Rolnictwo szuka specjalistów
Specjalista
Z przeprowadzanych przez konsultantów Antal rozmów z pracodawcami wynika, iż niezwykle ważne staje się stanowisko specjalisty, który nie tylko wesprze firmę, ale również wskaże odpowiedni dla niej kierunek rozwoju. W branży rolnej coraz częściej poszukiwani są liderzy − sprzedawcy. Doświadczenie i znajomość rynku i produktu już nie wystarcza. Specjalista ds. sprzedaży w branży rolnej to osoba, która – poza kompetencjami – musi posiadać cechy charakteru niezbędne do tego, aby być menedżerem.
Pożądany przez firmy rolne przedstawiciel handlowy to najczęściej osoba po studiach kierunkowych z około 5-letnim doświadczeniem, zdobywająca doświadczenie w maksymalnie w dwóch firmach. Natomiast od kierownika regionalnego czy dyrektora organizacje wymagają już zdecydowanie więcej. Determinacja, dążenie do wyznaczonych celów, asertywność i konsekwencja w działaniu to tylko niektóre z cech, jakich aktualnie poszukują firmy wśród potencjalnych pracowników. Pracodawcy dostrzegli jednak też coś więcej – zauważyli, iż najważniejsza jest pasja. Poszukują osób, które poza realizacją standardowego zakresu obowiązków będą aktywnie uczestniczyć w życiu organizacji, wykraczając czasem poza wyznaczone schematy i swoje zadania. Taki idealny pracownik powinien tworzyć, aranżować, inicjować a nawet kreować wnętrze firmy, jednocześnie pozostając przy tym charyzmatycznym przywódcą i liderem.
Jak zauważają eksperci Antal, znajomość otoczenia, konkurencji i produktu już nie wystarczy, aby stać się pożądanym specjalistą, o którego będą walczyły renomowane przedsiębiorstwa. Trzeba też być pracownikiem elastycznym, angażującym się i najlepiej z głową pełną pomysłów.
Współpraca z agencją rekrutacyjną
Firmy z branży rolnej coraz częściej nawiązują współpracę z agencjami rekrutacyjnymi, nie tylko regionalnymi, działającymi na mniejszym obszarze, ale również ogólnopolskimi. Jeszcze do niedawna wśród mniejszych firm zauważalny był trend na współpracę waśnie z agencjami regionalnymi. Było to spowodowane popularną opinią, iż tylko lokalna agencja rekrutacyjna jest w stanie zaoferować idealnego specjalistę, gdyż tylko pracujący tam rekruterzy wiedzą, czego dane firmy z konkretnej branży potrzebują. Teraz w rozmowach z właścicielami czy prezesami chcącymi rozwijać firmę pojawiają się argumenty przemawiające za wyjściem z tego typu działań, które w pewien sposób tylko blokują rozwój firmy. Oczywiście znajomość rynku lokalnego jest niezwykle istotna, jednak trudno mówić o rozwoju firmy i wyjściu z lokalnego obszaru, bez przywódcy – lidera, który zna biznes, nie tylko lokalnie. W tym miejscu pojawia się ogromny obszar do działania dla agencji rekrutacyjnej mającej doświadczenie w rekrutacji specjalistów na terenie całego kraju. Ze względu na coraz bardziej popularną wśród kandydatów chęć relokacji, agencja posiadająca swoje oddziały w całej Polsce jest w stanie dostarczyć zdecydowanie większą liczbę preferowanych kandydatów.
A co na to menedżer?
Konsultantom firm rekrutacyjnych, poszukującym idealnego menedżera chętnego do zaangażowania się w proces rekrutacyjny, zawsze towarzyszy chęć znalezienia takiego kandydata, który spełni wszystkie oczekiwania firmy. Oczywiście działa to w dwie strony –firma również musi spełnić oczekiwania pracownika, co do warunków pracy. Jak wynika z najnowszego badania Antal „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”, w dzisiejszych czasach to, co motywuje pracowników do zmiany pracy, to przede wszystkim kultura organizacyjna firmy oraz jej prestiż na rynku. Trzeba jednak pamiętać, że w sprzedaży bardzo ważnym elementem wpływającym na chęć pracowników do zmiany pracodawcy są kwestie finansowe. Specjaliści w branży rolnej często podkreślają, że to tylko jeden z wielu czynników, który jest w stanie wzbudzić w nich chęć podjęcia rozmów na temat zmiany pracodawcy. Wskazują oni, iż bardzo ważna jest dla nich swoboda działania, możliwość podejmowania decyzji, całkowita wyłączność w zarządzaniu zespołem i w doborze pracowników a także jasno określona ścieżka kariery i atmosfera panująca w organizacji. W rozmowach przeprowadzonych z menedżerami zajmującymi wysokie stanowiska w strukturach firmy, pierwszym zadawanym przez nich pytaniem jest: Dla kogo miałbym pracować? Hermetyczność branży sprawia, że świadomość konkurencji i otoczenia wśród kandydatów jest na bardzo wysokim poziomie, co umożliwia dalsze rozmowy lub – powoduje ich zakończenie. Z drugiej strony wiedza merytoryczna potencjalnych kandydatów ma bardzo szeroki zakres ze względu na kompleksowość obsługi klienta. Idealny menedżer dąży obecnie do tego, aby poza jego ekspercką wiedzą mógł również wykazać się umiejętnościami przywódczymi oraz miał możliwość stworzenia odpowiedniej atmosfery w zespole. Taka osoba chce być mentorem i coachem, ale również otwiera się na problemy życia codziennego. Zdaje sobie sprawę że to, co zaprezentuje dziś, prawdopodobnie jutro przyniesie efekty i zaprocentuje bardzo dobra opinią na rynku. Jest to niesamowicie istotne w branży rolniczej.
Jak widać branża rolnicza coraz prężniej rozwija się na polskim rynku, poszukując coraz bardziej doświadczonych i wszechstronnych specjalistów a także mierząc się z pewnymi problemami rekrutacyjnymi. Właściciele firm zdają sobie sprawę, iż zatrudnienie odpowiedniego specjalisty nie jest łatwym zadaniem. Mają określone, jasno sprecyzowane potrzeby co do personelu, jaki ma zasilić daną organizację. Firmy coraz częściej uświadamiają sobie, iż wewnętrzny dział HR już może nie wystarczyć, aby znaleźć odpowiednią osobę na dane stanowisko a co za tym idzie, przekazują realizację procesów rekrutacyjnych specjalistom w branży.
Małgorzata Kaganiec Consultant +48 12 446 50 00 malgorzata.kaganiec@antal.pl | Antal International ul. Lubelska 29, 30-003 Kraków www.antal.pl |
W Antal International jestem odpowiedzialna za realizację procesów rekrutacyjnych w sektorach: technicznym, retail oraz agro. Moimi klientami są firmy produkcyjne i dystrybucyjne poszukujące pracowników na stanowiska sprzedażowe i marketingowe. Posiadam trzyletnie doświadczenie w przeprowadzaniu procesów rekrutacyjnych dla klientów z branży na rynku lokalnym oraz na obszarze całej Polski. Najczęściej poszukuję kandydatów na stanowiska: Specjalista ds. Marketingu, Kierownik Marketingu, Specjalista ds. Rozwoju Rynku, Regionalny Kierownik Sprzedaży, Dyrektor Handlowy.