PL
Antal logo
PL EN CZ
Enloyd logo
EN HU

Ulubione oferty

Crowdstaffing czy tradycyjna rekrutacja? Innowacja kontra tradycyjna metoda

Karolina Korzeniewska
Karolina Korzeniewska ReX Project Manager

Nowy rok to nowe wyzwania, nowe budżety i nowa praca. To również idealna pora by spróbować czegoś nowego w rekrutacji nie tylko by zaoszczędzić, lecz by coś zmienić, czegoś spróbować i czegoś się nauczyć.

Wysoko postawiona poprzeczka 

Aż 85% respondentów, którzy skorzystali wcześniej z usługi crowdstaffingu twierdzi, że zarekomendowałaby ją innej osobie. Skuteczność przeprowadzanych rekrutacji tą metodą wynosi ponad 80%. Niejeden rekruter mierzył się z pozyskaniem kandydata na pozór niemożliwym. Metoda crowdstaffingowa powstała po to, żeby takie ciężkie orzechy rozgryzać. Idąc z duchem czasu i rozwojem technologii warto podnosić wymagania i korzystać z narzędzi, które ułatwią nam zadanie.

Według respondentów biorących udział w badaniu Antal, najważniejszym warunkiem, by korzystać z metody crowdstaffingowej jest satysfakcjonująca cena (54% badanych). Wszystkie ze znanych platform spełniają ów warunek cenowy. W przypadku platform crowdstaffingowych, np. ReXa, jest to 50% różnicy w kosztach w stosunku do tradycyjnych stawek rynkowych. Formy płatności i terminy są bardzo różne, w zależności od platformy. Są to:

  • płatność per CV, płatność fixed – success fee,
  • płatność per spotkanie z kandydatem,
  • płatność per zlecenie i 
  • płatności za usługi dodatkowe: obsługa Key Account Managera, konto w serwisie, gwarancja na kandydata itd.

Kolejny w rankingu jest własny dostęp do platformy, by móc samodzielnie zarządzać procesem i rekruterami (48% badanych). To wymaganie, mimo że niezwykle popularne jak pokazuje wskaźnik odpowiedzi, nieco stoi w sprzeczności z naczelnym celem jaki przyświecał przy tworzeniu platform crowdstaffingowych. Głównym założeniem było zminimalizowanie działań HRu, dostarczenie czystego efektu pracy w postaci rekomendacji, oszczędzenie konieczności nauki i obsługi kolejnego systemu, gdyż tworzy to duże obciążenie i według naszych obserwacji tworzy barierę w korzystaniu z platform crowdstaffingowych. Jak wiemy departamenty HR są mocno dociążone w kontekście zadań i zakresów obowiązków gdyż de facto dotykają każdej dziedziny funkcjonowania firmy. W związku z tym za cel postawiliśmy sobie maksymalne uproszczenie obsługi po stronie klienta. Następnie pojawiają się duże liczby rekomendacji kandydatów (takiej odpowiedzi udzieliło 26% respondentów). W roku 2020 ReX przedstawił swoim klientom średnio 16 profili kandydatów per wakat, nie licząc tych odrzuconych na podstawie CV. W ramach tradycyjnej rekrutacji przedstawia się 5 profili, więc trzykrotnie większa liczba kandydatów jest odpowiedzią wprost na takie oczekiwanie.

Wysoko plasuje się również oczekiwanie co do gwarancji czasu na rekomendacje (25% wskazań). W przypadku platform crowdstaffingowych rekruterzy są w stanie indywidualnie oszacować i zagwarantować czas realizacji, jednak może się to wiązać z dodatkowym kosztem. Specyfika współpracy z freelancerami powoduje, że nie ma bezpośredniej podległości i aby dać taką gwarancję, po pierwsze niezbędna jest odpowiednia skala, a po drugie znajomość swoich podwykonawców, ich specjalizacji, aktualnego obłożenia własnymi projektami i aktywne zarządzanie nimi na projektach. Niektóre platformy wprowadziły stanowiska mentorów czy opiekunów, aby oddelegować te zadania. Na przykład, na platformie ReX operacyjniee zarządzamy z poziomu Antal. Każda dywizja Antal ma ReX Leadera, który opiekuje się projektami z danej dziedziny i dba o ciągły spływ kandydatów pozostając w kontakcie z rekruterami. Dzięki temu firma jest w stanie na bieżąco oszacować czas niezbędny na realizację zlecenia rekrutacji.

Ranking zamykają wymagania co do posiadania jednej osoby kontaktowej (12% respondentów) oraz możliwości bezpośredniego kontaktu z freelancerami (11%). Jak widać tu opinie są podzielone i można znaleźć obie opcje usługi na różnych platformach, które działają według odmiennych filozofii współpracy z freelancerami. Metodologie są różne - albo freelancer powinien skupiać się na researchu i kandydacie, albo na kliencie i jego potrzebach, może też łączyć te funkcje. Od dawna w branży rekrutacyjnej istnieje podział na tak zwane 360-tki- czyli rekruterów, którzy doskonale radzą sobie na wszystkich polach oraz 180-tki, czyli tych którzy zdecydowanie lepiej się czują ukierunkowani tylko na klienta, albo tylko na kandydata. My stworzyliśmy osobne funkcje wewnątrz Antal i można skorzystać z usługi KAMa ReX, by uzyskać pożądaną formę współpracy.

Dla kogo, która metoda? 

Dla kogo zatem jest crowdstaffing, a kto powinien pozostać przy tradycyjnych usługach rekrutacyjnych? Crowdstaffing dostarcza wielu wstępnie zweryfikowanych kandydatów, więc zdecydowanie poleca się go pod rekrutacje wolumenowe. Zapewnia również anonimowość i  dobrze sprawdzi się w rekrutacjach tajnych. Jeżeli osobie zainteresowanej zależy na szybkim dostępie do kandydatów, to będzie to idealnym rozwiązaniem pod rekrutacje pilne. Nie wymaga wyłączności, a więc podoła nawet najtrudniejszym rekrutacjom, zleconym również innym firmom. 

Crowdstaffing wymaga również samodzielnego zarządzania kandydatem przyjętym do procesowania. W takim wypadku lepszą opcją jest tradycyjna forma rekrutacji, jeśli firma nie posiada zasobów by opiekować się kandydatem w procesie. To samo tyczy się pełnego screeningu i weryfikacji rekomendacji – tu również tradycyjna ścieżka będzie tą najlepszą. 

Co ostatecznie decyduje o wyborze?

Większa skuteczność to zdecydowanie najważniejszy czynnik, który decyduje o wyborze metody crowdstaffingowej.  Biorący udział w badaniu Antal „Crowdstaffing w rekrutacji” zaznaczyli, że sprawdzony przez klientów produkt, wraz z pozytywnymi opiniami przekonałby ich najbardziej, by korzystać tylko z tej opcji. Na drugim miejscu, również ważną rolę gra cena. Niskie koszty rekrutacji to coś, czego metodzie crowdstaffingowej nie brakuje, tym bardziej porównując ją z modelem rekrutacji tradycyjnej, która wymaga większych nakładów finansowych. Aby w pełni zaufać tej innowacyjnej metodzie najlepiej dać jej szansę i ocenić w praktyce, jak sprawdza się w danym przypadku. 


Karolina Korzeniewska, ReX Project Manager, Antal Poland

Karolina Korzeniewska rozpoczęła współpracę z Antal w 2012 roku jako konsultant w dywizji Banking & Insurance i od tego czasu z sukcesami prowadziła rekrutacje w branży ubezpieczeniowej. Klienci i kandydaci cenią w niej w szczególności umiejętność szerokiej analizy rynku, znajdowania najskuteczniejszych rozwiązań oraz budowy przejrzystej relacji biznesowej. Reprezentując Antal i siostrzaną spółkę Enloyd, odpowiada za prowadzenie rekrutacji na poziomie najwyższej kadry zarządzającej i koordynację współpracy z radami nadzorczymi i zarządami zarówno spółek krajowych, jak i struktur centralnych w sektorze instytucji finansowych. Od dwóch lat stoi na czele ReXa – innowacyjnej usługi crowdstaffingowej i podbija nim rynek pracy.

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: