5 najbardziej pożądanych specjalizacji w SSC/BPO w 2023 roku
Spis treści
Z raportu „CEE Salary Guide 2023” wynika, że branżami, które najbardziej zyskały na kryzysie po pandemii są Business Process Outsourcing (BPO) i Shared Service Center (SSC), umożliwiające przekazanie wybranych obszarów działalności firm do zewnętrznych podmiotów.
Branża usług wspólnych stwarza miejsca pracy dla absolwentów i studentów bardzo wielu kierunków studiów, stanowiąc jednocześnie doskonałą przestrzeń do zdobywania doświadczenia zawodowego i dalszego rozwoju w ramach konkretnych profesji. Wzrost w tym sektorze w Polsce jest widoczny od wielu lat, a wraz z nim rośnie popyt na wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Jakich dokładnie?
Kontroler finansowy (Financial Controller)
W branży SSC/BPO jest to kluczowa osoba odpowiedzialna za zarządzanie finansami i rachunkowością w organizacji. Może pracować w centrach usług wspólnych, gdzie wspiera on wiele oddziałów w zakresie kontroli finansowej. Wiele organizacji decyduje się na przeniesienie tych usług do centrów usług wspólnych, co przyczynia się do wzrostu popytu na specjalistów finansowych, w tym financial controllerów.
Rozwój technologii i automatyzacji procesów finansowych wymaga specjalistów, którzy będą w stanie wykorzystać narzędzia i systemy informatyczne do analizy danych i generowania raportów. Ponadto, rosnące znaczenie wdrażania strategii biznesowych opartych na danych finansowych sprawia, że finansowy kontroler staje się kluczowym doradcą dla zarządu w organizacji. W stolicy, wynagrodzenie osoby na stanowisku financial controllera wynosi zazwyczaj 14 -18 tys. zł brutto - komentuje Izabela Banaszek, Team Leader Antal, SSC/BPO.
Analityk biznesowy (Business Analyst)
Business Analyst jest łącznikiem między różnymi działami organizacji oraz między klientami a zespołem SSC/BPO. Zadaniem BA jest zbieranie wymagań, analiza procesów, tworzenie modeli biznesowych, opracowywanie strategii i rekomendacji, a także nadzór nad wdrażaniem zmian.
W dynamicznym otoczeniu biznesowym, organizacje muszą stale dostosowywać się do zmieniających się potrzeb klientów i rynku. Business Analyst to zawód przyszłości. Osoba na takim stanowisku wspiera organizację w identyfikowaniu nowych możliwości, doskonaleniu procesów i wprowadzaniu innowacji, co jest kluczowe dla konkurencyjności firmy. Wynagrodzenia w większych polskich miastach wahają się od 12 do 15 tys. zł brutto - mówi Izabela Banaszek, Team Leader Antal, SSC/BPO.
Księgowy ds. należności z językiem niemieckim (AP Accountant with German)
Osoba zajmująca to stanowisko odpowiedzialna jest za zarządzanie procesem księgowości należności dostawców oraz obsługę transakcji finansowych związanych z fakturami i płatnościami.
W miarę globalizacji biznesu i rozwoju międzynarodowych relacji handlowych, rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy posiadają umiejętność obsługi transakcji finansowych w różnych językach, takich jak niemiecki. Polska, będąca atrakcyjnym centrum SSC/BPO, często obsługuje klientów z Niemiec i innych niemieckojęzycznych krajów, co czyni AP Accountanta z językiem niemieckim cennym pracownikiem. Osoba na takim stanowisku w miastach wojewódzkich otrzymuje najcześciej wynagrodzenie w wysokości 7500-10 500 tys. zł brutto - dodaje Izabela Banaszek, Team Leader Antal, SSC/BPO.
Księgowy ds. Podatku VAT (VAT Accountant)
Księgowy ds. podatku VAT w branży SSC/BPO odgrywa istotną rolę w działach finansowych. Osoba zajmująca to stanowisko jest odpowiedzialna za zarządzanie procesem rozliczeń podatku VAT oraz monitorowanie zgodności z przepisami podatkowymi.
Przepisy dotyczące podatku VAT często podlegają zmianom, a wymogi podatkowe są coraz bardziej skomplikowane. W związku z tym, organizacje potrzebują specjalistów, którzy będą mieli aktualną wiedzę i będą w stanie odpowiednio ją interpretować. Dlatego też popyt na VAT Accountantów w branży SSC/BPO zdecydowanie utrzyma się w przyszłości. Specjaliści w tego obszaru mogą zarobić od 9 do 13 tys. zł brutto - komentuje Izabela Banaszek, Team Leader Antal, SSC/BPO.
Customer Success Specialist z językiem niemieckim
W dobie rosnącej konkurencji na rynku, wysoka jakość obsługi klienta staje się priorytetem dla wielu firm. Specjalista ds. Obsługi Klienta z językiem niemieckim pełni kluczową rolę w budowaniu relacji z klientami, rozwiązywaniu problemów, udzielaniu informacji oraz zapewnianiu satysfakcji klientów. Zadowoleni klienci to lojalni klienci, co przekłada się na sukces organizacji.
Rozwój globalizacji i internacjonalizacji biznesu powoduje, że wiele firm współpracuje z klientami zagranicznymi, w tym niemieckojęzycznymi. Zatem istnieje zapotrzebowanie na specjalistów, którzy posiadają biegłą znajomość języka niemieckiego i są w stanie efektywnie komunikować się z klientami w ich ojczystym języku. Osoby na tym stanowisku w większych miastach najczęściej otrzymują wynagrodzenia na poziomie 7-9 tys. Zł brutto - podsumowuje Izabela Banaszek, Team Leader Antal, SSC/BPO.