Facebook Pixel

Ulubione oferty

Dynamiczny rozwój sektora SSC/BPO przejawia się nie tylko we wzrastającej liczbie działających na nim podmiotów, ale również poprzez przenoszenie do Polski coraz bardziej zaawansowanych procesów, także finansowo-księgowych. Zmienia się jednocześnie profil poszukiwanych pracowników – jeszcze większego znaczenia nabierają posiadane kompetencje oraz poświadczające je certyfikaty. Jakie aspekty powinien rozważyć każdy księgowy decydując się na rozwój kariery w sektorze SSC/BPO

Karolina Mojsiejczuk

Motywacja

Kandydaci decydujący się na rozwój zawodowy w sektorze SSC/BPO bardzo często kierują się możliwością wykorzystywania w codziennej pracy języków obcych, jak również chęcią pracy w środowisku korporacyjnym i w wielokulturowych zespołach. Zdarza się, że wspomniani pracownicy działów finansowo-księgowych w strukturach SSC/BPO nie posiadają kierunkowego wykształcenia. Są to często lingwiści, ale również absolwenci innych kierunków. Jest to atrakcyjna ścieżka rozwoju zawodowego dla szerokiej grupy osób. Jednak niektórzy specjaliści niechętnie podejmują zatrudnienie w firmach z sektora SSC/BPO obawiając się z kolei zbyt wąskiego zakresu obowiązków oraz utrudnionej ścieżki awansu z uwagi na płaską strukturę organizacyjną.

Ścieżka kariery

Zdecydowana większość osób, która zdecydowała się na pracę w sektorze SSC/BPO kontynuuje tę ścieżkę przynajmniej przez kilka lat. Część z nich, z czasem decyduje się na przejście do wewnętrznych działów finansowo-księgowych, najczęściej międzynarodowych firm lub znaczących graczy na polskim rynku. Natomiast księgowi spoza firm outsourcingowych i SSC sporadycznie decydują się na pracę w tym sektorze. Ponadto centra usług wspólnych wolą zatrudniać osoby o analogicznym doświadczeniu zawodowym, bojąc się niedopasowania kompetencji i przyzwyczajenia do innej kultury organizacyjnej.

Absolwenci rozpoczynają pracę w SSC od stanowiska młodszego specjalisty, mogą awansować na starszego specjalistę, team leadera i managera. Dodatkowym atutem jest tutaj możliwość zróżnicowanych awansów poziomych – przechodzenie do innych projektów (obsługa bardziej wymagającego klienta) czy bardziej zaawansowanych procesów (np. z AP do GL). Pracownicy, którzy nie są zainteresowani rozwojem kompetencji menedżerskich mogą rozwijać się jako eksperci np. w obszarze zarządzania projektami, migracjach czy w rolach specjalistów ds. procesu (Subject Matter Expert).

Księgowy poza sektorem SSC/BPO również zaczyna od stanowiska młodszego księgowego. Z czasem może zostać samodzielnym księgowym, głównym księgowym, czy dyrektorem finansowym odpowiedzialnym za cały obszar finansowo-księgowy w firmie. Alternatywną ścieżką jest rozwój w kierunku roli audytora.

Wykształcenie

Jak wynika z obserwacji rynkowych Antal International, specjaliści pracujący w działach finansowo-księgowych w sektorze SSC/BPO nie zawsze posiadają kierunkowe wykształcenie; jednak ci, którzy planują z branżą związać się na dłużej zazwyczaj decydują się uzupełnić edukacje o podyplomowe studia z zakresu finansów i księgowości. Spora część wskazanej grupy to absolwenci studiów lingwistycznych, którzy podejmują pracę w księgowości korzystając z kompetencji językowych. Ci, którzy chcą się wyróżnić w kontekście posiadanych kompetencji decydują się na dodatkowe kursy i szkolenia, począwszy od zdobycia certyfikatu Ministerstwa Finansów do coraz bardziej popularnych i bardzo cenionych w środowisku międzynarodowym studiów ACCA i CIMA.

Poza sektorem SSC/BPO kierunkowe wykształcenie nabiera bardziej fundamentalnego znaczenia. Standardem jest posiadanie certyfikatu Ministerstwa Finansów uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Międzynarodowe kwalifikacje jak CIMA czy ACCA spotyka się głównie wśród pracowników większych firm, które chętniej partycypują w kosztach ich uzyskania. Znacznie częściej niż w centrach usług wspólnych księgowi decydują się tutaj na uzyskiwanie uprawnień Biegłego Rewidenta. Znajomość języka angielskiego jest wymagana głównie w razie konieczności raportowania do zagranicznej centrali firmy. Nie zawsze musi to być znajomość na poziomie biegłym (szczególnie w firmach, w których księgowy nie kontaktuje się z zagranicznym klientem zewnętrznym).

Zakres obowiązków

Dla większości działów finansowo-księgowych firm współpracujących z Antal International z sektora SSC/BPO, zakres obowiązków wyznaczany jest procesowo (w odróżnieniu od podziału regionalnego, tj. obsługi wszystkich procesów księgowych dla klientów bądź spółek w danym regionie). Standardowy katalog procesów księgowych obejmuje obszar należności (AR, OTC), obszar zobowiązań (AP, PTP) oraz najbardziej zaawansowany – obszar Księgi Głównej (GL, RTR). W związku z tym obowiązki specjalisty ds. księgowości mogą obejmować:

  • księgowanie wyciągów bankowych bądź faktur,
  • utrzymywanie kontaktu z dostawcami lub odbiorcami,
  • wszelkie czynności związane z zamknięciem miesiąca oraz przygotowywaniem sprawozdań finansowych lub innych raportów okresowych i raportów ad hoc,
  • dokonywanie księgowań w księdze głównej,
  • prowadzenie rejestru środków trwałych,
  • posługiwanie się międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej (IFRS), ewentualnie USGAAP.

Zakres obowiązków księgowych zatrudnionych poza sektorem SSC/BPO jest zazwyczaj bardziej kompleksowy. Samodzielny księgowy może odpowiadać za:

  • samodzielne sporządzanie sprawozdań finansowych, zwykle zgodnie z polską ustawą o rachunkowości, rzadziej IFRS lub US GAAP,
  • przygotowywanie deklaracji podatkowych,
  • współpraca z instytucjami zewnętrznymi, np. US, ZUS,
  • prowadzenie ewidencji księgowych i uzgadnianie ich z kontami księgi głównej,
  • wyliczanie m.in. podatku odroczonego, rozliczeń międzyokresowych kosztów, itp.,
  • dekretowanie i księgowanie dokumentów.

Wynagrodzenie

Z badań Antal International wynika, że wynagrodzenie księgowych zależy przede wszystkim od poziomu zajmowanego stanowiska, dotychczasowego doświadczenia zawodowego i posiadanych kompetencji.

Ponieważ większość firm z sektora SSC/BPO znajduje się w największych miastach w Polsce, lokalizacja nie wpływa znacząco na poziom wynagrodzeń. Można za to wskazać, że co do zasady w korporacjach będących centrami usług wspólnych zarabia się w więcej niż w organizacjach typu BPO.

W standardowej księgowości czynnikami warunkującymi poziom wynagrodzenia są właśnie lokalizacja, branża oraz wielkość firmy.

Poniższe tabele przedstawiają średnie wynagrodzenia w SSC/BPO i w standardowej księgowości.

ŚREDNIE WYNAGRODZENIE NA STANOWISKACH FINANSOWO- KSIĘGOWYCH poza sektorem SSC/BPO(Miesięczne, brutto, w PLN)
StanowiskoMin.MedianaMax.
Młodszy księgowy250040004500
Starszy księgowy450050006500
Samodzielny księgowy600075008500
Główny księgowy90001300021000

 

ŚREDNIE WYNAGRODZENIE NA STANOWISKACH FINANSOWO- KSIĘGOWYCH w sektorze SSC/BPO(Miesięczne, brutto, w PLN)
StanowiskoMin.MedianaMax.
Młodszy specjalista AP/AR 320038504500
Specjalista AR/AP380049006000
Starszy specjalista AP/AR450057507000
Specjalista GL550065007500
F&A Team Leader7500925011000
F&A Manager12 0001600020 000

 

Firmy działające w sektorze SSC/BPO obsługują obecnie coraz bardziej kompleksowe procesy. Często nie jest to już standardowe AP lub AR, ale pełna księgowość (księga główna, środki trwałe, podatki) czy controlling. Praca w centrach usług wspólnych oraz firmach outsourcingowych daje ciekawe możliwości rozwoju zawodowego, zarówno w perspektywie ról menedżerskich, jak i eksperckich. Rynek SSC/BPO oferuje także atrakcyjne wynagrodzenia, a dodatkowo standardem są tutaj pakiety benefitów, zawierające m.in. prywatną opiekę medyczną czy kartę fitness. Co więcej, pracodawcy z sektora SSC/BPO coraz częściej decydują się na partycypowanie w kosztach dalszej edukacji pracowników czy uzyskiwania przez nich specjalistycznych certyfikatów. Wszystkie te aspekty sprawiają, że praca w sektorze SSC/BPO staje się dla finansistów i księgowych coraz bardziej atrakcyjna. Biorąc pod uwagę dynamikę branży w kontekście stopnia zaawansowania realizowanych procesów, również specjaliści spoza firm insourcingowych/outsourcingowych powinni rozpatrzyć możliwość podjęcia pracy w tego typu organizacjach.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie rekrutacji w strukturze SSC/BPO serdecznie zapraszam do kontaktu:

Karolina Mojsiejczuk
Consultant
Tel: +48 22 483 50 00
+48 22 483 50 00

Fax: +48 22 483 50 01
Antal International Sp. z o.o.

Ks. Skorupki 5, 00-546 Warszawa

Web: www.antal.pl


Konsultantka Antal SSC/BPO z doświadczeniem w prowadzeniu projektów rekrutacyjnych dla sektora SSC/BPO, głównie w zakresie stanowisk liderskich oraz menedżerskich związanych z finansami i księgowością oraz bankowością.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: