Branża farmaceutyczna jest od wielu lat jedną z najlepiej rozwijających się branż. W dobie zagrożenia kryzysem gospodarczym farmacja od lat skutecznie opiera się recesji gospodarczej a średnia płaca jest znacznie wyższa niż w innych sektorach gospodarki. Rynek pracy w farmacji jak każdy inny nie jest już rynkiem kandydata jednak wykwalifikowani pracownicy medyczni, są wciąż bardzo poszukiwani. Branża farmaceutyczna od wielu już lat oferuje swoim kandydatom możliwości rozwoju zawodowego we wszystkich kluczowych działach firmy takich jak: sprzedaż, marketing, badania i rozwój, finanse czy administracja. Warto również zaznaczyć, że wbrew panującej opinii do firm farmaceutycznych są przyjmowani nie tylko absolwenci szkół medycznych, ale także osoby zupełnie niezwiązane z medycyną czy farmacją. Jakie kwalifikacje i kompetencji powinien zatem posiadać potencjalny kandydat, chcący związać się z tą branżą?
Praca w dziale sprzedaży: Karierę w branży farmaceutycznej najłatwiej jest rozpocząć od pracy w charakterze przedstawiciela medycznego, do którego obowiązków należy przede wszystkim promowanie leków wśród lekarzy i farmaceutów. Warto jednak wspomnieć, iż rynek produktów farmaceutycznych podzielony jest na dwa działy :
rynek produktów OTC – leków sprzedawanych bez recepty, w tym również suplementy diety,
rynek produktów RX - leków sprzedawanych tylko na receptę bądź też w sektorze zamkniętym – szpitalnym (np. wśród lekarzy chirurgów, onkologów itp).
W zależności od profilu firmy wymagania w stosunku do kandydata są różne i tak np. do sprzedaży w dziale produktów OTC czy suplementów diety bardzo często przyjmowane są osoby z branży FMCG niemające wykształcenia medycznego czy biologicznego. Zupełnie inaczej wygląda sprzedaż w sektorze zamkniętym, tutaj dla pracodawców atrakcyjni są kandydaci z kilkuletnim doświadczeniem w sprzedaży przede wszystkim wśród lekarzy specjalistów, znający zagadnienia związane z procedurami przetargowymi. Osoby z kilkuletnim doświadczeniem na stanowisku przedstawiciela medycznego (farmaceutycznego) mogą ubiegać się o awans na stanowiska menedżerskie średniego czy wyższego szczebla np. Key Account Managera (KAM) czy Regionalnego Kierownika Sprzedaży (RKS). Key Account Manager to osoba raportująca do Sales Managera. Do jej obowiązków należy obsługa kluczowych klientów firmy. Stanowisko wymaga to dużej samodzielności, nie są wymagane umiejętności zarządzania zespołem przedstawicieli medycznych. Ogniwem łączącym przedstawicieli medycznych z danego regionu z Sales Managerem jest Regionalny Kierownik Sprzedaży. Do jego podstawowych obowiązków należy nadzór nad realizacją planu sprzedaży przedstawicieli z podległego zespołu.
Praca w dziale marketingu: Najbardziej poszukiwanymi osobami do pracy w dziale marketingu są kandydaci na stanowiska Product Managera, czyli osoby odpowiedzialnej za dany produkt. Do podstawowych obowiązków tej osoby należy m.in.: opracowywanie strategii marketingowej, analiza rynku pod kątem konkurencji, kontakt z agencjami reklamowymi, wprowadzenie nowych produktów na rynek, przygotowywanie i wdrażanie kampanii promocyjnych itp. Z punktu widzenia pracodawcy idealny kandydat na to stanowisko powinien posiadać jednoroczne lub dwuletnie doświadczenie na podobnym stanowisku, znać zagadnienia związane z kampaniami ATL i BTL, mieć doświadczenie w samodzielnym wdrażaniu nowych produktów jak i promocji już istniejących. Osoby z kilkuletnim doświadczeniem mogą się ubiegać o stanowisko Brand Managera (zarządzającego grupą produktów) lub też Marketing Managera (nadzorującego pracę całego działu marketingu). Ostatnio w prasie można znaleźć wiele raportów płacowych, z których jasno wynika, że branża farmaceutyczna od kilku lat jest jedną z najlepiej opłacanych w Polsce. Najwięcej miejsc pracy Kandydatom oferują sektory: sprzedaż i marketing. Przykładowa lista średnich wynagrodzeń została zaprezentowana poniżej w Tabeli 1.
Tabela 1: Średnie wynagrodzenia w branży farmaceutycznej w sektorach sprzedaż i marketing.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych projektów rekrutacyjnych w roku 2008
Rynek farmaceutyczny w Polsce z pewnością będzie coraz większy i ciekawszy a swoim Kandydatom będzie oferował coraz to nowsze możliwości rozwoju. Nadal też będzie rosło zapotrzebowanie na nowe i na już istniejące specjalizacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska w branży farmaceutycznej proszę o kontakt:
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony oraz w celach analitycznych, wydajnościowych i reklamowych. Pliki cookies będą zapisywane w pamięci Twojego urządzenia zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza akceptację Polityki Prywatności oraz Regulaminu.