Pracownik niezadowolony z pracy - jakie koszty dla organizacji?
Czy kiedykolwiek zastanawiali się Państwo jak ważne jest zadowolenie z pracy Waszych pracowników? Rokrocznie 10-13% pracowników (Schultz i Schultz, 2006) przyznaje się do niezadowolenia z pracy. Ponadto od blisko pięćdziesięciu lat te statystyki są do siebie podobne.
Psychospołeczna sytuacja pracownika w dużej mierze decyduje o wynikach jego pracy. Brak satysfakcji z pracy blokuje energię osoby, paraliżuje jej gotowość do pracy, spycha jej aktywność zawodową w sfery pozazawodowe. To wszystko wpływa na znaczn wydatki ze strony organizacji. Osoby niezadowolone ze swojej pozycji według licznych badań częściej charakteryzuje wysoka fluktuacja i absenacja. Odejście pracownika z firmy powoduje konieczność przeprowadzenia powtórnej rekrutacji, poszukiwania dobrego pracownika oraz szkolenia. Dodatkowo okres adaptacji nowoprzybyłego jest niewątpliwie mniej produktywny. Straty spowodowane absencją przewyższają straty spowodowane strajkami. W USA roczne koszty absencji wynoszą około 30 mld USD (Schultz i Schultz, 2006). Niezadowolenie z pracy szkodzi produktywności, sprzyja wadliwej produkcji, niskiej jakości usług, destruktywnym buntom, kradzieżom oraz działaniom sabotażowym. Przeciwieństwem zachowań szkodzących jest przywiązanie do organizacji oraz lojalność.
Satysfakcja z pracy, według badań znanego psychologa prof. Janusza Czapińskiego (1994), wpływa na wyższe zadowolenie z całego życia.
Co w takim razie decyduje o tym, czy pracownik jest zadowolony ze swojej pracy?
Konkluzja większości badań wskazuje na kluczowy moment wybrania przez pracownika odpowiedniego stanowiska pracy w odpowiedniej firmie. Aby zaistniała satysfakcja z pracy, firmamusi posiadać zasoby zaspakajające indywidualne potrzeby pracownika. Z tego względu należy dokładnie wiedzieć czego pracownicy oczekują od pracy, jakie są ich potrzeby i aspiracje. Satysfakcja z pracy jest funkcją tego, co praca aktualnie daje pracownikowi oraz tego, co praca może dać mu w przyszłości, czyli spełnieniem oczekiwań i aspiracji.
Pracownicy działów HR, nierzadko odpowiedzialni za to, aby wiele obszarów firmy funkcjonowało efektywnie, mogą zwyczajnie nie mieć czasu na dogłębną weryfikację motywacji Kandydata. Jednym z rozwiązań problemu braku czasu jest współpraca z wyspecjalizowaną agencją rekrutacyjną, która nie tylko zna doskonale rynek Kandydatów, ale także posiada narzędzia do ich efektywnej weryfikacji. Pracując na co dzień z Kandydatami, Konsultanci Antal International rozumieją jak ważne jest optymalne dopasowanie pracownika do potrzeb firmy. Z tego względu przywiązujemy ogromną wagę do odpowiedniego zdiagnozowania potrzeb i ambicji pracownika. Dogłębnie badamy nie tylko indywidualne kompetencje i predyspozycje przyszłego pracownika, ale również zgłębiamy sferę planów związanych z karierą w przeciągu następnych kilku lat.Oczywiście równie istotna jest diagnoza wymagań organizacji z możliwościami pracownika, tak aby zaistniało kompletne dopełnienie. W ten sposób firma zyskuje pracownika, który będzie bardziej efektywny, lojalny i przywiązany do organizacji, co w efekcie przekłada się na satysfakcję obu stron ze współpracy.
A jak wygląda Państwa satysfakcja z pracy?
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie średniego i wyższego szczebla, proszę o kontakt:
Alicja Szałkowska Associate Consultant Tel: +48 22 48 35 000 Fax: +48 22 48 35 001 E-mail: aszalkowska@antal.com | Antal International Sp. z o.o. Stratos Office Centre Ks. Skorupki Street 5 00-546 Warszawa, POLAND Web: www.antal.pl Antal International na goldenline.pl |
Specjalizuję się w pozyskiwaniu pracowników wyższego i średniego szczebla do Działów Personalnych oraz Administracji. Posiadam szerokie doświadczenie w prowadzeniu projektów rekrutacyjnych na stanowiska m.in. HR Specialist, Payroll Specialist, HR Business Partner czy Executive Assistant oraz Office Manager itp.