Czy warto oszczędzać na zatrudnieniu specjalistów i menedżerów
Spowolnienie gospodarcze, który zaatakowało światową gospodarkę 3 lata temu, zdaniem niektórych przestało ostatnimi czasy przybierać na sile. Podstawy tego optymizmu były solidne szczególnie w Polsce. Jako jedyny kraj Unii Europejskiej w najtrudniejszym dla gospodarki roku 2009 osiągnęliśmy 1,7 procentowy wzrost PKB, w następnym roku nasze PKB urosło o 3,8 procent, a w 2011 r. o 4,3 procent. Nasz kraj został zaliczony przez ekonomistów Ernst & Young i instytutu badawczego Oxford Economics do grupy 25 rynków szybkiego wzrostu, czyli krajów, które wyznaczą kształt światowej gospodarki w najbliższej dekadzie. Do tych wzrostów przyczyniła się między innymi branża farmaceutyczna, która rozwija się w Polsce mimo zawirowań prawnych związanych z nową ustawą refundacyjną. Polski rynek farmaceutyczny jest nadal nienasycony i firmy badawcze przewidują kolejne jego wzrosty w najbliższej przyszłości. A to wszystko za sprawą starzejącego, ale i bogacącego społeczeństwa.
Jednak branżę farmaceutyczną w Polsce charakteryzuje także bardzo duża konkurencja, co zmusza poszczególnych graczy do większych inwestycji, aby utrzymać lub umocnić swoją pozycję na rynku. Zyski zwiększają teraz przede wszystkim firmy, które mimo spowolnienia gospodarczego dobrze oszacowały popyt, inwestowały w marketing i sprawną dystrybucję. To pokazuje, że oszczędności na promocji i pracownikach, którzy są ekspertami w obszarze marketingu i sprzedaży nawet w najtrudniejszych czasach nie popłaca. Ważne jest śledzenie trendów, a czasem także tworzenie nowych potrzeb, aby utrzymać i zwiększać udziały rynkowe.
Marketing w branży farmaceutycznej to już nie tylko używanie standardowych form promocji i reklamy, ale szukanie nowych kanałów przekazu, strategiczne podejście do biznesu, a także analityczne kalkulacje szans i zagrożeń. Natomiast sprzedaż i dystrybucja to coraz częściej zacięta walka, oparta na sprycie i zimnej ocenie sytuacji, ale także z coraz większym z naciskiem na etykę i kulturę biznesu.
Takie wymogi rynku wyzwalają coraz większe potrzeby inwestowania w najlepszych ludzi, którzy dzięki swojemu doświadczeniu, a także wrodzonym umiejętnościom i kompetencjom będą w stanie stawić czoło konkurencji. Najlepszy pracownik to inwestycja w przyszłość, o czym przekonali się Ci, którzy nie oszczędzali na zatrudnieniu najlepszych i teraz odbierają konkurencji udziały w rynku. Obecnie wiele firm farmaceutycznych buduje lub rozwija swoje portfolio OTC, co wydaje się być jedynym słusznym rozwiązaniem w świetle nowych przepisów. Promocja leków OTC coraz częściej ociera się o branżę FMCG, co powoduje, że liczba konkurujących ze sobą podmiotów rośnie. Dlatego obecnie jeszcze większego znaczenia nabierają pracownicy, którzy rozumieją także i tę branżę i potrafią dostosowywać się do ciągłych zmian.
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat rynku pracy lub współpracą w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych uprzejmie proszę o kontakt:
Joanna Kuzioła Senior Consultant Pharma & Medical Devices Tel: +48 22 483 5 000 Mobile: +48 503 769 286 Email: jkuziola@antal.com | Antal International Sp. z o.o. Stratos Office Centre Ks. Skorupki 5 00-546 Warszawa Web: www.antal.pl |
Z branżą medyczną związana jestem od ponad 3 lat. W firmie Antal International na co dzień dobieram narzędzia selekcji i rekrutuję kandydatów na stanowiska specjalistyczne oraz menedżerskie średniego i wyższego szczebla z obszaru sprzedaży i marketingu w szeroko pojętej branży medycznej.