Facebook Pixel

Ulubione oferty

Transformacja rynku SSC/BPO i dynamiczny rozwój branży w Polsce - wzrost popytu na role specjalistyczne i zarządcze

W ostatnim czasie rynek SSC/BPO w Polsce uległ znaczącym przemianom. Zwiększone zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych kandydatów jest jednym z kluczowych czynników napędzających wzrost wynagrodzeń. 

Jednostajny wzrost wynagrodzeń 

Analiza raportów płacowych Antal z lat 2020-2024 wskazuje na regularny wzrost wynagrodzeń w branży SSC/BPO.  Największą różnicę odnotowano między rokiem 2021 a 2022, kiedy wynagrodzenia znacząco wzrosły. Po tym okresie nastąpiło unormowanie tempa wzrostu wynagrodzeń.

Źródło: Raport Płacowy Antal 2024


W ostatnich latach obserwujemy wyraźny spadek projektów wolumenowych – dużych, powtarzalnych procesów rekrutacyjnych, które kiedyś były siłą napędową polskiego rynku SSC/BPO. Wzrosło natomiast zapotrzebowanie na role specjalistyczne w obszarach finansów i płac, a także wyższe role zarządcze, co świadczy o naturalnej rotacji kluczowych ról w miarę rozwoju branży - komentuje Aneta Jarzębska, Regional Manager, Antal SSC/BPO.   

Aglomeracja krakowska zagłębiem specjalistów SSC 


Kraków jest niekwestionowanym liderem pod względem zatrudnienia ekspertów SSC/BPO w porównaniu z innymi miastami w Polsce. To tutaj pracuje około 23% ogółu zatrudnionych w tym sektorze. Wynagrodzenia są równie wysokie. Już na poziomie juniorskim stawki zaczynają się od 7000 zł, a dla doświadczonych specjalistów przekraczają nawet 10 000 zł brutto.  Szczególnie duże zapotrzebowanie na wykwalifikowanych kandydatów widać w obszarze Customer Service z językiem niemieckim.  


Znalezienie odpowiednich potencjalnych pracowników stanowi duże wyzwanie dla firm. Poszukują coraz to nowych metod i dróg dotarcia oraz zainteresowania kandydatów właśnie ich ofertą.  Na ten moment zapotrzebowanie na takich specjalistów będzie się raczej utrzymywać na tym samym poziomie lub nawet nieznacznie rosnąć. W rezultacie potencjalni kandydaci będą podnosić swoje oczekiwania, a firmy będą się prześcigać w płacowych, a także pozapłacowych benefitach – dodaje Anna Szwangruber, Senior Consultant Antal, SSC/BPO.


Optymalizacja kosztów - wzrost znaczenia agencji rekrutacyjnych i doradztwa HR  


Firmy poszukują bardziej optymalnych kosztowo i bardziej efektywnych rozwiązań, delegując odpowiedzialność za rekrutacje zewnętrznym partnerom. W przeszłości Polska była jednym z głównych beneficjentów optymalizacji kosztów, przyciągając liczne procesy biznesowe dzięki korzystnym warunkom finansowym. Obecnie straciła na konkurencyjności kosztowej, stając się relatywnie drogim miejscem do realizacji usług dla biznesu. W efekcie firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie swoich operacji do tańszych lokalizacji, takich jak Azja czy Afryka. 


Pełne wysycenie rynku powoduje, że firmy nie mają już potrzeby intensywnego rekrutowania, co może prowadzić do rezygnacji z wewnętrznych zespołów talent acquisition, które wcześniej były budowane w ramach dynamicznego rozwoju SSC/BPO. Koszty utrzymania tych zespołów oraz ich efektywność przestają być uzasadnione ekonomicznie, dlatego rośnie rola agencji rekrutacyjnych oraz doradztwa HR – wyjaśnia Aneta Jarzębska, Regional Manager, Antal SSC/BPO.   

_________________ 

O Raporcie Płacowym Antal 

„Raport płacowy” Antal 2024 został przygotowany na podstawie przeprowadzonej analizy płac 4 952 specjalistów i menedżerów uczestniczących w procesach rekrutacyjnych Antal na przestrzeni drugiego półrocza 2023 i pierwszego półrocza 2024 roku. Dane te zostały zweryfikowane i poszerzone o informacje z procesów rekrutacyjnych przeprowadzonych przez konsultantów Antal w 2023 r., a także wywiady telefoniczne z pracodawcami i kandydatami. 

Raport do pobrania: https://antal.pl/wiedza/raport/raport-placowy-antal-2024 

O Antal 

Antal jest wiodącą firmą w regionie CEE, zajmująca się dostarczaniem rozwiązań w zakresie rekrutacji stałych, consultingu HR oraz outsourcingu. U podstaw naszego sukcesu leży wysoka jakość oferowanych usług oraz ludzie, których kapitałem jest wiedza zgromadzona przez 26 lat działalności firmy. Tworzymy metody i narzędzia, które przewyższają oczekiwania klientów i standardy rynkowe, będąc jednocześnie liderem zrównoważonej transformacji (ESG) w branży. Zakres wsparcia Antal jest bardzo szeroki – od realizacji kompleksowych procesów rekrutacji stałej, poprzez outsourcing usług, w tym RPO i contracting, aż po działania Employer Branding, HR Consulting, a także świadczenie kompleksowej usługi badań i analizy rynku.  

www.antal.pl 

 

 
Masz pytania? Skontaktuj się z autorem:

Powiązane usługi