Facebook Pixel

Ulubione oferty

Crowdstaffing - innowacyjna zmiana na rynku pracy

Crowdstaffing - innowacyjna zmiana na rynku pracy

Co dwie głowy, to nie jedna a im szerzej wieść się niesie, tym szybciej znajduje się rozwiązanie. Co jest się w stanie osiągnąć dzięki crowdstaffingowi i na jaką skalę ta metoda jest rozpoznawalna?  

Czym jest crowdstaffing?

Crowdstaffing istniał zanim ktokolwiek go tak nazwał. Idea, która teraz przekuta w menedżerską szkołę stylu szmaragdowego czy inteligencję tłumu, niegdyś była zdroworozsądkowym podejściem. W odległych czasach (tych bez Internetu a nawet bez prasy) szukając pracownika, szefowie firm informowali o tym otoczenie, obecnych zatrudnionych, innych pracodawców czy rodzinę i znajomych. W ten sposób informacja się rozprzestrzeniała a grono zaangażowanych pomagało pracodawcy w potrzebie. 

Współcześnie cały proces nie tylko przyspieszył i zwiększył zasięgi, ale również się skomercjalizował. Było to konieczne ze względu na „zmianę waluty”. Kiedyś istniał handel wymienny i cenna była przysługa, dziś mamy pieniądz, a wieści niosą się szerzej i szybciej do osób zupełnie niezwiązanych ze zleceniodawcą i nieposiadających dostępu do odpowiednich źródeł kandydatów. Czy wczoraj, czy dziś i bez względu na nazwę, crowdstaffing jest metodą rekrutacji, która zakłada skorzystanie ze znajomości, koneksji i zasobów wielu osób jednocześnie - celem znalezienia pracownika. Istotnym elementem założenia jest, że zaangażowani rekruterzy nie pochodzą z bezpośredniego otoczenia pracodawcy czy jego wewnętrznych zasobów, gdyż te źródła przed zleceniem powinny zostać już wyczerpane.  

Odpowiedź na współczesne potrzeby rekrutacyjne

Współczesna technologia spowodowała wzrost ograniczonej kontroli nad przekaźnikami. Oznacza to, że pracodawcy nie zawsze są w stanie wiedzieć o tym, gdzie, jak i przez kogo realizowana jest rekrutacja. Stało się to nie tylko przez niesamowitą wielokanałowość w komunikacji, ale również nieograniczony dostęp do informacji. Te działania zostały uporządkowane w procesy rekrutacyjne w systemach i na platformach, które organizują je w usługę. 

Istotny stał się nie tylko efekt, ale również to, kto i w jaki sposób, reprezentuje naszą firmę na rynku, gdy poszukuje dla niej pracownika. Myślimy o wizerunku przedsiębiorstwa, jaki kreuje ta osoba, ale też o samych cechach i kompetencjach rekrutera – jego rzetelności, skuteczności i renomie. Dlatego powstały platformy crowdstaffingowe, zrzeszające osoby, które chcą odpowiadać na potrzeby rekrutacyjne i pozwalające firmom takie potrzeby zgłaszać. Dzięki tej koncepcji rekruterzy i pracodawcy nie są już anonimowi, jednak mogą być przypadkowi, tu następuje podział platformy na dwa rodzaje: otwarte i zamknięte. 

Platformy otwarte czy zamknięte? Który typ wybrać?  

Platformy otwarte: 

Rekruter – platformy otwarte nie prowadzą weryfikacji rekruterów. Każdy, kto czuje, że ma potencjał, chęci czy ambicje, może zacząć tam swoja przygodę z rekrutacją i uczyć się fachu metodą prób i błędów.  

Klient - ma nieograniczoną liczbę osób, które będą realizować jego projekt, dzięki czemu pula kandydatów może być większa. Utrudnia to jednak komunikację i kontrolę jakości, przerzucając więcej pracy na stronę klienta. 

Platformy zamknięte: 

Rekruter – platformy zamknięte prowadzą selekcję rekruterów, stawiając przed nimi określone wymagania. 

Klient - otrzymuje nieco mniejszą liczbę wyselekcjonowanych kandydatów, przygotowanych do procesowania, często jedną osobę do kontaktu, która koordynuje prace innych i przekazuje niezbędne komunikaty. 


Crowdstaffing w Polsce 

Idea crowdstaffingu rozprzestrzenia się w Polsce od kilku lat. Jej naturalnym środowiskiem stał się Internet. Powstało kilka nieudanych inicjatyw, kilka przetrwało, inne nie odnalazły się w tradycyjnym, polskim świecie rekrutacji. Badania przeprowadzona w środowisku HR przez ekspertów Antal, wskazują, że świadomość dostępności, jak i specyfiki usługi, jest niższa niż 30%. Sytuacja pandemii, w której znalazła się Europa sprawiła, że wiele się uczymy, a znakomita cześć naszego życia zawodowego została zdigitalizowana. Odnajdujemy alternatywne rozwiązania dla tradycyjnych procedur, taką innowacją jest crowdstaffing  z którym teraz jest nie tylko okazja, ale i potrzeba się zaprzyjaźnić. To taki Uber, do którego można się przesiąść z taksówki- najtrudniejszy jest pierwszy raz. 


Karolina Korzeniewska, ReX Project Manager, Antal Poland 

Karolina Korzeniewska rozpoczęła współpracę z Antal w 2012 roku jako konsultant w dywizji Banking & Insurance i od tego czasu z sukcesami prowadziła rekrutacje w branży ubezpieczeniowej. Klienci i kandydaci cenią w niej w szczególności umiejętność szerokiej analizy rynku, znajdowania najskuteczniejszych rozwiązań oraz budowy przejrzystej relacji biznesowej. Reprezentując Antal i siostrzaną spółkę Enloyd, odpowiada za prowadzenie rekrutacji na poziomie najwyższej kadry zarządzającej i koordynację współpracy z radami nadzorczymi i zarządami zarówno spółek krajowych, jak i struktur centralnych w sektorze instytucji finansowych. Od dwóch lat stoi na czele ReXa – innowacyjnej usługi crowdstaffingowej i podbija nim rynek pracy.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: