcy w zakresie: mobilności i czasu pracy, miejsca pracy, wynagrodzenia i benefitów, stylu komunikacji w organizacji, atmosfery oraz stylu zarządzania. Na podstawie tych preferencji wyszczególniono 4 dominujące typy osobowości pracowników na dzisiejszym rynku pracy. Z raportu dowiadujemy się, że rodzaj motywacji pracownika zależy nie tylko od jego osobistych preferencji, ale również od branży jaką reprezentuje.
Raport przedstawia opis postaw Polaków na rynku pracy, które ewoluowały na przestrzeni lat. Analizowane w nim są oczekiwania pracowników wobec idealnego pracodawcy w zakresie: mobilności i czasu pracy, miejsca pracy, wynagrodzenia i benefitów, stylu komunikacji w organizacji, atmosfery oraz stylu zarządzania. Na podstawie tych preferencji wyszczególniono 4 dominujące typy osobowości pracowników na dzisiejszym rynku pracy. Z raportu dowiadujemy się, że rodzaj motywacji pracownika zależy nie tylko od jego osobistych preferencji, ale również od branży jaką reprezentuje.
Wciąż obserwujemy wzrost oczekiwań w zakresie elastyczności pracodawcy
Jak wynika z raportu, aż 81% pracowników w Polsce chce elastycznie zaczynać i kończyć czas pracy w zależności od natężenia obowiązków i prywatnych zobowiązań. W zamian są w stanie zaakceptować brak stałego miejsca pracy w biurze czy konieczność biznesową zostania w pracy po godzinach, np. przy wzmożonej intensywności projektów.
Rośnie znaczenie zdrowego stylu życia, również w pracy
Dla 76% pracowników ważna jest możliwość wygodnego dbania o zdrowy styl życia. Istotne są również związane z tym benefity, np.: konsultacje z dietetykiem, owocowe poniedziałki czy karty lunchowe.
Przestajemy chodzić w garsonkach i garniturach
Miejsca pracy ulegają deformalizacji – 97% pracowników ceni swobodną atmosferę, otwartą komunikację oraz chce mieć możliwość wyboru wygodnego ubioru.
Rośnie kultura partycypacyjna w aspekcie HR
Aż 92% badanych chce mieć wpływ na działania HR, rozwój firmy i jej kulturę organizacyjną. Zależy im, aby samodzielnie wybierać benefity pozapłacowe czy szkolenia. Chętnie angażują się w akcje społeczne i charytatywne organizowane przez pracodawcę.
Kluczowym wymiarem oceny pracodawcy są wynagrodzenia i benefity
Wyniki przeprowadzonego badania potwierdzają, że wśród czynników racjonalnych, wpływających na ocenę pracodawcy, nadal niezmiennie prym wiodą wysokość oferowanego wynagrodzenia oraz oferta świadczeń pozapłacowych. Na kolejnych miejscach respondenci uplasowali: możliwości rozwoju, wartości społeczne, zgodność z zainteresowaniami oraz możliwości uczenia się.
– Funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy opiera się przede wszystkim na partnerstwie oraz wzajemnej satysfakcji pracownika i pracodawcy. Tylko holistyczne podejście do modelu współpracy, znajomość potrzeb i preferencji oraz dostosowanie oferty do panujących standardów, może przełożyć się na sukces i obopólne korzyści. Na znaczeniu zyskują elastyczność pracy, zdrowy styl życia, wynagrodzenie i benefity, a czasy formalizmu odchodzą już do lamusa – wyjaśnia Artur Skiba, prezes Antal.
4 osobowości pracowników
W raporcie „4 osobowości i jeden rynek pracy”, pracownicy zostali zbadani w dwóch wymiarach: kulturowym oraz funkcjonalnym. Pierwszy z nich dotyczy obszarów związanych z atmosferą w pracy, stylem wykonywania zadań, kulturą organizacyjną, podejściem do work-life balance / work-life integration. Z kolei wymiar funkcjonalny obejmuje warunki ekonomiczne, sposoby rozliczeń pracowników z zadań, systemy wynagrodzenia, warunki biurowe, bezpieczeństwo pracy czy formę umowy. Na tej podstawie wyróżniono 4 typy postaw pracowników: Zwinny Profesjonalista, Praktyczny Inicjator, Bezpieczny Tradycjonalista oraz Zdystansowany Zawodowiec.
Co drugi pracownik w Polsce to Zwinny Profesjonalista
Niezwykle ciekawy jest procentowy udział typów osobowości wśród polskich pracowników. Zwinni Profesjonaliści stanowią zdecydowaną większość, bo aż 55% pracowników w kraju. Ten typ reprezentuje nieco częściej mężczyzna niż kobieta (57% do 52%) i są to głównie przedstawiciele sprzedaży (aż 76%) oraz wyższej kadry zarządzającej (59%), prawnicy i HR-owcy (57%). Branże, w których najczęściej spotkasz Zwinnego Profesjonalistę, to: Agencje marketingowe (100%), Ubezpieczenia (86%) Handel detaliczny (73%), Farmacja (71%).
Pozostałe osobowości polskich pracowników, wyróżnione w raporcie, reprezentują: Praktyczny Inicjator (26%), Bezpieczny Tradycjonalista (10%) oraz Zdystansowany Zawodowiec (10%). Jak podkreślają eksperci Antal – do każdego typu pracownika należy dostosować ofertę pracodawcy, aby skutecznie prowadzić działania z zakresu rekrutacji, polityki płacowej, doboru benefitów, rozwoju pracowników czy employer brandingu. Ważna jest również dywersyfikacja oferty pod kątem specjalizacji pracowników czy branży.
Badanie Antal Cztery osobowości - jeden rynek pracy zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie osób aktywnych zawodowo dobieranej losowo – 421 respondentach. Badanie metodą CAWI w terminie 23.07.2018-02.08.2018 roku.
CZĘŚĆ 1 Oczekiwania pracowników wobec idealnego pracodawcy
1.01 Czas pracy i mobilność
1.02 Miejsce pracy
1.03 Wynagrodzenia i benefity
1.04 Formalny czy swobodny? Jaki styl komunikacji preferują pracownicy?
1.05 Atmosfera w pracy
1.06 Styl zarządzania
CZĘŚĆ 2 Typy osobowości pracowników
2.01 Wymiary nastawienia do pracy
2.02 Cztery typy osobowości pracowników
CZĘŚĆ 3 Budzik budzi inaczej w każdej branży – potrzeby i oczekiwania pracowników według branż
3.01 Specjalista ds. IT
3.02 Handlowiec
3.03 Finansista
3.04 Inżynier
3.05 Millenialsi
CZĘŚĆ 4 Ocena oferty pracodawcy
4.01 Wstęp
4.02 Znaczenie oferty pracodawcy w oczach pracowników
4.03 Najlepsze i najgorsze doświadczenia kandydatów z procesów rekrutacyjnych
Metodologia
Poznaj Raporty Antal
O Antal
Antal Market Research
Sodexo Benefits and Rewards Services Polska
Grupa Sodexo
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony oraz w celach analitycznych, wydajnościowych i reklamowych. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza akceptację Polityki Prywatności oraz Regulaminu.