Kim jest headhunter? Praca oraz zarobki
Spis treści
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie rynek pracy rozwija się w szybkim tempie, kluczową rolę odgrywają specjaliści ds. rekrutacji, zwani popularnie headhunterami. Zadaniem headhunterów jest nie tylko łączenie utalentowanych profesjonalistów z atrakcyjnymi ofertami zatrudnienia, ale także wspieranie firm w znalezieniu idealnych kandydatów na kluczowe stanowiska. Odgrywają oni istotną rolę dla obu stron procesu rekrutacyjnego i działają na korzyść zarówno dla firm, jak i dla kandydatów.
Korzyści dla organizacji, które decydując się na pomoc zewnętrznego headhuntera to min.:
- Dostęp do niszowych umiejętności, ponieważ headhunterzy mają zdolność dotarcia do kandydatów o specjalistycznych umiejętnościach, które mogą być trudno dostępne na otwartym rynku pracy,
- Oszczędność czasu i zasobów: Proces rekrutacji może być czasochłonny i wymagać znacznych zasobów. Headhunting umożliwia firmom zaoszczędzenie czasu, który musiałoby się poświęcić na samodzielne poszukiwanie kandydatów,
- Zminimalizowanie rotacji w firmie dzięki znalezieniu kandydata w pełni odpowiadającemu danemu stanowisku,
- Podniesienie poziomu kompetencji zespołu. Poprzez zatrudnianie najwyższej klasy talentów, firmy mogą podnieść poziom kompetencji swojego zespołu, co przekłada się na lepszą wydajność i innowacyjność.
Korzyści dla kandydata, wynikające ze współpracy z headhunterami to:
- Dostęp do ekskluzywnych ofert pracy. Kandydaci, którzy są obiektem zainteresowania headhunterów, mają dostęp do ofert pracy dotyczących stanowisk na najwyższych szczeblach zarządzania, oferty z atrakcyjnymi pakietami świadczeń, lub propozycje pracy w firmach o ugruntowanej pozycji na rynku,
- Wsparcie w rozwoju kariery. Headhunterzy pomagają kandydatom w zrozumieniu, jaka ścieżka kariery jest dla nich najbardziej korzystne. Proponują oferty nowej pracy, która nierzadko może zachęcić wyższym wynagrodzeniem, możliwością rozwoju zawodowego lub obszernym pakietem benefitów,
- Poufność i dyskrecja. Współpraca z headhunterem często gwarantuje kandydatom zachowanie poufności. Kandydaci mogą czuć się bardziej swobodnie, dzieląc się swoimi karierowymi planami i ambicjami, mając pewność, że ich informacje są traktowane w sposób dyskretny. Jest to szczególnie ważne, gdy są oni zaangażowani w proces rekrutacyjny poufny, gdzie obejmując już jakieś stanowisko są chętni do zmiany obecnej pracy.
Co wyróżnia headhuntera?
Headhunterzy (pol. łowcy głów) są specjalistami od poszukiwania i rekrutowania wysoko wykwalifikowanych profesjonalistów do konkretnych stanowisk w firmach. Zazwyczaj są skoncentrowani na rekrutowaniu kandydatów na stanowiska kluczowe i wysokiego szczebla. Cechy, które mogą charakteryzować skutecznego headhuntera to:
1. Rozumienie środowiska biznesowego i specyfiki swojej branży
2. Umiejętności sprzedażowe i negocjacyjne
3. Dyskrecja
4. Dysponowanie własną, rozbudowaną siecią kontaktów
5. Wiedza technologiczna wykorzystywana w rekrutacji i nie tylko.
Headhunterzy często aktywnie poszukują kandydatów, którzy niekoniecznie szukają nowych możliwości zatrudnienia (są tzw. pasywno aktywni). By dotrzeć do tych, których kompetencje mogą być najbardziej odpowiadające dla danego stanowiska, wykorzystują różne metody, takie jak sieci kontaktów. Praca headhuntera wymaga nie tylko wiedzy z zakresu zasobów ludzkich, ale także umiejętności analizy rynku pracy, prognozowania trendów branżowych i skutecznego budowania relacji biznesowych.
Headhunter – jak nim zostać?
Najczęściej absolwenci takich kierunków jak zarządzanie zasobami ludzkimi, socjologia czy psychologia mają potencjał do rozwoju swojej kariery właśnie jako headhunter. Jednak największe znaczenie w tym zawodzie mają umiejętności min. interpersonalne, analizy rynku pracy oraz zarządzania relacjami. Kluczowym elementem tego zawodu jest zdolność do skutecznego identyfikowania i rekrutowania wysoko wykwalifikowanych profesjonalistów. Pierwszym krokiem w drodze do bycia headhunterem jest zrozumienie branży i rynku pracy, co wymaga aktywnego budowania sieci kontaktów.
Znalezienie potencjalnych kandydatów często wymaga spojrzenia poza tradycyjne ścieżki rekrutacyjne, co oznacza korzystanie z różnych źródeł informacji i prowadzenie dyskretnych poszukiwań. Ponadto, umiejętność budowania trwałych relacji z kandydatami oraz zrozumienie ich umiejętności i celów zawodowych są kluczowe dla skutecznej pracy headhuntera. Fundamentalne cechy dobrego headhuntera to determinacja, zdolność do rozpoznawania talentów i elastyczności w kwestii sposobów i metod poszukiwań.
Na jakie zarobki może liczyć headhunter?
Według najnowszej edycji raportu płacowego Antal 2023, skuteczny headhunter posługujący się językiem obcym, może liczyć na wynagrodzenie w przedziale 9 000 – 11 000 zł brutto. Jeśli chodzi o aspekt finansowy, headhunterzy zazwyczaj pracują na zasadzie wynagrodzenia prowizyjnego. Oznacza to, że ich zarobki są w dużej mierze uzależnione od skuteczności w pozyskiwaniu i zatrudnianiu najlepszych kandydatów. To motywuje ich do podejmowania intensywnych wysiłków i skutecznego spełniania oczekiwań klientów. Wynagrodzenie headhuntera może być zróżnicowane i zależy od wielu czynników, takich jak:
- doświadczenie zawodowe,
- specjalizacja branżowa,
- obszar geograficzny,
- renoma rekutera / rekruterki.
Niemniej jednak, headhunting to zazwyczaj profesja, która oferuje atrakcyjne zarobki. Dla wielu headhunterów satysfakcja zawodowa idzie w parze z finansowym uznaniem za efektywną realizację powierzonych misji rekrutacyjnych. Poniższy wykres, przedstawiający średnie wynagrodzenie brutto headhuntera, został sporządzony na podstawie analizy trzech edycji Raportu Płacowego Antal.
Analizując powyższy wykres należy mieć na uwadze, że jest to jedynie średnia wartość, a wysokość zarobków jest mocno uzależniona od wielu czynników, takich jak znajomość języków obcych oraz branży. Headhunter rekrutujący w języku innym niż swój ojczysty może liczyć na wynagrodzenie nawet o 1 tys. wyższe.