Facebook Pixel

Ulubione oferty

Pandemia wpłynęła na spadek zaangażowania w biznesie

Pandemia wpłynęła na spadek zaangażowania w biznesie

Połowa przedstawicieli działów HR, sprzedaży i marketingu twierdzi, że pandemia wpłynęła na spadek zaangażowania oraz utrudnienie współpracy – wskazuje najnowszy raport Antal oraz Eventory “Spotkania i wydarzenia biznesowe w czasach zmiany”, którego patronem jest BRIEF. 60% ankietowanych uważa formę spotkań in-person jako najlepiej oddziaływującą na chęć pracy przez pracowników, a 47% wskazuje model hybrydowy. 

Spadek liczby zakażeń COVID-19, jak i nadejście sezonu letniego zwiastują wzmożoną liczbę spotkań na żywo. Wygląda na to, że jednak mimo częstszych powrotów do biur praca hybrydowa i konieczność współpracy online zostanie z nami na dłużej... Która forma eventów sprawdzi się najlepiej w aspekcie budowania relacji w postpandemicznej przyszłości? 

Jaki wpływ wywarła pandemia na zaangażowanie wokół marki?  

Wybuch pandemii miał ogromny wpływ na funkcjonowanie firm. Niemal wszyscy respondenci badania zauważyli wpływ pandemii na poziom zaangażowania pracowników, klientów oraz partnerów. Najczęściej wskazywane jest osłabienie relacji w środowisku pracy (65%). Dlatego obecnie firmy kładą tak duży nacisk na budowanie zaangażowania, rozumianego jako relacja pracownika, klienta czy partnera z daną organizacją.  Ankietowani menedżerowie zwracają uwagę też na konieczność przeformułowania celów i zadań dla pracowników (57%) oraz utrudnioną współpracę.

Pandemia na nowo zdefiniowała budowanie zaangażowania pracowników. Śmiało możemy powiedzieć, że ten obszar zyskał na ważności, od kiedy pracujemy zdalnie albo hybrydowo. Wcześniej w większości przypadków menedżerowie, liderzy lub współpracownicy mogli bez wahania podejść do innego pracownika i porozmawiać z nim. Dzisiaj w bardzo wielu organizacjach, które pracują zdalnie bądź hybrydowo, codzienne rozmowy twarzą w twarz przestały istnieć - komentuje Agnieszka Tymoszyk, Client Manager, Antal HR & Legal. 

Częstotliwość organizacji eventów a budowanie zaangażowania 

Główne cele organizacji spotkań i wydarzeń z perspektywy przedstawicieli HR to edukacja i szkolenia, rekrutacja oraz komunikacja wewnętrzna. Chęć rozwoju, poszerzanie wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności wpływają na efektywność działań biznesowych, która decyduje o możliwości osiągania lepszych wyników przez przedsiębiorstwo. Działy zarządzania zasobami ludzkimi mogą oddziaływać na podniesienie jakości oferowanych usług i produktów, m.in. przez organizację szkoleń dla pracowników. Najczęściej spotkania są organizowane w obszarach HR oraz sprzedaży. W przypadku tych grup najwięcej badanych wybrało odpowiedź, że wydarzenia biznesowe organizowane są „kilka razy w tygodniu”, odpowiednio 73% i 68%. 

Respondenci sądzą, że to wydarzenia in-person w największym stopniu budują zaangażowanie uczestników, w wypadku wszystkich grup docelowych – obecnych i potencjalnych klientów, pracowników i kandydatów. Wysoko oceniane są też możliwości spotkań hybrydowych, szczególnie w przypadku interakcji z pracownikami i obecnymi klientami – czyli de facto grupami, którym firma jest już dobrze znana. Wydarzenia online są przez jedną trzecią badanych wymieniane jako dobry sposób dotarcia do potencjalnych kandydatów. – komentuje Agnieszka Kapłon, Head of Customer Service w Eventory. 

Obserwując aktualne nastroje i rozmawiając z naszymi partnerami przewidujemy dwa scenariusze. W pierwszym z nich, gdy wreszcie uda się powrócić do realiów sprzed pandemii, spodziewamy się nagłego wzrostu zainteresowania uczestników wydarzeniami stacjonarnymi. Po długim czasie eventów online uczestnicy będą przede wszystkim spragnieni ludzkich interakcji. Drugi scenariusz przewiduje, że spora część osób będzie preferować uczestnictwo online. Oszczędność czasu, kosztów dojazdu i łatwość dostępu do wydarzenia są przeważającymi zaletami uczestnictwa online. W przyszłości więc musimy wziąć pod uwagę preferencje audytorium i, planując wydarzenia, kierować się ku eventom hybrydowym - dodaje Agnieszka Kapłon.

Przyszłość pod znakiem hybrydowych spotkań i wydarzeń  

Biznes widzi już, że wydarzenia i spotkania online mają naprawdę wiele plusów. Jako te najważniejsze firmy wskazują lepsze zasięgi, lepszą frekwencję na wydarzeniach czy niższe ich koszty. Niemniej bardzo trudno jest w 100% zastąpić eventem online wydarzenie offline. Według respondentów badania podczas wydarzeń in-person łatwiej było nawiązać relacje, a finalnie doprowadzić do zawarcia transakcji.
58% badanych stawia na hybrydowy model spotkań w przyszłości. Eventy hybrydowe umożliwiają połączenie silnych stron eventów online i in-person. Zapewne dlatego respondenci reprezentujący różne obszary są zgodni, że to one będą najczęściej organizowane w przyszłości. W przypadku przedstawicieli HR aż 77% jest zdania, że to właśnie hybryda będzie modelem najczęściej wykorzystywanym w przyszłości, tego samego zdania jest 54 % przedstawicieli sprzedaży i prawie połowa (43%) osób reprezentujących marketing i PR.

Aby zapewnić wszystkim uczestnikom takie same możliwości – w szczególności tym, którzy wybiorą udział online w wydarzeniu – należy szczególną uwagę poświęcić części digitalowej. Poszukiwane i pożądane będą narzędzia do przeprowadzania części onlinowej w jakości odzwierciedlającej możliwości uczestnika w części in- person. Co to znaczy? Na wydarzeniu stacjonarnym uczestnik może po prostu podejść do innej osoby, by z nią porozmawiać. Zatem w modelu hybrydowym opcję networkingu i porozmawiania z innymi należy zapewnić również osobie uczestniczącej w wydarzeniu w formie online - mówi Jakub Śmietana, Sales Leader Eventory. 


O badaniu

Badanie Antal i Eventory zostało przeprowadzone wśród 316 menedżerów, w tym HR (32%), Marketing i PR (36%) oraz Sprzedaż (32%), metodą CAWI, w dniach 15-28 lutego 2021 roku. Raport ma na celu opisanie roli, jaką spotkania i wydarzenia biznesowe online, in-person (tradycyjne face to face) oraz hybrydowe (wydarzenia na żywo z jednoczesną transmisją online, umożliwiającą zdalne uczestnictwo) odgrywają właśnie w budowaniu aktywnej postawy pracowników, klientów i partnerów firmy.



Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Podobne artykuły

Co trzecia osoba zmienia pracę z powodu mobbingu
Aktualności 9 października 2024

Co trzecia osoba zmienia pracę z powodu mobbingu

Konkurencja o wykwalifikowanych pracowników. Rośnie znaczenie specjalistów w branży farmaceutycznej i sprzętu medycznego
Aktualności 26 września 2024

Konkurencja o wykwalifikowanych pracowników. Rośnie znaczenie specjalistów w branży farmaceutycznej i sprzętu medycznego

Transformacja rynku SSC/BPO i dynamiczny rozwój branży w Polsce - wzrost popytu na role specjalistyczne i zarządcze
Aktualności 23 września 2024

Transformacja rynku SSC/BPO i dynamiczny rozwój branży w Polsce - wzrost popytu na role specjalistyczne i zarządcze

FMCG - integralna część branży sprzedażowej o niekończącym się popycie
Aktualności 19 września 2024

FMCG - integralna część branży sprzedażowej o niekończącym się popycie

Wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu w roku 2024. Najnowsze trendy i kluczowe zmiany
Aktualności 16 września 2024

Wynagrodzenia w sprzedaży i marketingu w roku 2024. Najnowsze trendy i kluczowe zmiany

AI napędza wzrost płac ekspertów, podczas gdy pensje juniorów stoją w miejscu
Aktualności 12 września 2024

AI napędza wzrost płac ekspertów, podczas gdy pensje juniorów stoją w miejscu

Rosnące płace w bankowości: nowe możliwości dla specjalistów back office
Aktualności 10 września 2024

Rosnące płace w bankowości: nowe możliwości dla specjalistów back office

Najwyższy skok płac w sektorze technologicznym - branża inżynieryjna liderem
Aktualności 6 września 2024

Najwyższy skok płac w sektorze technologicznym - branża inżynieryjna liderem

Fala zwolnień i stabilizacja wynagrodzeń – minimalny wzrost zarobków dla specjalistów z branży IT
Aktualności 2 września 2024

Fala zwolnień i stabilizacja wynagrodzeń – minimalny wzrost zarobków dla specjalistów z branży IT

Druga podwyżka minimalnej - wynagrodzenia dla specjalistów też idą w górę. Świętują w branży inżynierii i administracji
Aktualności 25 lipca 2024

Druga podwyżka minimalnej - wynagrodzenia dla specjalistów też idą w górę. Świętują w branży inżynierii i administracji

Co trzeci z nich zarządza budżetem przekraczającym 50 mln zł i są pożądani bardziej niż programiści – kim są menedżerowie ds. zakupów?
Aktualności 17 czerwca 2024

Co trzeci z nich zarządza budżetem przekraczającym 50 mln zł i są pożądani bardziej niż programiści – kim są menedżerowie ds. zakupów?

Szczecin drugim najlepszym miastem do życia w Polsce – wyniki badania BEAS
Aktualności 21 maja 2024

Szczecin drugim najlepszym miastem do życia w Polsce – wyniki badania BEAS

Artykuły

Przeglądaj wszystkie