W jakich firmach chcą pracować polscy specjaliści i menedżerowie?
Wyniki 2. edycji badania Antal International dotyczącego najbardziej pożądanych pracodawców pokazują, że specjaliści i menedżerowie z różnych branż wciąż wskazują zatrudnienie w korporacjach lub firmach międzynarodowych jako najbardziej atrakcyjne. Dla pracowników tego szczebla ważne są przede wszystkim wielkość i prestiż firmy oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna. Wiedzę o firmie zdobywają z biuletynów informacyjnych firm i od znajomych pracujących w danym przedsiębiorstwie.
Warszawa, 22 sierpnia 2011 r. – Antal International, międzynarodowa firma specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów średniego i wyższego szczebla z różnych sektorów rynku, opublikował listę najbardziej pożądanych pracodawców w poszczególnych branżach. Respondenci – specjaliści i menedżerowie – wskazywali najczęściej korporacje lub firmy międzynarodowe jako tych pracodawców, u których chcieliby pracować. „Korporacje międzynarodowe dbają o renomę wśród potencjalnych kandydatów budując silną markę i tworząc sprzyjające warunki pracy, które umożliwiają rozwój zawodowy. Wiedzą, że rynek pracodawcy się kończy – zbliżający się niż demograficzny oraz dynamiczny rozwój korporacji międzynarodowych na polskim rynku spowoduje, że tylko firmy o dobrej opinii będą mogły konkurować o najlepszych specjalistów i menedżerów.” – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów - badanie Antal InternationalNajbardziej pożądani pracodawcy – ranking Antal International – został stworzony na podstawie odpowiedzi ponad 1900 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż. Podobnie jak w ubiegłorocznej edycji badania w czołówce w poszczególnych branżach znalazły się takie firmy jak: 3M, Amway, Budimex, General Electric, GlaxoSmithKline, Google, Grupa BRE, Grupa ITI, IBM, Microsoft, Procter & Gamble, Toyota oraz Unilever. Do najbardziej pożądanych pracodawców na rynku w 2011 roku, w opinii specjalistów i menedżerów, dołączyli: Axel Springer, Bombardier Transportation, Coca Cola, Delphi Poland, Grupa Lotos, Ikea, ING, Jeronimo Martins Distribution, Kaufland, KPMG, LOT, Maersk, Fiege, McKinsey, Nordea, Novartis, Orlen, Polsat, PricewaterhouseCoopers, Roche, Skanska, Strabag, Tyte & Lyle, Volvo, Wabco i Whirlpool.
Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów badanie Antal International | |||
Bankowość i Finanse | Energetyka | ||
Grupa BRE | 14% | General Electric | 33% |
ING | 9% | Grupa Lotos | 18% |
Nordea | 8% | Orlen | 9% |
FMCG | Handel detaliczny | ||
Procter & Gamble | 13% | Ikea | 16% |
Unilever | 12% | Jeronimo Martins Distribution | 10% |
Mars | 10% | Kaufland | 5% |
IT i Telekomunikacja | Media i Marketing | ||
21% | Grupa ITI | 41% | |
Microsoft | 10% | Polsat | 17% |
IBM | 9% | Ringier Axel Springer Polska | 10% |
Motoryzacja | Nieruchomości i Branża budowlana | ||
Volvo | 19% | Skanska | 28% |
Wabco | 18% | Budimex | 13% |
Toyota | 17% | Strabag | 10% |
Opieka zdrowotna i Farmacja | Produkcja przemysłowa | ||
GlaxoSmithKline | 14% | 3M | 11% |
Novartis | 8% | Delphi Poland | 5% |
Roche | 7% | Whirlpool | 3% |
Transport i Logistyka | Usługi | ||
Bombardier Transportation | 24% | PricewaterhouseCoopers | 22% |
LOT | 16% | McKinsey | 10% |
Maersk/ Fiege | 12% | KPMG | 8% |
Centra finansowo-księgowe | |||
Amway | 14% | ||
Coca Cola | 13% | ||
Tate & Lyle | 11% |
Dla ponad połowy specjalistów i menedżerów objętych badaniem powodem, dla którego chcieliby podjąć zatrudnienie w danej firmie jest jej wielkość i prestiż (58%) oraz styl zarządzania i kultura organizacyjna (50%). „Kandydaci sprawdzają opinię o pracodawcy, jaka panuje na rynku, dlatego warto wcześniej o nią zadbać. Należy mieć na uwadze, że informacje o braku odpowiedniego stosunku do podwładnych czy dużej fluktuacji w firmie z pewnością dotrą do potencjalnego kandydata i mogą wpłynąć na jego decyzję o podjęciu pracy.” – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.
Wynagrodzenie i benefity są również bardzo ważnym (42% wskazań w badaniu Antal International) czynnikiem skłaniającym kandydata do chęci pracy w danej firmie. Coraz bardziej istotne stają się pozapłacowe korzyści oferowane pracownikowi. Telefon komórkowy, laptop czy samochód z możliwością wykorzystywania ich do celów prywatnych to już podstawowy wymóg wielu osób. Dla kandydatów ważne jest też zapewnienie systemu opieki zdrowotnej pracownikowi i jego rodzinie oraz ubezpieczenia na życie. Niektóre firmy zapewniają też pakiety opieki prawnej. Ważna jest także oferta pracodawcy, która zapewnia pracownikowi dodatkowe benefity pozwalające mu zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz będące dofinansowaniem do różnych aktywności, na przykład: karnet na siłownię czy basen, dodatkowe dni urlopowe, obiady firmowe, prenumerata czasopism czy bony świąteczne. Możliwości awansu i rozwoju oferowane przez pracodawcę są powodem wyboru danej firmy dla 39% respondentów, a szkolenia – dla 21%. Niejednokrotnie najbardziej pożądani pracodawcy finansują wybranym pracownikom studia MBA oraz oferują możliwość uczestnictwa w dodatkowych szkoleniach specjalistycznych i językowych czy indywidualnych treningach doskonalenia umiejętności.
Co firmy mogą zrobić, aby cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze i w jaki sposób firma planuje je realizować oraz zadbać o prawidłową komunikację swoich działań. Najczęściej wiedzę o firmach specjaliści i menedżerowie czerpią z biuletynów informacyjnych firmy (49%). Warto więc zadbać, aby przekaz był jasny i merytoryczny. Bardzo ważnym źródłem informacji są także znajomi respondentów pracujący w danej firmie (35%). „Warto pamiętać, że osoby, które zatrudniamy są ambasadorami firmy. Istotne jest, aby przemyśleć kształt systemów motywacyjnych i formułę ścieżek rozwoju zawodowego. Takie działania zaowocują w przyszłości dobrą marką pracodawcy, co ułatwi znalezienie najlepszych pracowników na coraz trudniejszym, zdrenowanym rynku pracy.” – zauważa Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International.
Dla 23% specjalistów i menedżerów znacząca jest również opinia i informacje o firmie uzyskane od znajomych nie pracujących w danej firmie, a 29% czerpie wiedzę o przedsiębiorstwie na coraz popularniejszych w Polsce targach pracy. Mniej informacji według respondentów dostarcza Internet (4%) i media (3%).
Metodologia badaniaBadanie Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów przeprowadzone było dwutorowo. Badania CATI oraz CAWI realizowane były w terminie 30.06-20.07.2011. W badaniu udział wzięło 1974 respondentów z Polski.
Pytania:- W jakiej firmie chciałby Pan/ chciałaby Pani pracować, gdyby miał Pan/ miała Pani wybór?
- W ramach jakiej branży działa ta firma?
- Bankowość i Finanse
- Energetyka
- FMCG
- Handel
- IT i Telekomunikacja
- Media i Marketing
- Motoryzacja
- Nieruchomości i Branża Budowlana
- Opieka Zdrowotna i Farmacja
- Produkcja Przemysłowa
- Transport, Spedycja i Logistyka
- Usługi
- W jakim regionie Polski znajduje się ta firma?
- Centralny (łódzkie, mazowieckie)
- Południowo-Zachodni (dolnośląskie, opolskie)
- Północno-Zachodni (wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie)
- Północny (kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie)
- Wschodni (lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie)
- Dlaczego chciałby Pan/ chciałaby Pani pracować w tej właśnie firmie?*
- Możliwości awansu i rozwoju
- Styl zarządzania i kultura organizacyjna
- Szkolenia
- Wielkość i prestiż firmy
- Wynagrodzenia i benefity
- Skąd pochodzi Pana/i wiedza o wybranej firmie?*
- Biuletyny informacyjne firmy
- Internet
- Media
- Targi Pracy
- Znajomi, pracujący w tej firmie
- Znajomi, nie pracujący w tej firmie
- Z innych źródeł
Polski oddział rozpoczął działalność w 1996 roku. Obecnie biuro w Warszawie liczy kilkudziesięciu konsultantów, co czyni spółkę zdecydowanym liderem na polskim rynku rekrutacyjnym. Antal International jako jeden z pierwszych wśród firm rekrutacyjnych wprowadził podział zespołów według matrycy macierzowej tzw. Matrix Portfolio. Dzięki niej konsultanci specjalizują się w wąskich branżach i sektorach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. To pozwala na lepsze zrozumienie branży i co za tym idzie wymagań kandydatów i potrzeb klientów. Więcej informacji na www.antal.pl.
Dagmara Bałusz PR Manager Mob: +48 502 264 539 Tel: +48 22 48 35 000 Fax: +48 22 48 35 001 E-mail: dbalusz@antal.com | Antal International Sp. z o.o. Stratos Office Centre, Ks. Skorupki Street 5 00-546 Warszawa, Poland Web: www.antal.pl Antal International na goldenline.pl |