Prowadzone co roku, ukazuje preferencje polskich specjalistów i menedżerów odnośnie potencjalnego miejsca zatrudnienia.

Pobierz raport

Edycja 7 25 kwietnia 2017 Pobierz raport zobacz podsumowanie zwiń podsumowanie

Specjaliści i menedżerowie wybrali najbardziej pożądanych pracodawców

Antal opublikował wyniki 7. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. O przyznaniu tytułów 71 firmom zadecydowały głosy 3303 specjalistów i menedżerów z całego kraju reprezentujących różne branże. 

Najbardziej Pożądani Pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów - okładka raportu Antal

Silne strony pożądanych pracodawców:

Wielkość i prestiż firmy

59%

Styl zarządzania i kultura organizacyjna

52%

Innowacyjność

42%

Wysokość wynagrodzenia

40%

Stabilność zatrudnienia

34%

Możliwości szkolenia

34%

Możliwości awansu

31%

Benefity

21%

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym

21%

Lokalizacja

18%

"Trzy najistotniejsze silne strony pożądanych pracodawców, to – tak jak w poprzedniej edycji badania – wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz innowacyjność. Ponownie tuż za podium, lecz w odwrotnej kolejności, znalazły się wysokość wynagrodzenia i stabilność zatrudnienia (ta ostatnia ex aequo z możliwością szkolenia). W porównaniu do poprzednich edycji badania widoczny jest trend bardziej kompleksowego analizowania tak atmosfery, jak i warunków pracy przez specjalistów i menedżerów. Respondenci nie wskazują już pojedynczych wyróżników i chcą pracować w firmach, które o ich dobrostan dbają holistycznie.

Pracownicy są coraz bardziej świadomi zróżnicowania czynników, które są predyktorami wyższych standardów i jakości samej pracy. Chociaż na szczycie listy nadal są cechy związane z niepowtarzalnością firmy, widoczny jest wzrost istotności wszystkich kryteriów, w tym także podstawowych warunków pracy, jak wysokość wynagrodzenia czy benefity” – zauważa Małgorzata Pukropek, menedżer Antal HR Consulting.

Źródła wiedzy o firmie: 

Publikacje o firmie w mediach (prasa, radio, telewizja, portale branżowe i informacyjne)

 42%

Opinie o firmie w Internecie (portale społecznościowe, fora internetowe)

41%

Znajomi pracujący w tej firmie

35%

Znajomi nie pracujący w tej firmie

11%

Materiały dystrybuowane przez firmę (broszury, ulotki, newslettery itp.)

10%

Pracuję w tej firmie

9%

Jestem byłym pracownikiem tej firmy

7%

Targi pracy

3%

"Wyniki badania wskazują na rosnącą rolę mediów zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych w kształtowaniu wizerunku marki pracodawcy. Jest to ważny sygnał dla pracodawców, pokazujący wagę trafnej komunikacji firmy.

Kluczowe jest dobranie odpowiednich kanałów dotarcia względem określonej grupy docelowej. Odpowiednio dobrany przekaz i sposób dystrybucji pozwolą:

  • wzmocnić świadomość marki,
  • wyróżnić się na tle konkurencji,
  • zbudować unikalne wartości przemawiające do wybranych specjalistów i menedżerów.

Ważne jest zmapowanie preferencji potencjalnych kandydatów - poznanie ich zwyczajów w kontekście wyboru prasy, najczęściej odwiedzanych portali, aktywności na social media, zainteresowań. Przeciętnie firma będzie w stanie wskazać jedną najważniejszą grupę docelową i dodatkowo dwie - trzy stanowiące uzupełniające źródła rekrutacyjne" - komentuje Agnieszka Wójcik, menedżer Antal Market Research

Kto jest najbardziej pożądanym pracodawcą w danej branży? 

Specjaliści i menedżerowie wytypowali najbardziej pożądanych pracodawców w 16 branżach. Na 71 wyróżnionych marek, jedynie 38 to również ubiegłoroczni laureaci. 33 pracodawców debiutuje w zestawieniu lub do niego powraca. Ciekawą sytuację obserwujemy w branżach doradczej i produkcyjnej, gdzie wszyscy tegoroczni laureaci odbierali statuetki również w poprzedniej edycji badania Antal. Odwrotnie jest w sektorze handlu detalicznego oraz wśród kancelarii prawnych. Tam aż 75% wyróżnionych teraz firm debiutuje w zestawieniu lub trafia do niego po okresie nieobecności.

„Z roku na rok odpowiedź na pytanie o najbardziej pożądanego pracodawcę otrzymujemy szybciej, pewniej, konkretniej. Polacy wiedzą, która organizacja może spełnić ich potrzeby, ale też potrafią swój wybór umotywować. Co więcej, coraz częściej podejmują takie działania, by ich pożądany pracodawca nie był tym potencjalnym, a po prostu - obecnym” – komentuje Artur Skiba, prezes Antal i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

 

Bankowość

1 ING Bank Śląski 23%
2 PKO Bank Polski 9%
3 Citi Bank Handlowy 8%
4 Alior Bank 7%
4 Bank Zachodni WBK 7%

Centra usług wspólnych i outsourcingu SSC/BPO

1 McKinsey 11%
2 Credit Suisse 10%
2 Shell 10%
3 Cisco 9%
3 HSBC 9%
4 State Street 6%

Doradztwo

1 Deloitte 18%
2 EY 17%
3 PwC 14%
4 Accenture 12%

Energetyka, paliwa, wydobycie, chemia

1 PKN Orlen 16%
2 KGHM 12%
3 PGE 9%
4 Lotos 8%
5 Tauron 7%

Firmy farmaceutyczne

1 GSK Poland 9%
2 Bayer 8%
3 Roche 7%
4 Polpharma 5%
4 Sanofi Polska 5%
4 Merck 5%

FMCG

1 Mars 16%
2 Procter & Gamble 8%
3 Coca-Cola HBC Polska 7%
3 Danone 7%
3 Nestle 7%

Handel detaliczny

1 IKEA 18%
2 LIDL 4%
2 LPP 4%
2 Nike 4%

Internet, media, e-commerce

1 Facebook 24%
2 Allegro 10%
3 TVN 6%

IT

1 Google 39%
2 Microsoft 7%
3 IBM 5%
4 Intel 2%

Kancelarie prawne

1 CMS Cameron McKenna 17%
1 Dentons 17%
2 Clifford Chance 8%
3 Domański Zakrzewski Palinka DZP 6%

Marketing, reklama, PR

Havas Worldwide Warsaw 9%
Isobar 9%
K2 9%
Publicis Media Polska 9%

Motoryzacja

1 Volkswagen 14%
2 Daimler AG 8%
3 Volvo 7%
4 Toyota 6%

Nieruchomości i branża budowlana

1 Budimex 15%
2 Skanska 10%
3 Saint Gobain 5%

Produkcja

1 ABB 13%
2 3M 9%
3 BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego 5%
3 General Electric 5%
4 Robert Bosch 4%

Transport, spedycja, logistyka

1 Maersk 20%
2 DHL Express 12%
3 DB Schenker 8%
4 FIEGE 6%
4 Rohlig Suus 6%

Ubezpieczenia

1 PZU 21%
2 Warta 10%
3 Aviva 8%
4 Ergo Hestia 7%

 

Serdecznie gratulujemy wyróżnionym, a wszystkich zachęcamy do lektury raportu. Aby zapoznać się z materiałem, kliknij okładkę i pobierz badanie:

Pobierz raportzwiń podsumowanie

Edycja 6 26 kwietnia 2016 Pobierz raport zobacz podsumowanie zwiń podsumowanie

Specjaliści i menedżerowie wybrali najbardziej pożądanych pracodawców

Antal opublikował wyniki 6. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. O przyznaniu tytułów 63 firmom zadecydowały głosy 3427 specjalistów i menedżerów z całego kraju reprezentujących różne branże. Wyniki badania wskazują na znaczący spadek wysokości wynagrodzenia jako kryterium wyboru miejsca pracy. Ważniejsze od wynagrodzenia są wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz innowacyjność.

Obejrzyj materiał z gali wręczenia wyróżnień: 

 

Silne strony pożądanych pracodawców:

 

„Pracownicy wiedzą, że firmy mające dobrą opinię na rynku – prestiżowe, o zdefiniowanej kulturze pracy i dbające o rozwój – wynagradzają adekwatnie do kompetencji. Rozważając więc zmianę miejsca zatrudnienia specjaliści i menedżerowie patrzą właśnie na te kryteria, ufając, że zaproponowane im warunki finansowe i benefity będą odpowiadały ich wartości dodanej dla firmy. Czasy, gdy cenione na rynku pracy były firmy oferujące wysokie wynagrodzenie, ale zaniedbujące rozwój pracowników i dbałość o poziom usług, są już za nami” – wyjaśnia Małgorzata Pukropek, menedżer zespołu Antal HR Consulting.

Źródła wiedzy o firmie: 

Najważniejszym źródłem wiedzy o firmie są dla specjalistów i menedżerów zatrudnieni w niej znajomi. Jednocześnie w porównaniu do poprzedniej edycji znacząco (z 17% w roku ubiegłym na 9% w obecnej edycji) spadł odsetek respondentów, dla których pożądanym pracodawcą jest ich własna firma. Pracodawcy, którzy chcą być preferowani na rynku pracy, muszą zatem prowadzić działania wizerunkowe nie tylko na zewnątrz organizacji, ale także wewnętrznie. Niezmiennie istotne źródła wiedzy to publikacje w mediach i opinie zamieszczane w Internecie. Te ostatnie z roku na rok nabierają większego znaczenia.

Kto jest najbardziej pożądanym pracodawcą w danej branży? Specjaliści i menedżerowie wytypowali najbardziej pożądanych pracodawców w 14 branżach. 28 z 63 laureatów to firmy, których nie było w ubiegłorocznym zestawieniu. W branży bankowości, ubezpieczeń i instytucji finansowych jedynie PZU SA utrzymało się w gronie laureatów. Wyróżnione zostały łącznie cztery firmy ubezpieczeniowe i jeden bank.
Zupełnie inna sytuacja ma miejsce w branży IT i telekomunikacji. Choć ten sektor biznesowy należy do najbardziej innowacyjnych i dynamicznie zmieniających się w czasie, nie ma to przełożenia na zmiany w preferencjach pracowników. Google, IBM i Microsoft (dokładnie w tej kolejności) zajmują wspólnie podium już po raz czwarty, zaś Apple i Samsung jedynie zamieniły się miejscami względem ubiegłego roku.
Warto też wspomnieć o branżach, w których niekwestionowani liderzy zdecydowanie dominują nad pracodawcami z kolejnych miejsc w rankingu. Sytuacja ta pojawia się w przypadku wspomnianej wcześniej firmy Google, jednak najwyraźniej widać to w consultingu, gdzie EY zdobył aż 40% głosów specjalistów i menedżerów. Podobnymi sukcesami w swoich branżach mogą też pochwalić się MARS Polska, Facebook i Skanska.

Wyniki szóstej edycji badania pokazują, że po polskim rynku pracy porusza się pracownik świadomy swojej wartości i mający oczekiwania względem pracodawcy. Silne znaczenie dla potencjalnych pracowników ma budowanie wizerunku na podstawie faktycznych działań. Pracodawcy powinni spojrzeć w tym samym kierunku, co specjaliści i menedżerowie. Dla tych liczy się innowacyjność, warto więc zaszczepić ją nie tylko jako element postawy biznesowej, ale i jako realną strategię np. w obszarze naszych usług lub wewnątrz organizacji. Nie tylko wesprze to pracodawców w przyciąganiu do swojej organizacji talentów, ale i przyczyni się do poprawy sytuacji Polski w skali makro” – komentuje Artur Skiba, prezes Antal i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

Laureaci badania Antal Najbardziej Pożądani Pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów 2015:

 

Pobierz raportzwiń podsumowanie

Edycja 5 10 kwietnia 2015 Pobierz raport zobacz podsumowanie zwiń podsumowanie

Specjaliści i menedżerowie wybrali najbardziej pożądanych pracodawców

Antal opublikował wyniki 5. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” przeprowadzonego w okresie od października do grudnia 2014 roku, w którym wzięło udział 3947 specjalistów i menedżerów z całego kraju. Reprezentowali oni 9 dyscyplin: Administracja, HR, Finanse i Księgowość, Inżynieria, IT, Logistyka, Prawo, Sprzedaż i Marketing oraz Wyższa Kadra Zarządzająca. Respondenci wskazali firmy, w których najbardziej chcieliby pracować. Osoby ankietowane wymieniły też czynniki powodujące, że dana organizacja jest dla nich atrakcyjnym pracodawcą oraz podali źródła wiedzy o wybranych firmach.

Kolejna, 5. już edycja badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” potwierdza, iż firmy stale muszą dbać o swój wizerunek na rynku. Niezależnie od wielkości organizacji czy długości jej funkcjonowania, jeśli dana marka chce być rozpoznawalna i dobrze kojarzona przez potencjalnych kandydatów, nie może zapominać o działaniach employer brandingowych. Najnowsze badanie wskazało firmy, które zdaniem specjalistów i menedżerów mają najlepszą opinię na rynku pracy.

Kto jest najbardziej pożądanym pracodawcą w danej branży? W gronie pożądanych pracodawców znalazły się zarówno marki od lat cieszące się dobrą opinią w branży, jak i te, które wcześniej nie były w rankingu. W tym roku do grona czołowych laureatów dołączyły firmy: Bayer Polska, Credit Suisse, KGHM Polska Miedź, PZU SA oraz Toyota Motor Poland. Duże zmiany widać w branży finansowej – po 2 latach do rankingu wróciły firmy: PZU SA, Alior Bank, a po raz pierwszy pojawił się mBank. W sektorze handlu detalicznego i e-commerce widać niewielkie zmiany, które dotyczą jedynie przetasowania miejsc – ubiegłoroczni zwycięzcy zajęli inne miejsca niż rok temu, jednak wciąż utrzymują pozycję wiodących marek w swojej branży.

„Badanie Antal International >>Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów<< już po raz piąty pozwala nam docenić firmy, które najskuteczniej budują swój pozytywny wizerunek pracodawcy, dzięki czemu wskazywane są jako preferowane miejsca pracy. Firmy powinny stale dbać o swoją opinię na rynku. Jak pokazują wyniki, pracodawcy bardzo aktywnie podchodzą do działań mających zachęcić pracowników do dołączenia i pozostania właśnie w ich zespołach.” – mówi Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal International w Polsce i Wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

Na czym najbardziej zależy specjalistom i menedżerom?

Z badania „Najbardziej Pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” wynika, iż polscy specjaliści i menedżerowie coraz większą wagę przykładają do wielkości i prestiżu firmy, gdyż aż 45% respondentów wskazało tę cechę jako najważniejszą przy wyborze pożądanego pracodawcy. Co ciekawe, warunki finansowe (34%) nie są już tak ważne, jak w ubiegłym roku – ustąpiły miejsca stylowi zarządzania i kulturze organizacyjnej firmy (41%). „Wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz wysokość wynagrodzenia bardzo często wskazywane są jako główne motywatory do zmiany pracy przez specjalistów i menedżerów. Znana marka pozwala odczuć pracownikowi, że został doceniony jako atrakcyjny kandydat na rynku pracy.” – komentuje Małgorzata Pukropek, HR Projects Leader w Antal International.

Źródła wiedzy o najbardziej pożądanych pracodawcach

Istotnym źródłem wiedzy dla pracodawców jest informacja na temat tego, skąd kandydaci czerpią wiedzą o firmie. Dzięki temu jeszcze skuteczniej mogą docierać do najlepszych potencjalnych pracowników. Wciąż najważniejszym źródłem informacji są znajomi pracujący w danej firmie (36%). To bardzo cenna wskazówka dla organizacji pozwalająca zaplanować działania związane z wewnętrznym employer brandingiem. Skoro najlepszą i jedną z najbardziej wiarygodnych wizytówek firmy są jej pracownicy, bardzo ważne jest to, aby dbać o ich komfort i zadowolenie z pracy.

W tegorocznej edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” publikacje o firmie w mediach (34%) wyprzedziły opinie o pracodawcy w internecie (30%), co sugeruje, że niezależne źródła, które podlegają mniejszej kontroli, zyskują na wiarygodności.

 

Pobierz raportzwiń podsumowanie

Edycja 4 26 listopada 2013 Pobierz raport zobacz podsumowaniezwiń podsumowanie

Specjaliści i menedżerowie wybrali najbardziej pożądanych pracodawców

3085 specjalistów i menedżerów z całego kraju reprezentujących 9 dyscyplin wskazało najbardziej pożądanego pracodawcę 2013 w 4. edycji badania Antal International. Jest to tym ważniejsze wyróżnienie, że coraz częściej eksperci rynku pracy zwracają uwagę, że w tych grupach zawodowych możemy mówić o rynku kandydata. Laureaci, odebrali wyróżnienia w swoich branżach podczas Międzynarodowego Kongresu Rekrutacji i HR.

Antal International opublikował właśnie wyniki 4. edycji badania przeprowadzonego pod patronatem Business Centre Club „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”. Ponad 3000 respondentów wskazało firmy, w których chciałoby podjąć zatrudnienie. Badanie pozwoliło wskazać silne strony wyróżnionych firm, a także odpowiedzieć na pytanie, jakie są źródła pozyskiwania wiedzy o firmach, jako pracodawcach. Największy odsetek respondentów (41%) wskazał, jako źródło wiedzy o najbardziej pożądanym pracodawcy znajomych pracujących w danej firmie. Oznacza to wzrost znaczenia tego czynnika w stosunku do poprzednich edycji badania. Duża część badanych swój wybór poparła opiniami z internetu (37%). Dla co trzeciego respondenta źródłem wiedzy były publikacje o firmie w mediach. Co dziesiąty respondent za najbardziej pożądanego pracodawcę uznaje swoją obecną firmę.

W tym roku na podium w każdej branży zaszły spore zmiany – do najbardziej pożądanych pracodawców dołączyło aż 29 nowych firm, czyli prawie połowa laureatów. Po raz pierwszy specjaliści i menedzerowie docenili m.in: BNP Paribas Bank, Tauron Polska Energia, Amazon, ABB, Cisco Systems Poland czy FM Logistics Polska. Dobrą pozycję utrzymały tradycyjnie firmy z tzw. Wielkiej Czwórki, oraz potęgi IT: Google, IBM i Microsoft. Tabela: Firmy, które zajęły miejsca I-V w rankingu Najbardziej pożądani pracodawcy 2013 w opinii specjalistów i menedżerów.

Silne strony pożądanych firm

Kandydaci cenią duże i prestiżowe firmy, oferujące atrakcyjne wynagrodzenia. Warto zwrócić uwagę, że dla co trzeciego specjalisty istotna jest innowacyjność firmy – kandydaci chcą pracować w organizacjach, które wprowadzaja nowe usługi, są liderami w nowej technologii.

Pobierz raportzwiń podsumowanie

Edycja 3 27 listopada 2012 Pobierz raport zobacz podsumowaniezwiń podsumowanie

Kto jest pożądanym pracodawcą dla specjalistów i menedżerów?

Ponad 1500 respondentów wskazało firmy, w których chciałoby podjąć zatrudnienie. Badanie pozwoliło także odpowiedzieć na pytanie, jakie warunki zatrudnienia były najwyżej ocenione we wskazanych organizacjach. 4 grudnia 2012 roku w Business Centre Club odbędzie się uroczystość wręczenia nagród laureatom, którzy zajęli czołowe miejsca w rankingu. Partnerem wydarzenia zostało Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia.

Najbardziej pożądani pracodawcy w poszczególnych branżach

Do grona najbardziej pożądanych pracodawców zostały zaliczone firmy znane, od lat cieszące się renomą w branży. Do czołówki rankingu w tym roku dołączyły firmy: PKO Bank Polski, Ernst & Young, PGNiG, Kraft Foods, Faurecia, BrogWarner, Ghelamco, Rockwool, Astellas Pharma, Amgen, Philips, KGHM Polska Miedź, DB Schenker, DHL Polska.

Dynamiczne zmiany widać w obszarze sektora centrów usług wspólnych – na czoło wysunęły się następujące centra: Ikea, PMI Service Center Europe oraz Capgemini Polska. Zmieniło się również mocno postrzeganie branży handlu detalicznego, w której to pierwszą trójkę tworzą obecnie: Leroy Merlin, LPP, Douglas. W branży IT i Telekomunikacja niezmienną popularnością wśród specjalistów i menedżerów cieszą się: Google, IBM, Microsoft.

Tabela: Firmy, które zajęły miejsca I-VIII w rankingu Najbardziej pożądani pracodawcy 2012 w opinii specjalistów i menedżerów.

Banking, insurance, financial institutions

SSC/BPO

PKO Bank Polski

12.4%

Ikea

37.5%

BRE BANK

10.1%

PMI Service Center Europe

16.7%

ING Bank Śląski

7.9%

Capgemini Polska

11.7%

Alior Bank

5.6%

Heineken

11.1%

PZU

4.5%

Coca Cola Poland Services

8.3%

Deutsche Bank

3.4%

Shell Business Service Centre

6.9%

Generali

3.3%

Bridgestone EBS

5.9%

Raiffeisen Bank Polska

3.1%

Infosys BPO Poland

5.6%

Law firms, consulting firms

Energy, fuel, gas

PwC Polska

31.3%

PKN Orlen

27.3%

McKinsey & Company Poland

11.9%

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo

13.6%

Ernst & Young Polska

6.0%

Grupa Lotos

9.1%

Allen & Overy

4.5%

PGE Polska Grupa Energetyczna

9.0%

KPMG

4.2%

BP Europa SE

6.8%

Boston Consulting Group

3.0%

FMC Technologies

4.5%

Deloitte Polska

2.0%

General Electric Power Controls

4.3%

FMCG, HoReCa

Retail

Unilever

12.9%

Leroy Merlin Polska

8.3%

Kraft Foods Polska

8.8%

LPP

5.8%

Mars Polska

8.2%

Douglas Polska

5.0%

Nestle Polska

6.1%

Inditex

4.2%

Kompania Piwowarska

5.4%

Smyk

3.3%

Procter & Gamble DS Polska

4.1%

Eurocash

2.5%

L’Oreal Polska

3.4%

H&M

2.4%

Danone

2.7%

Tesco Polska

2.2%

IT, Telecommunications

Automotive

Google

30.9%

Faurecia Automotive Polska

13.9%

IBM Polska

9.0%

BorgWarner

8.9%

Microsoft

7.6%

Toyota Motor Poland

8.2%

Samsung Electronics Polska

4.0%

Volkswagen Motor Polska

7.8%

Oracle

2.5%

Robert Bosch

7.0%

Hewlett-Packard Polska

2.2%

DELPHI

6.1%

Dell

1.8%

Kongsberg Automotive

4.3%

Sabre Polska

1.7%

Volvo Auto Polska

4.2%

Construction, Construction Chemicals, Real Estate

Pharmaceuticals, Medical Devices and Equipment

Skanska

8.3%

Novartis Poland

15.9%

Ghelamco Poland

6.5%

Astellas Pharma Polska

8.0%

Rockwool Polska

4.7%

Amgen Polska

7.1%

Mapei Polska

3.6%

Glaxo Smith Kline Commercial

5.3%

Henkel Polska

3.5%

Roche Diagnostics Polska

4.4%

Atlas

3.4%

Bayer Polska

3.5%

BASF Polska

3.3%

MSD Polska

3.4%

Budimex

3.1%

Polpharma

3.1%

Manufacturing

Transport, Freight Forwarding and Logistics

Philips Polska

7.9%

Maersk Polska

11.1%

3M Polska

6.9%

DB Schenker Poland

7.9%

KGHM Polska Miedź

6.7%

DHL Polska

7.4%

Siemens

6.1%

PLL LOT

7.2%

ArcelorMittal Poland

3.9%

Rohlig Suus Logistics

7.1%

Bosch Siemens Hausgeraete

3.7%

UPS Polska

6.4%

De’Longhi Polska

3.6%

   

Miele

3.0%

   

Cenione warunki zatrudnienia, oferowane benefity

Do najbardziej cenionych warunków zatrudnienia oferowanych przez firmy wyróżnione w rankingu Antal International należy styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz innowacyjność.

Najbardziej pożądani pracodawcy zatrudnionym oferują też szereg benefitów. Do najczęściej spotykanych należy: opieka medyczna, służbowy laptop i telefon oraz karta fitness.

Źródła wiedzy o pracodawcach

Dla firm coraz bardziej istotne staje się pytanie o źródła, jakimi najlepiej docierać do potencjalnych kandydatów. W porównaniu do 2. edycji badania, przeprowadzonej w sierpniu 2011 roku odnotować można znaczący wzrost (o 35 punktów proc.) znaczenia mediów i Internetu jako źródła pozyskiwania informacji. Radziej były wymieniane targi pracy (27 punktów proc. mniej) czy opinie znajomych nie pracujących w danej firmie (13 punktów proc. mniej). Wciąż ponad 1/3 respondentów czerpie informacje o firmie od znajomych w niej pracujących.

Pobierz raportzwiń podsumowanie

Edycja 2 14 października 2011 Pobierz raport zobacz podsumowaniezwiń podsumowanie

W jakich firmach chcą pracować polscy specjaliści i menedżerowie?

Wyniki 2. edycji badania Antal International dotyczącego najbardziej pożądanych pracodawców pokazują, że specjaliści i menedżerowie z różnych branż wciąż wskazują zatrudnienie w korporacjach lub firmach międzynarodowych jako najbardziej atrakcyjne. Dla pracowników tego szczebla ważne są przede wszystkim wielkość i prestiż firmy oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna. Wiedzę o firmie zdobywają z biuletynów informacyjnych firm i od znajomych pracujących w danym przedsiębiorstwie.

Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów – badanie Antal International

  1. Google
  2. PricewaterhouseCoopers
  3. Microsoft
  4. IBM
  5. Procter & Gamble
  6. Grupa BRE
  7. 3M
  8. Volvo
  9. Unilever
  10. GlaxoSmithKline

Najbardziej pożądani pracodawcy – ranking Antal International – został stworzony na podstawie odpowiedzi ponad 1900 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż. Podobnie jak w ubiegłorocznej edycji badania w czołówce w poszczególnych branżach znalazły się takie firmy jak: 3M, Amway, Budimex, General Electric, GlaxoSmithKline, Google, Grupa BRE, Grupa ITI, IBM, Microsoft, Procter & Gamble, Toyota oraz Unilever. Do najbardziej pożądanych pracodawców na rynku w 2011 roku, w opinii specjalistów i menedżerów, dołączyli: Axel Springer, Bombardier Transportation, Coca Cola, Delphi Poland, Grupa Lotos, Ikea, ING, Jeronimo Martins Distribution, Kaufland, KPMG, LOT, Maersk, Fiege, McKinsey, Nordea, Novartis, Orlen, Polsat, PricewaterhouseCoopers, Roche, Skanska, Strabag, Tyte & Lyle, Volvo, Wabco i Whirlpool.

Dla ponad połowy specjalistów i menedżerów objętych badaniem powodem, dla którego chcieliby podjąć zatrudnienie w danej firmie jest jej wielkość i prestiż (58%) oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna (50%).

Wynagrodzenie i benefity są również bardzo ważnym (42% wskazań w badaniu Antal International) czynnikiem skłaniającym kandydata do chęci pracy w danej firmie. Coraz bardziej istotne stają się pozapłacowe korzyści oferowane pracownikowi. Telefon komórkowy, laptop czy samochód z możliwością wykorzystywania ich do celów prywatnych to już podstawowy wymóg wielu osób. Dla kandydatów ważne jest też zapewnienie systemu opieki zdrowotnej pracownikowi i jego rodzinie oraz ubezpieczenia na życie. Niektóre firmy zapewniają też pakiety opieki prawnej. Ważna jest także oferta pracodawcy, która zapewnia pracownikowi dodatkowe benefity pozwalające mu zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz będące dofinansowaniem do różnych aktywności, na przykład: karnet na siłownię czy basen, dodatkowe dni urlopowe, obiady firmowe, prenumerata czasopism czy bony świąteczne. Możliwości awansu i rozwoju oferowane przez pracodawcę są powodem wyboru danej firmy dla 39% respondentów, a szkolenia – dla 21%. Niejednokrotnie najbardziej pożądani pracodawcy finansują wybranym pracownikom studia MBA oraz oferują możliwość uczestnictwa w dodatkowych szkoleniach specjalistycznych i językowych czy indywidualnych treningach doskonalenia umiejętności.

Co firmy mogą zrobić, aby cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze i w jaki sposób firma planuje je realizować oraz zadbać o prawidłową komunikację swoich działań. Najczęściej wiedzę o firmach specjaliści i menedżerowie czerpią z biuletynów informacyjnych firmy (49%). Warto więc zadbać, aby przekaz był jasny i merytoryczny. Bardzo ważnym źródłem informacji są także znajomi respondentów pracujący w danej firmie (35%).

Dla 23% specjalistów i menedżerów znacząca jest również opinia i informacje o firmie uzyskane od znajomych nie pracujących w danej firmie, a 29% czerpie wiedzę o przedsiębiorstwie na coraz popularniejszych w Polsce targach pracy. Mniej informacji według respondentów dostarcza Internet (4%) i media (3%).

Pobierz raportzwiń podsumowanie

Edycja 1 24 sierpnia 2010 Pobierz raport zobacz podsumowaniezwiń podsumowanie

W jakich firmach chcą pracować polscy specjaliści i menedżerowie?

Specjalistów i menedżerów z różnych branż łączy jedno – chęć pracy w firmach międzynarodowych. Wyniki badania Antal International dotyczące najbardziej pożądanych pracodawców wskazują, że większość firm, które znalazły się w rankingu stworzonym przez wyższą i średnią kadrę menedżerską to korporacje lub firmy międzynarodowe.

„Najbardziej pożądani pracodawcy” – ranking Antal International został stworzony na podstawie odpowiedzi 1200 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż.

[tabela]

W obecnej sytuacji rynkowej, kiedy coraz mocniej odczuć można, że rynek kandydata wraca do polskich realiów, dla pracodawców niezwykle istotne jest to, aby zachęcić jak najlepszych kandydatów do tego, aby właśnie w ich firmie podjęli pracę. Co firmy mogą zrobić, aby cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze i w jaki sposób firma planuje je realizować. Dbanie o wizerunek natomiast to zadanie dla wszystkich pracowników firmy.

Jednym z działań mających na celu budowanie wizerunku dobrego pracodawcy jest polityka zarządzania talentami. Działania związane z tym obszarem kierowane są bezpośrednio do obecnych pracowników, jednak w perspektywie długofalowej ich pozytywne skutki wykraczają poza organizację. Firmy, którym zależy na tym, aby zatrudniać i utrzymać najlepszych pracowników powinny pamiętać, że głównym powodem rezygnacji z pracy zwykle są bezpośredni przełożeni. Organizacja będzie cieszyć się dobrą opinią i odnosić sukces, jeśli jej menedżerowie będą liderami z prawdziwego zdarzenia.

Niezwykle istotne dla budowania dobrego wizerunku jest też motywowanie pracowników. Planując politykę motywowania menedżerowie powinni pamiętać, że pracownicy motywowani we właściwy sposób osiągają wyższy stopień zadowolenia z pracy, a w rezultacie ze swojego pracodawcy. Biorąc pod uwagę, że najlepszym rzecznikiem firmy jest jej pracownik, warto poświęcić czas na przemyślenie polityki motywacyjnej organizacji. Ważne jest uwzględnienie w tym planie nie tylko elementów płacowych, ale także pozapłacowych form motywowania ludzi. Doskonałym sposobem jest włączenie do systemu wynagrodzeń możliwie szerokiej kafeterii, dzięki której pracownicy będą mieli możliwość wyboru takich opcji, które interesują ich najbardziej lub w danym momencie wydają im się najważniejsze.

Pobierz raportzwiń podsumowanie

Newsletter

 

Witaj ponownie!

Od czasu Twojej ostatniej wizyty pojawiło się 26 nowych ofert na hasło
Informatyk SAP Warszawa

Możesz podejrzeć je tutaj