Facebook Pixel

Ulubione oferty

Zwiększona liczba zwolnień spowodowana kryzysem? Jak pożegnać pracownika zachowując najwyższe standardy?

Zwiększona liczba zwolnień spowodowana kryzysem? Jak pożegnać pracownika zachowując najwyższe standardy?

2020 rok nie jest dla pracowników łaskawy – jeszcze w styczniu byliśmy w sytuacji, do której każdy był przyzwyczajony - ofert pracy na rynku było znacznie więcej niż osób poszukujących zatrudnienia. W szybkim tempie sytuacja ta uległa odwróceniu i powrócił rynek pracodawcy, a kandydaci muszą liczyć się z dużą konkurencją poszukując dla siebie nowego miejsca pracy. Zjawisko to jest spowodowane zmniejszaniem przez pracodawców liczby wakatów, przez co w krótkim czasie bardzo dużo osób niespodziewanie straciło pracę.

Badanie Antal „Puls rynku pracy specjalistów i menedżerów”, które zostało przeprowadzone wśród niemal 900 osób odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi w firmach wskazało, że 17,2% z nich planuje niewielkie zwolnienia nieprzekraczające 10% kadry, a 6,4% planuje zwolnienia o charakterze wolumenowym. Postanowienia o redukcji personelu są zazwyczaj poprzedzane długotrwałym procesem decyzyjnym, który ma na celu dostosowanie sposobu rozstania się do danego pracownika oraz przygotowanie się do tego pracodawcy. Sytuacja związana z pandemią koronawirusa znacznie skróciła ten proces, firmy, aby przetrwać ciężki okres muszą reagować szybko i ciężko jest im zachować przy tym wysokie standardy przyjęte w ich kulturze organizacyjnej. Rozstanie z pracownikiem jest ciężką decyzją i mimo obecnego kryzysu można zadbać o dobre praktyki – z pomocą przychodzi outplacement.

Outplacement – jakie elementy powinno zawierać profesjonalne pożegnanie z pracownikiem?

Firmy decydujące się na zwolnienie jednego pracownika z dowolnego szczebla bądź stojące przed wyzwaniem zwolnień grupowych mogą skorzystać z pomocy firmy zewnętrznej, która przeprowadzi usługę outplacementu. Usługa outplacementu ma za zadanie zarządzić zakończeniem współpracy w sposób profesjonalny i zapewnić specjalistyczną pomoc osobie, którą dotknęła redukcja. Szczególnie w czasach kryzysu i zwiększonej liczby zwolnień nie powinno być to traktowane jako luksus, a odpowiedzialność pracodawcy za losy swoich pracowników, którzy z powodu sytuacji rynkowej, a nie swojego zaniedbania stracili zatrudnienie. Ważne, aby do tej usługi firma zewnętrzna podeszła w sposób profesjonalny i stanowiła rzeczywiste wsparcie w całym procesie aż do uzyskania przez klienta nowego zatrudnienia. Idzie to w parze z zapoznaniem osoby z bieżącymi realiami panującymi na rynku pracy, oceną jego potrzeb i kompetencji, pomocą w stworzeniu profesjonalnego życiorysu oraz profili na portalach internetowych, pomocy w networkingu, przygotowaniem do rozmów rekrutacyjnych. Usługę tę wyróżnia konieczność elastycznego sposobu podejścia – nie da się do każdego podejść uniwersalnie, trzeba zadać sobie trudu na odpowiedzi razem z klientem na pytania pokroju, czy chce on pozostać w swojej branży, czy też spróbować czegoś nowego, czy chce pozostać na swoim szczeblu stanowiska, czy też zdobył np. kompetencje zarządzania ludźmi i będzie chciał rozwijać się w stronę menedżerską, czy rozważa relokację do miast, a może nawet państw, w których w jego obszarze miałby więcej możliwości rozwoju – to tylko część rozważań, które mogą być przedmiotem badań przy współpracy z jednym klientem. Nowoczesny outplacement musi zawierać zarówno czynnik ludzki, czyli doświadczonego rekrutera, który czuwa nad całym procesem i jest coachem dla swojego podopiecznego oraz czynnik cyfrowy, który zakłada dużą dawkę wiedzy i swobodne poruszanie się na platformach oraz portalach branżowych i daje możliwość komunikacji z różnymi osobami decyzyjnymi.

Niepewność i spadek wiary w siebie nieodłącznym elementem zwolnienia

Wiemy, że często nawet świetni kandydaci czują, że otrzymanie decyzji o wypowiedzeniu umowy zatrudnienia byłoby dla nich dużym ciosem, który uderzyłby w poczucie własnej wartości. W takich momentach emocje biorą górę, dodatkowo dochodzą zmartwienia i niepewność o dalszą karierę zawodową, dochody, nowe miejsce i środowisko pracy. Szczególnie trudne są sytuacje dotyczące zwolnień pracowników z długim stażem w firmie, który nie byli na rynku pracy od lat, który przecież znacząco się zmienił. Rynek pracy w dużym stopniu skupia się obecnie wokół networkingu i budowania relacji biznesowych, np. za pomocą dostępnych portali społecznościowych, jak LinkedIn, a okres pandemii jeszcze bardziej przeniósł te działania do strefy online. W grę wchodzi m.in. budowanie swojej marki osobistej, czyli personal branding, który pomoże nam zwiększyć swoje wpływy online i rozbudować profesjonalną sieć o osoby z biznesu, które mogą pomóc nam w rozwoju zawodowym. Oprócz tego dzięki znajomości nieoczywistych dla każdego poszukującego pracy kandydata kwestii, jak chociażby zasad działania algorytmów LinkedIn możemy wykorzystać o wiele bardziej potencjał tego narzędzia biznesowego i znaleźć wymarzoną pracę w zupełnie inny sposób niż rozsyłanie swojego CV na ogłoszenia widniejące na popularnych portalach pracowych. Osoby, które od dawna w tym wszystkim nie uczestniczyły, bez profesjonalnej pomocy mogą nie wiedzieć od czego zacząć – potrzebują nadrobić zaległości dzięki praktycznym wskazówkom.

Budowanie dobrego wizerunku nawet podczas ciężkich decyzji

Outplacement jest pewnego rodzaju działaniem employer brandingu, który pomaga budować pozytywny wizerunek pracodawcy. Zwolnienia personelu rodzą wiele nieporozumień i złych emocji, ale przeprowadzane w sposób profesjonalny i z nastawieniem na pomoc pracownikowi pokazują, że firma nawet w takiej sytuacji dokłada wszelkich starań, aby osoba została należycie zaopiekowana i miała dobre zdanie o byłym pracodawcy. Zwiększa to zaufanie do firmy również wśród obecnej kadry, która w sytuacjach zwolnień może czuć się zagrożona i stracić poczucie stabilności zatrudnienia. Kiedy organizacja znowu zacznie prowadzić rekrutacje na większą skalę zminimalizuje dzięki tej usłudze ryzyko, że najlepsi specjaliści na rynku nie będą chcieli dla niej pracować z racji złej opinii jaką sobie wyrobiła przez złe praktyki stosowane podczas ostatniego cyklu życia pracownika w organizacji.

Podsumowując, mimo niesprzyjających czasów pracodawcy mogą skorzystać z usług, dzięki którym zadbają o dalsze losy swoich pracowników i zbudują silną markę pracodawcy, który wychodzi naprzeciw potrzebom osób, których dotknęły zwolnienia. Usługa outplacementu w tych czasach nie powinna kojarzyć się z czymś niedostępnym i luksusowym, a standardem firm, które są społecznie odpowiedzialne za swoje decyzje.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: