Facebook Pixel

Ulubione oferty

W jakich firmach chcą pracować polscy specjaliści i menedżerowie?

Wyniki 2. edycji badania Antal International dotyczącego najbardziej pożądanych pracodawców pokazują, że specjaliści i menedżerowie z różnych branż wciąż wskazują zatrudnienie w korporacjach lub firmach międzynarodowych jako najbardziej atrakcyjne. Dla pracowników tego szczebla ważne są przede wszystkim wielkość i prestiż firmy oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna. Wiedzę o firmie zdobywają z biuletynów informacyjnych firm i od znajomych pracujących w danym przedsiębiorstwie.

Warszawa, 22 sierpnia 2011 r. – Antal International, międzynarodowa firma specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów średniego i wyższego szczebla z różnych sektorów rynku, opublikował listę najbardziej pożądanych pracodawców w poszczególnych branżach. Respondenci – specjaliści i menedżerowie – wskazywali najczęściej korporacje lub firmy międzynarodowe jako tych pracodawców, u których chcieliby pracować. „Korporacje międzynarodowe dbają o renomę wśród potencjalnych kandydatów budując silną markę i tworząc sprzyjające warunki pracy, które umożliwiają rozwój zawodowy. Wiedzą, że rynek pracodawcy się kończy – zbliżający się niż demograficzny oraz dynamiczny rozwój korporacji międzynarodowych na polskim rynku spowoduje, że tylko firmy o dobrej opinii będą mogły konkurować o najlepszych specjalistów i menedżerów.” – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów - badanie Antal International 
1. Google
2. PricewaterhouseCoopers
3. Microsoft
4. BM
5. Procter & Gamble
6. Grupa BRE
7. 3M
8. Volvo
9. Unilever
10. GlaxoSmithKline
 

Najbardziej pożądani pracodawcy – ranking Antal International – został stworzony na podstawie odpowiedzi ponad 1900 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż. Podobnie jak w ubiegłorocznej edycji badania w czołówce w poszczególnych branżach znalazły się takie firmy jak: 3M, Amway, Budimex, General Electric, GlaxoSmithKline, Google, Grupa BRE, Grupa ITI, IBM, Microsoft, Procter & Gamble, Toyota oraz Unilever. Do najbardziej pożądanych pracodawców na rynku w 2011 roku, w opinii specjalistów i menedżerów, dołączyli: Axel Springer, Bombardier Transportation, Coca Cola, Delphi Poland, Grupa Lotos, Ikea, ING, Jeronimo Martins Distribution, Kaufland, KPMG, LOT, Maersk, Fiege, McKinsey, Nordea, Novartis, Orlen, Polsat, PricewaterhouseCoopers, Roche, Skanska, Strabag, Tyte & Lyle, Volvo, Wabco i Whirlpool.

Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów badanie Antal International 
Bankowość i Finanse Energetyka
Grupa BRE14%General Electric33%
ING9%Grupa Lotos18%
Nordea8%Orlen9%
FMCGHandel detaliczny
Procter & Gamble13%Ikea16%
Unilever12%Jeronimo Martins Distribution10%
Mars10%Kaufland5%
IT i TelekomunikacjaMedia i Marketing
Google21%Grupa ITI41%
Microsoft10%Polsat17%
IBM9%Ringier Axel Springer Polska10%
MotoryzacjaNieruchomości i Branża budowlana
Volvo19%Skanska28%
Wabco18%Budimex13%
Toyota17%Strabag10%
Opieka zdrowotna i FarmacjaProdukcja przemysłowa
GlaxoSmithKline14%3M11%
Novartis8%Delphi Poland5%
Roche7%Whirlpool3%
Transport i LogistykaUsługi
Bombardier Transportation24%PricewaterhouseCoopers22%
LOT16%McKinsey10%
Maersk/ Fiege12%KPMG8%
Centra finansowo-księgowe 
Amway14%
Coca Cola13%
Tate & Lyle11%

Dla ponad połowy specjalistów i menedżerów objętych badaniem powodem, dla którego chcieliby podjąć zatrudnienie w danej firmie jest jej wielkość i prestiż (58%) oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna (50%). „Kandydaci sprawdzają opinię o pracodawcy, jaka panuje na rynku, dlatego warto wcześniej o nią zadbać. Należy mieć na uwadze, że informacje o braku odpowiedniego stosunku do podwładnych czy dużej fluktuacji w firmie z pewnością dotrą do potencjalnego kandydata i mogą wpłynąć na jego decyzję o podjęciu pracy.” – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.

Wynagrodzenie i benefity są  również bardzo ważnym (42% wskazań w badaniu Antal International) czynnikiem skłaniającym kandydata do chęci pracy w danej firmie. Coraz bardziej istotne stają się pozapłacowe korzyści oferowane pracownikowi. Telefon komórkowy, laptop czy samochód z możliwością wykorzystywania ich do celów prywatnych to już podstawowy wymóg wielu osób. Dla kandydatów ważne jest też zapewnienie systemu opieki zdrowotnej pracownikowi i jego rodzinie oraz ubezpieczenia na życie. Niektóre firmy zapewniają też pakiety opieki prawnej. Ważna jest także oferta pracodawcy, która zapewnia pracownikowi dodatkowe benefity pozwalające mu zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz będące dofinansowaniem do różnych aktywności, na przykład: karnet na siłownię czy basen, dodatkowe dni urlopowe, obiady firmowe, prenumerata czasopism czy bony świąteczne. Możliwości awansu i rozwoju oferowane przez pracodawcę są powodem wyboru danej firmy dla 39% respondentów, a szkolenia – dla 21%. Niejednokrotnie najbardziej pożądani pracodawcy finansują wybranym pracownikom studia MBA oraz oferują możliwość uczestnictwa w dodatkowych szkoleniach specjalistycznych i językowych czy indywidualnych treningach doskonalenia umiejętności.

Co firmy mogą zrobić, aby cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze i w jaki sposób firma planuje je realizować oraz zadbać o prawidłową komunikację swoich działań. Najczęściej wiedzę o firmach specjaliści i menedżerowie czerpią z biuletynów informacyjnych firmy (49%). Warto więc zadbać, aby przekaz był jasny i merytoryczny. Bardzo ważnym źródłem informacji są także znajomi respondentów pracujący w danej firmie (35%). „Warto pamiętać, że osoby, które zatrudniamy są ambasadorami firmy. Istotne jest, aby przemyśleć kształt systemów motywacyjnych i formułę ścieżek rozwoju zawodowego. Takie działania zaowocują w przyszłości dobrą marką pracodawcy, co ułatwi znalezienie najlepszych pracowników na coraz trudniejszym, zdrenowanym rynku pracy.” – zauważa Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.

 

Dla 23% specjalistów i menedżerów znacząca jest również opinia i informacje o firmie uzyskane od znajomych nie pracujących w danej firmie, a 29% czerpie wiedzę o przedsiębiorstwie na coraz popularniejszych w Polsce targach pracy. Mniej informacji według respondentów dostarcza Internet (4%)  i media (3%).

Metodologia badania

Badanie Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów przeprowadzone było dwutorowo. Badania CATI oraz CAWI realizowane były w terminie 30.06-20.07.2011. W badaniu udział wzięło 1974 respondentów z Polski.

 Pytania:
  1. W jakiej firmie chciałby Pan/ chciałaby Pani pracować, gdyby miał Pan/ miała Pani wybór?
  2. W ramach jakiej branży działa ta firma?
  • Bankowość i Finanse
  • Energetyka
  • FMCG
  • Handel
  • IT i Telekomunikacja
  • Media i Marketing
  • Motoryzacja
  • Nieruchomości i Branża Budowlana
  • Opieka Zdrowotna i Farmacja
  • Produkcja Przemysłowa
  • Transport, Spedycja i Logistyka
  • Usługi
  1. W jakim regionie Polski znajduje się ta firma?
  • Centralny (łódzkie, mazowieckie)
  • Południowo-Zachodni (dolnośląskie, opolskie)
  • Północno-Zachodni (wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie)
  • Północny (kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie)
  • Wschodni (lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie)
  1. Dlaczego chciałby Pan/ chciałaby Pani pracować w tej właśnie firmie?*
  • Możliwości awansu i rozwoju
  • Styl zarządzania i kultura organizacyjna
  • Szkolenia
  • Wielkość i prestiż firmy
  • Wynagrodzenia i benefity
  1. Skąd pochodzi Pana/i wiedza o wybranej firmie?*
  • Biuletyny informacyjne firmy
  • Internet
  • Media
  • Targi Pracy
  • Znajomi, pracujący w tej firmie
  • Znajomi, nie pracujący w tej firmie
  • Z innych źródeł
 * pytanie wielokrotnego wyboru  O Antal International  w Polsce

Polski oddział rozpoczął działalność w 1996 roku. Obecnie biuro w Warszawie liczy kilkudziesięciu konsultantów, co czyni spółkę zdecydowanym liderem na polskim rynku rekrutacyjnym. Antal International jako jeden z pierwszych wśród firm rekrutacyjnych wprowadził podział zespołów według matrycy macierzowej tzw. Matrix Portfolio. Dzięki niej konsultanci specjalizują się w wąskich branżach i sektorach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. To pozwala na lepsze zrozumienie branży i co za tym idzie wymagań kandydatów i potrzeb klientów. Więcej informacji na www.antal.pl.

Dagmara Bałusz
PR Manager 
Mob: +48 502 264 539
Tel: +48 22 48 35 000
Fax: +48 22 48 35 001
E-mail: dbalusz@antal.com
Antal International Sp. z o.o.
Stratos Office Centre,
Ks. Skorupki Street 5
00-546 Warszawa, Poland
Web: www.antal.pl
Antal International na goldenline.pl
"Pobierz pełny raport z badania"
Masz pytania? Skontaktuj się z autorem: