Facebook Pixel

Ulubione oferty

32% ankietowanych kandydatów ubiegających się o pracę kłamie w swoich CV, wynika z badań przeprowadzonych przez Antal International. Niezależnie od wieku, nieprawdziwe informacje podają głównie na temat znajomości języków obcych i zakresu obowiązków.

Na podstawie analizy aplikacji na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie przeprowadzonej przez międzynarodową firmę rekrutacyjną Antal International wynika, iż prawie jedna trzecia badanych podaje nieprawdziwe informacje w swoich CV. Najwięcej z nich, bo aż 83% kłamie na temat znajomości języków obcych i zakresu obowiązków (27%). Inne nieścisłości to podawanie błędnych informacji na temat znajomości wymaganych programów i aplikacji (na przykład takich jak Lean Manufacturing, 5S, Kaizen, Kanban,Pareto itp. w procesach rekrutacyjnych w produkcji), przebytych kursów, stażu pracy (maskowanie luk i podawanie złych dat) czy nazw stanowisk. Wśród wymienionych znalazły się także brak informacji na temat urlopów bezpłatnych i wychowawczych (jednocześnie wliczone do ogólnej liczby lat doświadczenia) czy stopień samodzielności na stanowisku.

Źródło: Antal International, Lipiec 2009. Analizie zostało poddanych 132 aplikacje o pracę, w okresie od 29 czerwca 2009 do 3 lipca 2009.

Dlaczego znajomość języków obcych znalazła się tak wysoko na liście? Umiejętność komunikowania się w języku innym niż polski to dziś jedno z podstawowych warunków zatrudnienia - pracodawcy chcą by kandydaci znali przynajmniej jeden język krajów Unii Europejskiej. Pracownicy bardzo często muszą także komunikować się w języku korporacji. „Znajomość języków obcych jest jednym z pierwszych filtrów w procesie rekrutacji, dlatego kandydaci mają tendencję do zawyżania poziomu ich znajomości” wyjaśnia Karolina Grzelachowska, Team Manager Antal International zespołu Sales & Marketing. „Prawdopodobnie wierzą, że jeśli reszta kwalifikacji będzie odpowiadała wymaganiom wakatu to zostaną oni zaproszeni na spotkanie”. Jednak jest to umiejętność, którą najłatwiej sprawdzić. Profesjonalne agencje rekrutacyjne zatrudniają osoby, które potrafią mówić już nie tylko po angielsku, niemiecku czy francusku, ale coraz częściej po rosyjsku, czesku czy słowacku i mogą sprawdzić poziom kandydata już w czasie pierwszej rozmowy telefonicznej.

Badanie nie wskazało, która grupa wiekowa najczęściej mija się z prawdą. „Zdarzają się osoby młodsze, które z obawy o brak wymaganego doświadczenia potrafią bardzo „podkoloryzować” CV. A także starsze, które dawno nie miały kontaktu z językiem obcym czy w ogóle go nie znają i próbują ten fakt zatuszować by zwiększyć swoje szanse na rynku pracy” dodaje Karolina Grzelachowska. Według obserwacji Antal International nie widać także związku pomiędzy kryzysem a podawaniem nieprawdziwych informacji w CV. Osoby skłonne do „podkoloryzowania” swoich CV były, są i będą, niezależnie od sytuacji gospodarczej.

W Polsce, oprócz agencji rekrutacyjnych, profesjonalnym prześwietleniem kandydatów zajmują się także wyspecjalizowane firmy, które na zlecenie mogą sprawdzić nie tylko poprzednie miejsca pracy, ale także wiarygodność certyfikatów czy wykształcenia. Na Zachodzie takie usługi są bardziej popularne, czasem pracodawcy umieszczają nawet logo takich firm w ogłoszeniu. Według badań angielskiej firmy www.backgroundchecking.com taki zabieg może potencjalnie zniechęcić nieuczciwych kandydatów do aplikowania na stanowiska- według ich obserwacji nawet do 15% mniej.

Warto zatem pamiętać, że kłamstwo ma krótkie nogi a brak umiejętności i kwalifikacji wyjdzie już podczas pierwszej rozmowy. Dlatego najlepiej pisać prawdę a brakujące kwalifikacje i doświadczenie nadrobić na kursach i stażach. „Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a oszustwa są zarówno irytujące jak i niepotrzebnie zabierają czas - rzadko kiedy skłonią one potencjalnego pracodawcę lub konsultanta agencji rekrutacyjnej do podjęcia dalszej współpracy” konkluduje Karolina Grzelachowska.

O Antal International Antal International jest międzynarodową firmą executive recruitment posiadającą 49 oddziałów w 27 państwach. Powstała na początku lat 90. Wówczas usługi takie były produktem niszowym, natomiast nasilająca się globalizacja pozwoliła no pozyskanie klientów z ponad 75 państw. W nowym milenium zapotrzebowanie na usługi Antal zgłaszały zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa jak również firmy znajdujące się na liście Fortune 500 corporations.

Międzynarodowe kontakty, dostęp do rekrutacyjnego know-how oraz nowoczesnych narzędzi przy dostosowaniu ich do rynku lokalnego jest specyfiką firmy Antal International. Specjalizacja konsultantów w wąskich obszarach pozwala im lepiej zrozumieć dyscypliny i poszczególne branże. Dzięki temu jakość świadczonych usług oraz wiedza konsultantów na temat rynku pracy są na najwyższym poziomie i wyróżniają Antal International na rynku rekrutacyjnym. Więcej informacji na www.antal.comPolski oddział rozpoczął działalność w 1996 roku. Obecnie biuro w Warszawie liczy kilkudziesięciu konsultantów, co czyni spółkę zdecydowanym leaderem na polskim rynku rekrutacyjnym. Antal International jako jeden z pierwszych wśród firm rekrutacyjnych, wprowadził podział zespołów  według matrycy macierzowej tzw Matrix Portfolio. Dzięki niej konsultanci specjalizują się w wąskich branżach  i sektorach, przez co są ekspertami w swoich dziedzinach. To pozwala na lepsze zrozumienie branży i co za tym idzie wymagań kandydatów i potrzeb klientów.

W skład Antal International wchodzą zespoły: Banking & Insurance, Finance & Accountancy, Engineering, Logistics & Manufacturing, Legal, Retail, Sales & Marketing, Pharmacy, Real Estate and Construction, IT & Telecom Więcej informacji na www.antal.plO Antal International  w Polsce

 

Kontakt dla mediów:

Magdalena Ziobrowska

PR Manager Antal International

Tel. 022 483 5000 / 022 483 5183

Kom. 0662 240 870

Email: mziobrowska@antal.com

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: